Går det att svetsa i motorblocket?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Har dragit sönder fästet vid oljepluggen på det högra motorblocket på min Kawasaki KMX -86. Det är inte stort, hälften av gängorna har lossnat så att säga, alltså "muttern" är kluven på längden. Jag kan gänga om jag jag gör det försiktigt men det räcker ändå inte med det, samt när skruven satt så gängad som den kunde utan att ramla bort, har jag tagit kemisk metall för att laga det men det läcker igenom, lite lite grann fortfarande. Min undran är om det kommer att hålla? Jag har inget emot att fylla på lite olja en gång i månaden för det var vad som såg ut att läcka ca. Om det inte håller, bör jag då få någon att svetsa blocket och går det?

Har annonserat om att köpa begagnade här på sporthoj men vill få iorning på hojen så fort som möjligt.
 
skaffa en expanderande skruv, som alltså blir grövre och grövre ju längre in du skruvar den. borde finnas i järnhandel eller något liknande.
 
Du ska inte mecka dit nån jäddra expanderskruv som noskornet ovan föreslog... Ja det går att svetsa och det är melodin
 
Redan nu är det "fulmek" då jag har fått ta bort oljepluggen och istället fylla rubbet med kemisk metall. Får ta bort transmissionskåpan för att byta olja så länge men det går. Tackar för infon om att det går att svetsa, då ska jag höra med en granne här som tydligen ska vara en riktigt stjärna på att svetsa aluminium.
 
Redan nu är det "fulmek" då jag har fått ta bort oljepluggen och istället fylla rubbet med kemisk metall. Får ta bort transmissionskåpan för att byta olja så länge men det går. Tackar för infon om att det går att svetsa, då ska jag höra med en granne här som tydligen ska vara en riktigt stjärna på att svetsa aluminium.

Herregud... Hur tror du det går, när skiten släpper (för det kommer det göra) och du ska ta en kurva med 0,5 l olja på bakdäcket?
 
Redan nu är det "fulmek" då jag har fått ta bort oljepluggen och istället fylla rubbet med kemisk metall. Får ta bort transmissionskåpan för att byta olja så länge men det går. Tackar för infon om att det går att svetsa, då ska jag höra med en granne här som tydligen ska vara en riktigt stjärna på att svetsa aluminium.
:rofl
 
Ångrade mig och plockade isär motorn så nu ligger blocket hos min granne och väntar på att bli svetsat, det är bättre att göra det rätt än att chansa... Så, tack igen då :)
 
du hade inte behövt ta motorn ur ramen ens men :tummenupp

Åfan, men hur gör man då? Oljan måste väl bort helt och går svetsen igenom ordentligt då? Det bör det väl göra förstås men det vore bra att veta till nån annan gång :)
 
Åfan, men hur gör man då? Oljan måste väl bort helt och går svetsen igenom ordentligt då? Det bör det väl göra förstås men det vore bra att veta till nån annan gång :)

Bränn bort oljan.. Att det sedan rinner lite olja på insidan är inte kritiskt, huvudsaken är att det inte finns i sprickan/gängan elelr vad som nu skulle svetsas
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top