Lätta Aprilia RS250

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vad kan man göra för att lätta på en Aprilia RS250. Aprilia anger 142 kg halvtorr i gatskrud. Det här gäller banutförande men behöver inte passa SP-reglementet. På med andra pipor, clip-on, bort med onödiga skruvar och saker. Vad kan man komma ner i med ganska enkla och billiga medel? Någon med erfarenhet?

en kille i england köpte mina magnesiumfälgar för att klämma på sin RS250,
sparar några kilo, ofjädrad vikt dessutom. Fast det är inte så billigt, jag fick 1000 euro för dem (Dymags i nyskick).

Orginal avgassystem väger runt 11kg. Ett par kit-pipor väger knappt 4kg. Är nog den största viktminskningen som man kan göra på dom där hojarna. Clip-ons i alu gör nog under ett 1kg.

Sen finns det ju en del smågrejjor som väger en del med; Orginalupphängningen till blåsen består av 'hederlit bonnajärn', likaså kåpstagen. Så där kan man spara litegrann. Och så väger ju bakramen med batteri och komplett elsystem bly också, väck väck!
Crallan

staget som håller utt orginalkåpan finns i racing modell väger mkt mindre, ta bort skjutspinnar(stagena) skjuts sitsen, om man inte behöver stödet så går det ju också att avmontera...

Kicken och tillhörande drev innanför kan tas bort. Har för mig det finns beskrivet i Suzukis race-manualer för samma motor. Batteri, fälgar, stödet och kitpipor är annars det vanligaste. Kolfiberkåpor sparar också något kilogram (förutom att man då tappar även lysen och sånt smäck :) ).

coolfiberkåpor.. sen dit med nå lysen som väger nada.
instrument kanske... acewell :va
hålborra allt du komma åt :D
fotpinnar.
finns de inga alu tankar el plast o köpa till dessa :va
framskärm.. va ska du ha de till ....
alu bakdrev om de inte redan är det.
skit i blinkers.

finns de inga alu tankar el plast o köpa till dessa :va

Det är plasttank original ( :tummenupp ), men det går att hitta (dyra) kolfibertankar som är lättare förstås... Ska man ha bara för banbruk, så ska ju allt vad lysen och sånt bort. Det finns de som gjort seriösa försök och kommit ner till runt 115kg fulltankat :näsblod

Här är en lista från apriliaforum över en del småsaker att fixa (följer dock inte reglementet för sport production) :D

------- klipp ---------
Carbon fiber front fender
Marchesini wheels
BrakeTech rotors
Eliminate the kick stand tab from the frame
Substitute a Battery Eliminator ( White Brothers ) for the battery
Aluminum clip-ons
Aluminum bolts on the clutch cover
Penske shock with titanium spring ( very light ! )
Kevlar brake lines with Al fittings front and rear
Get a Brembo front brake reservoir with a PLASTIC cap
Eliminate the rear brake reservoir ( use a short tube )
Lighten the rear brake rotor
Carbon tank
EK520- MRDL lightweight chain for a 125 dirt bike ( very light and strong )
Eliminate the kick starter, shaft and internal idler gear
Eliminate the radiator overflow bottle
Eliminate the two bolts holding the radiator to the cross bar ( use zip ties )
Grind and trim the radiator cross bar ( You can lose half the weight )
Tyga SS pipes ( much lighter than Arrows )
Trim the rear brake pads
Don't forget to change the chain adjuster bolts to Ti
Eliminate the pilot air and one of the main air solenoids and the brackets
Move the power valve motor
Use nylon bolts for the SAPC box and rear tray to the subframe
Zip tie the CDI to the bolt holes ( eliminate bolts )
The stock front brake master cylinder is heavy ( get a Brembo radial all AL )
And on and on and on and on
------- klipp ---------

Det är plasttank original ( :tummenupp ), men det går att hitta (dyra) kolfibertankar som är lättare förstås... Ska man ha bara för banbruk, så ska ju allt vad lysen och sånt bort. Det finns de som gjort seriösa försök och kommit ner till runt 115kg fulltankat :näsblod

Här är en lista från apriliaforum över en del småsaker att fixa (följer dock inte reglementet för sport production) :D

------- klipp ---------
Carbon fiber front fender
Marchesini wheels
BrakeTech rotors
Eliminate the kick stand tab from the frame
Substitute a Battery Eliminator ( White Brothers ) for the battery
Aluminum clip-ons
Aluminum bolts on the clutch cover
Penske shock with titanium spring ( very light ! )
Kevlar brake lines with Al fittings front and rear
Get a Brembo front brake reservoir with a PLASTIC cap
Eliminate the rear brake reservoir ( use a short tube )
Lighten the rear brake rotor
Carbon tank
EK520- MRDL lightweight chain for a 125 dirt bike ( very light and strong )
Eliminate the kick starter, shaft and internal idler gear
Eliminate the radiator overflow bottle
Eliminate the two bolts holding the radiator to the cross bar ( use zip ties )
Grind and trim the radiator cross bar ( You can lose half the weight )
Tyga SS pipes ( much lighter than Arrows )
Trim the rear brake pads
Don't forget to change the chain adjuster bolts to Ti
Eliminate the pilot air and one of the main air solenoids and the brackets
Move the power valve motor
Use nylon bolts for the SAPC box and rear tray to the subframe
Zip tie the CDI to the bolt holes ( eliminate bolts )
The stock front brake master cylinder is heavy ( get a Brembo radial all AL )
And on and on and on and on
------- klipp ---------

oki..

mera..
kapa bakramen kanske :va

Köp en riktig räjserhoj direkt, en gammal Tz eller Rs (Honda). Kommer ge mer effekt än aprilian, väga mindre och kostar ungefär lika mycket i inköp.
Det är väl tråkigt fusk? :va Att bygga om något handlar ju att att använda sin kreativitet, få utlopp för sina fantasier och skapa något med händerna. Att köpa något färdigt är ju tråkigare än bruna manchesterbyxor :fakta

Köp en riktig räjserhoj direkt, en gammal Tz eller Rs (Honda). Kommer ge mer effekt än aprilian, väga mindre och kostar ungefär lika mycket i inköp.

Teddy har ju redan en honda RS 250

nu vill han ju "bara" fixxa Aprilian åxå

Det är väl tråkigt fusk? :va Att bygga om något handlar ju att att använda sin kreativitet, få utlopp för sina fantasier och skapa något med händerna. Att köpa något färdigt är ju tråkigare än bruna manchesterbyxor :fakta
En TZ:a eller RS kan aldrig användas i samma mening som "tråkigt" och "bruna manchesterbyxor". :fatta!

Ett gammalt Beavis & Butthead citat kommer lägligt här,

"You can't polish a turd"

Hur mycket pengar man nu än lägger på sin standardhoj och energi så kommer den förbli just en lätt trimmad standardhoj ljusår ifrån räjsern. Pengamässigt kommer det kosta mer att bygga om och grejerna 'går inte att sälja sedan' för det finns för få idioter som köper något sådant. :pannkyss

Däremot om man bygger någonting som står ut, är eget så är det utlopp för kreativitet etc men att plagiera någonting som redan finns och göra det dåligt :arsele

Prova att låtsashandla en riktig racehoj, gärna en hederlig 500 GP räjser. Återkom sedan om det är brunt...

Efter att ingående har granskat både en gat-250 och en 250 racer så vet jag att det är som den gamla TV4-såpan Skilda Världar. Aprilian är rejäl och robust som Daniel Toivonen och Hondan är lika förfinad och skör som Sandra Bovallius. De har båda sina för- och nackdelar. Har man resurser (tid och pengar) så dejtar man ju såklart Sandra Bovallius. Åhhh, dessa snygga rika tjejer, med sina svarta skinnstövlar, korta kjolar, filtrockar och Mullberryhalsdukar. Problemet med snygga och rika tjejer är att kräver en hög nivå på underhållet för att de ska glänsa, annars blir de bara gnälliga och uttråkade.

Det finns inte en chans i helvete att jag plöjer ner en mindre förmögenhet i Aprilian den typen av pengar lägger jag hellre på en racer, men biliga, enkla och förbättrande åtgärder utför jag gärna. Problemet är, som oftast, att de verkligt bra förändringarna kostar mycket pengar. Dock finns ett par riktiga straffsparkar upplagda på Aprilian.

Uppgiften om 115 kg fulltankad är ett rent skämt. Det skulle betyda en halvtorr vikt på ganska exakt 100 kg vilket är detsamma som för en riktig 250 racer. Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att en seriös bantning kanske skulle kunna ge en halvtorr vikt på 120kg och cirka 135 fulltankad, men det skulle kosta lika mycket som en begagnad racer.

Ett gammalt Beavis & Butthead citat kommer lägligt här,

"You can't polish a turd"

:rofl

Efter att ingående har granskat både en gat-250 och en 250 racer så vet jag att det är som den gamla TV4-såpan Skilda Världar. Aprilian är rejäl och robust som Daniel Toivonen och Hondan är lika förfinad och skör som Sandra Bovallius. De har båda sina för- och nackdelar. Har man resurser (tid och pengar) så dejtar man ju såklart Sandra Bovallius. Åhhh, dessa snygga rika tjejer, med sina svarta skinnstövlar, korta kjolar, filtrockar och Mullberryhalsdukar. Problemet med snygga och rika tjejer är att kräver en hög nivå på underhållet för att de ska glänsa, annars blir de bara gnälliga och uttråkade.

:rofl

Last edited:
En TZ:a eller RS kan aldrig användas i samma mening som "tråkigt" och "bruna manchesterbyxor". :fatta!
Jag sa aldrig att hojarna var tråkiga :mattias Jag menade bara att det var tråkigt att köpa färdiga hojar :7peta

När jag får tummen ur å börjar rejsa blir det nog dock en rgv250, billigt å bra i början :) Ska bara ha en VW Transporter först... :rolleyes:

Åhhh, dessa snygga rika tjejer, med sina svarta skinnstövlar, korta kjolar, filtrockar och Mullberryhalsdukar. Problemet med snygga och rika tjejer är att kräver en hög nivå på underhållet för att de ska glänsa, annars blir de bara gnälliga och uttråkade.
High maintenance bitch som Mattias skulle ha utryckt det. :)

Jag sa aldrig att hojarna var tråkiga :mattias Jag menade bara att det var tråkigt att köpa färdiga hojar :7peta

När jag får tummen ur å börjar rejsa blir det nog dock en rgv250, billigt å bra i början :) Ska bara ha en VW Transporter först... :rolleyes:
Jag skrev bara att man inte kan använda TZ/RS i samma mening som tråkigt och bruna manchesterbyxor. :7peta

Last edited:
*/ ?>
Back