Bränna däck. Varför?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag kan inte förstå tjusningen med att "bränna däck". Oavsett om däcken sitter på en bil, en mc eller en skördetröska.
I min värld både låter det illa samt luktar vidrigt. Dessutom sliter det väl litet onödigt mycket på gummit.
Nu ställer jag inte denna fråga i egenskap av någon jävla PK-ist. Jag undrar bara vad det är som är så roligt.

Svar, någon?

det både låter illa och luktar vidrigt (:fakta) när jag släpper mig också, ändå kan jag inte låta bli... det är najs helt enkelt!

det är ganska kul att man kan åstadkomma så mycket rök utan eld, att det ur avgasrören strömmar ljuv musik är alltid trevligt och så ser det ganska fräckt ut när hjulet snurrar men bågen står still... hur kan det inte vara kul?:D visst, det stinker. men det är smällar man får ta:tummenupp och just det faktum att däck är dyra gör att jag är snål med däcksrök, men när däcket väl ska bytas kan man ju lika gärna bränna på:tummenupp

det både låter illa och luktar vidrigt (:fakta) när jag släpper mig också, ändå kan jag inte låta bli... det är najs helt enkelt!

Men jag antar att du inte gärna står och skiter samtidigt som det står 100 pers (oftast okända) och glor på dig. Eller...?

Tycker också det är meningslöst att att stå still och bara börna helt utan anledning eller ännu värre så brevid hojen å börna. :confused: :confused: :confused: Däremot drifting är coolt... vet inte varför men då blir det lite svårighetsgrad. Åka runt i snabba gärna stora cirklar. :yoparty

Last edited:
Bränna däck gör man för att få maximalt med grepp i starten. Att stå och värma 11,5" Mickey thompson-däck med en jävla massa ponnys under flipfronten på en gammal pv dubbelturbo är riktigt skoj. Att "burna" med en sur gammal 240 som bara snurrar på ett hjul är omoget.
Att bränna däck med hojen är enbart för att antingen retas med bakomvarande vid trafikljuset eller för att spela allan inför polarna.
Jag har gjort allt ovanstående, jag kanske är schizofren?

Bränna däck annat än för att värma dom inför starten är bara barnsligt, men man kan ju inte ta av ett bakdäck där inte corden syns, så när man står där utanför porten innan däcksbytet kan man kosta på sig att vara lite barnslig.

Sen att min bil har gått 27 tusen mil på mätaren men att karossen förmodligen bara har förflyttats hälften (och en stor del av den förflyttningen är i sidled) är en annan sak, jag hade egen isbana i ett par år....

Först säger du att du övningskör mc, tycker att det så roligt så att du går och köper dig en sproilans ny mc.

Lite senare säger du att det är äckligt att luta sig i kurvorna när du kör mc.
Efter det så förknippade du Nicky Hayden med en Hayabusa.

Nu ser du inte tjusningen med en burnis.

Vart nånstans gick det fel?

Förstår, annars hade du lagt feta moln på varvstoppet på 5an lr...

föffan, samtidigt som jag ger sNutJävlen fingret och sen oooouuuuiiiilaar förbi honom i 340, sittandes på tanken:yoparty

det har hänt...
Jag trodde det var hemligt att du gick på dom där klubbarna? :va :D

Jag kan se EN anledning till att bränna däck, mina däck blir mest nötta på sidorna, å rattlåsracing på motorväg är ju sisådärkul, så det kan ju vara ett sätt att få dom runda igen. Men trots allt så vinner nog motorvägen... :rolleyes:

Dagen då man inte ser tjusningen med att lägga en rejäl burnout, då mina vänner, har man officiellt blivit gammal gubbe! :mattias

Barnsligt javisst, men måste man vara så jävla vuxen jämt då?

Först säger du att du övningskör mc, tycker att det så roligt så att du går och köper dig en sproilans ny mc.

Lite senare säger du att det är äckligt att luta sig i kurvorna när du kör mc.
Efter det så förknippade du Nicky Hayden med en Hayabusa.

Nu ser du inte tjusningen med en burnis.

Vart nånstans gick det fel?

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!:D:D:D

Tror nog det är en ålders/mognadsfråga. Jag minns helt klart att jag tyckte det var riktigt kul för länge, länge sedan. Vi pratar första hojen, RD350 såklart(hu vad gammal man blivit).

Varje bakdäck som ändå skulle bytas (typ kvällen innan bokad verkstadstid) fick sitt. Med den lilla budget man hade på den tiden, så burnade man inte mycket annars, men sista kvällen pratar vi serious business.

Det blev helt klart mindre kul efter ett kopplingsras. Budgeten hoppade inte av glädje.

På nåt sätt tappade det där sin tjusning efter 2-3 år i alla fall. Samtidigt tänker jag tillbaka när jag ser någon annan burna, klart det var skoj.

/Stefan M

eller så har man som jag inget gummi kvar och ser korden!
då åker man till närmsta asfaltsnutt och ser till att det gummi som är kvar inte
sitter kvar!
förövrigt ställer jag av nu!

//Robin

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard