Ttr 600

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Funderar på en rolig bushoj, och har fått tycke på en TTR. Och undrar om det funkar att stunta med en sådan på gata, utan att man tröttnar det första man gör. Hur slangvänlig är den går den lätt upp eller är den svår i brist på effekt? Och om man nu skulle lyckas få upp den och sen ska ner igen, får man vänta sig en mindre hjärnskakning eller kommer man lindigare undan:D Är inte så heller mycket för kickstart brukar resultera i köttsår på smalbenen samt sura tändstift, sen ett mindre maraton så skulle helst vilja slippa det. Så finns det någon elstart på dom lite nyare modellerna isf när kom den?

Elstarten kom väl -03 har jag för mig på TT600RE, men det är inga bekymmer att kicka om allt är rätt inställt. Jag lärde mig tekniken på två-tre försök efter att ha kört fjollhojar med elstart de senaste 20 åren :)

Effekten på en TTR är väl inte mycket att skryta med jämfört med KTM, Husaberg eller andra mer "extrema" motarder, men å andra sidan slipper du serva mer än du kör. Min -99a är inga problem att gasa upp på ettan och tvåan med rätt teknik, sedan börjar det gå segt. Chassi och fjädringskomponenter är helt ok som standard.

Dock så skulle jag provköra en -03 först innan man slår till då det är annan fjädring på den & att den är mer LV-anpassad än gamla TTR!

Ball film! ganska så övertygad om att det går att stunta på den nu:yoparty

Elstarten kom väl -03 har jag för mig på TT600RE, men det är inga bekymmer att kicka om allt är rätt inställt. Jag lärde mig tekniken på två-tre försök efter att ha kört fjollhojar med elstart de senaste 20 åren :)

Effekten på en TTR är väl inte mycket att skryta med jämfört med KTM, Husaberg eller andra mer "extrema" motarder, men å andra sidan slipper du serva mer än du kör. Min -99a är inga problem att gasa upp på ettan och tvåan med rätt teknik, sedan börjar det gå segt. Chassi och fjädringskomponenter är helt ok som standard.

Kicken kanske man vänjer sig med efter ett tag som du säger, går den upp lätt på 1 och 2 utan större vandalism så räcker det ett bra tag. Ändå inga hastighetsrekord man försöker sig på en sådan, tvåan ut sen är man väl inte långt ifrån topphast.

Så den ändra betäckning efter 03 till RE alltså som jag har uppfattat det? Är det samma effekt eller ökade den något då också? Sen självklart vill man ju ha Motard kitet också om man nu skulle köpa en utan, vart kan ett sådant kitt gå loss på alltså basic?

Last edited:
Jag tror inte det blev mer effekt med elstarten, men däremot lite enklare fjädringskomponenter och lägre markfrigång = mer landsvägsanpassad.
Jag sålde precis mitt motardkit för 6000:-, eftersom jag ändå tänkt använda hojen mest på grus.

Har kollat in den, ser bra ut men vet inte om det är rätt pris på en 01a.

Nopp inte rätt pris men det står bvsa och då är det du som lägger bud. Jag skulle inte ge mer än 30000:- även om motardfälgarna ingår. För 40000:- så kan du lika gärna skaffa en KTM.

Tjaa, du kanske bör läsa vad jag har att säga om den jag just köpte.
Hade ingen aning om vad jag egentligen ville ha för hoj så det fick bli en TTR -99. Bakslag på kicken får du inte övgerhuvud taget då man kickar fram tills
ett markeringsklick ljuder som talar om att kolven ligger i rätt cykel för start.
För min del har det hänt EN gång att den bråkat, och det var när snuten stoppade mig på E4an. Vet inte varför den gjorde det då, men jag har inte haft minsta problem före eller efter, jag misstänker att hojjen kanske blev nervös och flödade då den stank soppa ganska rejält. Startar på första eller andra om man vrider fram till "klicket" oavsett kall/varm.

Fjädersättnignen verkar hårdare än de andra offroader jag kikat på innan, och den har ocskå mer fjädringsväg. Jag är hittills enbart glad at den är fast i hullet så att säga. Den sväljer mina mesiga nedslag utan att man sätter pannan i fågelpinnen eller får träningsvärk modell bänkpress i alla fall.
Nu är jag ingen wheelie kung överhuvud taget, men den verkar helt klart ha ett jäkligt fint chassie över lag.

Angående effekt/vrid tycker jag den är lite trött. Den stompar på ganska bra på låg/mellan varv och nu när mina ringar börjar sätta sig så vrider den upp hojen på ettan. Tvåan får man nog slåav/på med lite bakhäng och eventuellt lite ryck för att den ska gå upp. Så upplever jag min med original drevning i alla fall. Enda som gjorts på min är en CRD effekt dämp.
Värt att notera är att min inte är förgasarjysterad helt korrekt, och det känns som om det finns mer mos att hämta.

Det mest positiva med hojen i mitt tycke är väghållningen.
-Tycker den är grymt bra. Speciellt med tanke på pseudo offroad däcken som sitter på....

Ett minus är att jag tycker den skramlar och låter allmänt skitmycket från motorn, men det är nog bara min som är slut:va

Last edited:
Tjaa, du kanske bör läsa vad jag har att säga om den jag just köpte.
Hade ingen aning om vad jag egentligen ville ha för hoj så det fick bli en TTR -99. Bakslag på kicken får du inte övgerhuvud taget då man kickar fram tills
ett markeringsklick ljuder som talar om att kolven ligger i rätt cykel för start.
För min del har det hänt EN gång att den bråkat, och det var när snuten stoppade mig på E4an. Vet inte varför den gjorde det då, men jag har inte haft minsta problem före eller efter, jag misstänker att hojjen kanske blev nervös och flödade då den stank soppa ganska rejält. Startar på första eller andra om man vrider fram till "klicket" oavsett kall/varm.

Fjädersättnignen verkar hårdare än de andra offroader jag kikat på innan, och den har ocskå mer fjädringsväg. Jag är hittills enbart glad at den är fast i hullet så att säga. Den sväljer mina mesiga nedslag utan att man sätter pannan i fågelpinnen eller får träningsvärk modell bänkpress i alla fall.
Nu är jag ingen wheelie kung överhuvud taget, men den verkar helt klart ha ett jäkligt fint chassie över lag.

Angående effekt/vrid tycker jag den är lite trött. Den stompar på ganska bra på låg/mellan varv och nu när mina ringar börjar sätta sig så vrider den upp hojen på ettan. Tvåan får man nog slåav/på med lite bakhäng och eventuellt lite ryck för att den ska gå upp. Så upplever jag min med original drevning i alla fall. Enda som gjorts på min är en CRD effekt dämp.
Värt att notera är att min inte är förgasarjysterad helt korrekt, och det känns som om det finns mer mos att hämta.

Det mest positiva med hojen i mitt tycke är väghållningen.
-Tycker den är grymt bra. Speciellt med tanke på pseudo offroad däcken som sitter på....

Ett minus är att jag tycker den skramlar och låter allmänt skitmycket från motorn, men det är nog bara min som är slut:va

Ok låter ändå inte så faligt med kicken då iaf, kan vara lite dåliga minnen som hänger med från moppeåldern och min DT jag hade då:D

Angående effekten så lär det räcka för mig iaf när det ändå bara ska lekas.
Skulle man ändå vilja ha mer flås så räcker det väl att man drevar ner den några kugg för bättre acc isf.

Jag tvekade också inför kickstart, men då min förra hoj hade det men jag blev övertalad trots att jag egentligen ville ha något bekvämt bruksmässigt fordon med elstart. TTR'en tycker jag stämmer in på allt ovan utom möjligen kicken.
Men men, kan jag som newbie på hojjen stampa igång den med ettan i och kopplingen dragen vid glädjenkorset i väsby så är den nog tillräckligt busenkel för dig att starta med.
Notering till mig själv...måste jystera neutrallampan.

Angående antalet hp den har så tror jag det räcker även om man alltid vill ha mer mos drag. Bottenvrid har den så det räcker så jag funderar faktiskt på att dreva upp den så den varvar mindre när man kuskar till/från jobbet.
Är det mer effekt man vill ha så tror jag stenhårt på att ha en annan hoj vid sidan av och ha TTR'en som vardagsbus.

Är det någon som vet hur mkt det skiljer viktmässig mellan TT600R & TT600RE?

Har kört några TT600R men ingen TT600RE dock provsatte jag en på mcmässan för några år sedan. Då tyckte jag inte om att de hade gjort den för LV-anpassad. Även om jag har lärt mig att kicka genom mina KTM hojar så har man blivit lite bekväm av sig.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back