Köpa hoj från USA för race

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
Vad är det för hoj då? :va
Och var köper du den? :va

Kommer en ny tråd på det sen, ska få igenom affären till 100% först.
Tar visst 6-8 veckor att få hem den, blir en julklapp då :tomten

Gick fortare än jag trodde, nästa års järn står nu i garaget.
Ska fixa till lite för registrering, hoppas det går bra. Spelar inte så stor roll egentligen då det blir racekonvertering i alla fall.

[YOUTUBE-ID]2GUHIMnNJUg[/YOUTUBE-ID]

Jag vill gärna ha lite mera details för hur, var och hur mycket! :banana

Inte hur mycket hojen kostade just men allt runt omkring, frakt och sånt.

Jag skrev lite i en tråd under Allmänt, så skriver samma sak här:

Detta är räknat på en hoj som kostar c:a 40.000:- i USA (Ej min 1098)
Måste ge en stor eloge till Nordtrafik AB som har suverän service!

Frakt: 800 USD (fast pris)
Terminalhantering: 800 SEK (fast pris)
Försäkring: ca: 300 SEK (Varierar vilken man tar och räknas som en % sats på värdet)
Speditionsarvode: 600 SEK (fast pris)

Tull: 6% (ca 2400 SEK på en hoj för 40.000)
Moms: 25% (ca 12.000 på en hoj för 40.000)

Räkna på en total kostnad för att få hem på mellan 20-25 tusen.

Det lönar sig inte att ta hem vilken hoj som helst, men det finns riktigt billiga hojar i USA som kan löna sig att importera.

Återkommer med besked från bilprovningen. Jag gjorde en sk. förregistrering i tullen (Nordtrafik skickade papper om det). Det MÅSTE man göra för att ha en chans att få den registrerad över huvud taget. Fick regskylten idag.

Så berätta, var ska man som fönstershoppare sitta och drömma bort sig? Vilka bra sajter finns? Jag sitter gärna i höstmörkret och låtsashandlar sånt jag egentligen inte har råd med. Jag tycker det är manligt att våga bejaka sitt kvinliga jag genom att fönstershoppa. Ted Gärdestad hade en egen måne, jag nöjer mig med en hög säljesannonser. Hit me!

:)

Tack! :)
Så ska jag hjälpa dig ta hem en lika dan? :D
Ses på Sviestad nästa år :tummenupp
Jag ska prova några varv med Yamahan först. Kör jag inte under minuten på första träningen så importerar vi en 1098 bums! :D

Jag skrev lite i en tråd under Allmänt, så skriver samma sak här:

Detta är räknat på en hoj som kostar c:a 40.000:- i USA (Ej min 1098)
Måste ge en stor eloge till Nordtrafik AB som har suverän service!

Frakt: 800 USD (fast pris)
Terminalhantering: 800 SEK (fast pris)
Försäkring: ca: 300 SEK (Varierar vilken man tar och räknas som en % sats på värdet)
Speditionsarvode: 600 SEK (fast pris)

Tull: 6% (ca 2400 SEK på en hoj för 40.000)
Moms: 25% (ca 12.000 på en hoj för 40.000)

Räkna på en total kostnad för att få hem på mellan 20-25 tusen.

Det lönar sig inte att ta hem vilken hoj som helst, men det finns riktigt billiga hojar i USA som kan löna sig att importera.

Återkommer med besked från bilprovningen. Jag gjorde en sk. förregistrering i tullen (Nordtrafik skickade papper om det). Det MÅSTE man göra för att ha en chans att få den registrerad över huvud taget. Fick regskylten idag.

Stort tack för informationen.
Jätteintresserad att höra om registeringen.
Bra att veta vilka papper som är ett måste att ha också.
Något man ska tänka på när det gäller krockade hojar. Kan dom inte bli avreggade eller nått sånt struligt i USA så man får problem här hemma?

Stort tack för informationen.
Jätteintresserad att höra om registeringen.
Bra att veta vilka papper som är ett måste att ha också.
Något man ska tänka på när det gäller krockade hojar. Kan dom inte bli avreggade eller nått sånt struligt i USA så man får problem här hemma?

Det märkliga med en del hojar i USA är just att de är skrotade för ingenting. Har sett många "Salvage" hojar som i stort sätt är tappade på ena sidan. Varför dessa är inlösta har jag ingen aning om.

Jag pratade med SBP om detta och det enda han sa var att det var ju bara bra, för då är det ett bevis på att den varit i trafik.

Den måste dock vara helt i orginalskick vid besiktningen så klart.

Det är regeln som jag förstod, den måste varit i trafik för att den skall kunna godkännas i Sverige. Om den varit i trafik i USA så tas det som ett godkänt avgaskrav. Alltså INGA nya hojar, men nästan. Min har gått 39 mil!

Det märkliga med en del hojar i USA är just att de är skrotade för ingenting. Har sett många "Salvage" hojar som i stort sätt är tappade på ena sidan. Varför dessa är inlösta har jag ingen aning om.

Jag pratade med SBP om detta och det enda han sa var att det var ju bara bra, för då är det ett bevis på att den varit i trafik.

Den måste dock vara helt i orginalskick vid besiktningen så klart.

Det är regeln som jag förstod, den måste varit i trafik för att den skall kunna godkännas i Sverige. Om den varit i trafik i USA så tas det som ett godkänt avgaskrav. Alltså INGA nya hojar, men nästan. Min har gått 39 mil!

Kan vara för att det är dyrare att laga skadan än vad hojen är värd. Orginalkåpor till de flesta hojar är ju svindyra. Salvage title-hojar kan vara riktiga klipp, speciellt eftersom man inte behöver besiktiga hojar här. Det enda som kan vara problematiskt är att vissa försäkringsbolag inte godtar sådana hojar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvage_title

Kan vara för att det är dyrare att laga skadan än vad hojen är värd. Orginalkåpor till de flesta hojar är ju svindyra. Salvage title-hojar kan vara riktiga klipp, speciellt eftersom man inte behöver besiktiga hojar här. Det enda som kan vara problematiskt är att vissa försäkringsbolag inte godtar sådana hojar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvage_title

Ja det stämmer, vissa delar är fasligt dyra över disk men billiga på tex. ebay.
Jag vet inte om det syns i regbeviset att hojen haft en Salvage Title från USA. Hur skall f-bolagen få reda på det annars?
Kanske står i utökade infon i regbeviset sen, jag vet ej.

Ja det stämmer, vissa delar är fasligt dyra över disk men billiga på tex. ebay.
Jag vet inte om det syns i regbeviset att hojen haft en Salvage Title från USA. Hur skall f-bolagen få reda på det annars?
Kanske står i utökade infon i regbeviset sen, jag vet ej.

Jag tänkte på amerikanska försäkringsbolag i detta fallet. :)

Finns det någon bra hemsida där man bara kan leta salvage-hojar?
Grattis till hojen förresten! Man blir ju klart sugen.

MVH Jonas

Jag tänkte på amerikanska försäkringsbolag i detta fallet. :)

Ah, hehe, lite trög idag :tungan

Finns det någon bra hemsida där man bara kan leta salvage-hojar?
Grattis till hojen förresten! Man blir ju klart sugen.

MVH Jonas

Det finns en del på Ebay, jag googlade på "salvage" och mc eller liknande och fick upp en databas med bilar och hojar också. Kolla på forumen som jag skrev ovan, en del säljer sina skrapade hojar där med.

Annars kan man få en hel hoj till ett redigt bra pris, se bara till att de går med på att skeppa till Sverige. Du måste ha alla papper i ordning när hojen kommer till tullen, reglerna har blivit hårdare. Det är registrerad ägare på hojen som måste lämna över hojen i tullen, annars blir det problem. Går säkert att lösa det med men kolla upp reglerna.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck