hojen nöp

Fungerar växlarna "normalt", alltså går växlarna i om du testar ? FZR 600 har en tendens att rasa lagret på ingående axeln i lådan. Detta är annars lätt att kolla. Plocka av kopplingskåpan (du behöver inte tappa ur oljan om du har hojen på stödet), och känn på kopplingskorgen. Är den lös och går att "vicka" upp och ner har du ditt problem där.

Har för mig att jag provade lägga i nån växel utan att det funkade efter att den nöp... har inte hunnit prova ingen än, kom nyss hem från jobbet och ska upp 5 och jobba igen. Men ska testa imorgon efter jobbet. Om lådan funkar så blir det titta oljan och sen börja skruva lite :)

tack för alla svar!

Fungerar växlarna "normalt", alltså går växlarna i om du testar ? FZR 600 har en tendens att rasa lagret på ingående axeln i lådan. Detta är annars lätt att kolla. Plocka av kopplingskåpan (du behöver inte tappa ur oljan om du har hojen på stödet), och känn på kopplingskorgen. Är den lös och går att "vicka" upp och ner har du ditt problem där.

kännde på kopplingskorgen idag.. den går ju att rubba upp å ner ca. 1-2mm kanske. Jag vet inte vad som är normalt?

Jag har tittat kamkedjan å den ser ut att vara ok. Sen ser jag inge silver eller guldskimmer i oljan, vilket ska tyda på vevlagren. Så vet inte vad som kan vara fel nu?

Lånar tråden lite hoppas att det är ok.

min hoj paja också fär några veckor sen. (FZR 1000-87) liknande fel.
min paja efter en väldigt lätt omkullkörning i ca 30km/h, sen gick den inte att starta, motorn går runt med hjälp av startmotorn men väldigt tungt. För hand så går den att vrida ca 20grader fram och tillbaka, har lyckats starta hojen en snabbis men då låter det fördjävligt. om den har nypit så borde väll inte motorn gå att snurra alls eller? funderar om det kan ha något med startkopplingen att göra?

kännde på kopplingskorgen idag.. den går ju att rubba upp å ner ca. 1-2mm kanske. Jag vet inte vad som är normalt?

Jag har tittat kamkedjan å den ser ut att vara ok. Sen ser jag inge silver eller guldskimmer i oljan, vilket ska tyda på vevlagren. Så vet inte vad som kan vara fel nu?
Det ska inte gå att rubba kopplingskorgen upp och ner, då är antagligen lagret på ingående kört, du får demontera kopplingskorgen och titta mer.

UPP inlägg 23....

tack tack...

om den har nypit så borde väll inte motorn gå att snurra alls eller?

Beror hur hårt den har nyppit :va e de 1-4 kolvar så, har 1 nypit o sen blit mindre men inte till vanlig storlek så kommer kolven skrapa i loppet o göra de trögt på de viset.

E de ett vevslager eller stacklager som nypit så kan de sitta som en kill o går bara antingen vrida veven helt runt eller bara lite gran eller inte alls.

Även ett kam överfal kan nypa fast kammen då går motorn trögt okså.

Kan även vara koppligskorgens lager. den del av kopplingskorgen som drivs av veven.

Du kan ju plocka bort kopplingskorgen så man kan utesluta den delen som hör till växselådan.

Även drivningen till generatorn/startkopplingen kan du plocka bort.

Sen kan du prova igen o vrida motorn o skule de kärva forfarande, plocka av kam kedjan o vrid motorn, går de trögt forfarande så finns de bara vevlagrena + vevstakslagrena + kolvarna som kan kärva.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back