Drevning för banåka, GSXR1000 -05/06?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Tänkte testa att dreva om hojen och i samma veva montera en 520-kedja. Mest för att det är kul att pyssla med nått :)

Vad rekommenderar ni för drevning som passar de flesta svenska banor?
Original sitter det 17/42.

På erf-moppen kör vi med 17-46, då varvar den nästan ur på anderstorp och det stämmer bra på alla de andra banorna:tummenupp

Som komplettering till herrarnas praktisk erfarenheter kommer här teoretikern. Vid omdrevning är det lämpligt att väga in följande:

1. Den längsta rakan skall du varva ut på (har man råd med motorrenoveringar så skall man gärna ha varvat ut 100m innan bromsning)
2. Det är eftersträvansvärt att ha ett så stort framdrev som möjligt ur effektsynpunkt och slitagesynpunkt.
3. Ofjädrad vikt på bakdrevet

Med detta i åtanke så skulle jag utan praktisk erfarenhet av motorcykeln i sig åka med 17 fram och 48 bak. Då har du kvar standard framdrev vilket ger mindre slitage/effektförlust än 16t men du får den lägre utväxlingen som Sandstream använder.

Har man större bakdrev så komprimeras fjädringen mera vid gaspådrag dock. Blir större hävarmseffekt då. Det påverkar rätt mycket hur cykeln styr ut ur svängarna. Små bakrdrev = bättre ur den synpunkten Sen blir det säkert en viss gyroeffekt med ju större man har dom. :)

Sen kanske inte detta gäller så mycket för en 1000, men om man har som plan att få högre utgångshastigheter och kanske lyckas med att göra en klockren slipstremning av någon så ska inte drevningen sätta stopp för hur fort man kan köra. Liite marginal är bra. Annars är man helt fast på en viss maxhastighet. Att få den att varva där man har max vrid är kanske mera ok isf. Då befinner man sig nog rätt så rätt och har man lite övervarv att dra ut den med.

Last edited:
Har man större bakdrev så komprimeras fjädringen mera vid gaspådrag dock. Blir större hävarmseffekt då. Det påverkar rätt mycket hur cykeln styr ut ur svängarna. Små bakrdrev = bättre ur den synpunkten Sen blir det säkert en viss gyroeffekt med ju större man har dom. :)

Ahhh just det ja, glömde faktiskt bort den effekten...

Nu skall jag genast ställa mig i skamvrån och skämmas lite.:)

Tack för era upplysningar i form av teori och praktik.

Hej hej, Jag har en K6:a som jag kör gata med, men det blir så mycket bandagar som plånboken tillåter, körde på falkenberg 3ggr i sommras ons körningar, bland annat.
första gången körde jag på på under 50 sek nästan varje varv, sen andra gången provade jag att byta till 16 fram istället tyckte dock att det blev sämre tider????????????????

Någon som kan förklara detta för mig, ska tilläggas att första gången va på gat däck, "2ct"
andra gången slicks, Pirelli.

//Björn, ursäkta den luddiga förklaringen:tungan

Hej hej, Jag har en K6:a som jag kör gata med, men det blir så mycket bandagar som plånboken tillåter, körde på falkenberg 3ggr i sommras ons körningar, bland annat.
första gången körde jag på på under 50 sek nästan varje varv, sen andra gången provade jag att byta till 16 fram istället tyckte dock att det blev sämre tider????????????????

Någon som kan förklara detta för mig, ska tilläggas att första gången va på gat däck, "2ct"

Psykologi......

Även om utväxlingen bör göra dig snabbare så är det inte säkert att den harmoniserar med din åkstil. Jag hade dock sett till att få fler bantimmar i kroppen innan man börjar justera en massa för annars är risken att man bara kollrar bort sig stor.

Hjulbasen kan ändras en del med olika drevningar. Det påverkar även fjädringen var hjulet sitter i svingen. Olika drevningar kan kännas olika på hojen även om det på pappret skulle vara samma utväxling på dom.

Som komplettering till herrarnas praktisk erfarenheter kommer här teoretikern. Vid omdrevning är det lämpligt att väga in följande:

1. Den längsta rakan skall du varva ut på (har man råd med motorrenoveringar så skall man gärna ha varvat ut 100m innan bromsning)
2. Det är eftersträvansvärt att ha ett så stort framdrev som möjligt ur effektsynpunkt och slitagesynpunkt.
3. Ofjädrad vikt på bakdrevet

Med detta i åtanke så skulle jag utan praktisk erfarenhet av motorcykeln i sig åka med 17 fram och 48 bak. Då har du kvar standard framdrev vilket ger mindre slitage/effektförlust än 16t men du får den lägre utväxlingen som Sandstream använder.

förklara gärna nr 2. att slitaget blir lite större kan jag köpa men det här med effekten. har du 168 hästar i motorn så får du inte 172 efter att ha drevat upp.

förklara gärna nr 2. att slitaget blir lite större kan jag köpa men det här med effekten. har du 168 hästar i motorn så får du inte 172 efter att ha drevat upp.
Effektförlusten blir mindre med större drev fram.

Nänä skillnaden är inte så stor och det är väl mest något man tar hänsyn till på effektsvaga maskiner.

Hjulbasen kan ändras en del med olika drevningar. Det påverkar även fjädringen var hjulet sitter i svingen. Olika drevningar kan kännas olika på hojen även om det på pappret skulle vara samma utväxling på dom.

Det upplevde jag, ville ha 15-45 men hade bara upp till 44 bak, så jag körde på 14-42 istället vilket ger samma förhållande mellan bak och framdrev. Bakhjulet hamnade nästan 2 cm längre bak och hojen stegrade sig betydligt mindre ut ur kurvor på 2:ans växel, trots att jag växlat ner hojen. Kanske att den kändes lite mindre kvicksvängd också, annars funkade det bra.

Kanske ska tillägga att jag kör med originalkedja och inte hade några planer på att ändra dess längd. Därav, ner lite fram, upp lite bak.
körde på falkenberg 3ggr i sommras ons körningar, bland annat. första gången körde jag på på under 50 sek nästan varje varv...
Med sån talang skulle du lätt kvala topp 10 i Rookie 1000 oavsett bana. Bara att ta licens och börja tävla :tummenupp

För det första går det riktigt fort, som sandis sa ta licens börja tävla.
Med tanke på frågan om drevning har jag ett annat synsätt på det hela.
Tänk igenom hur det stämmer på väg ur kurvorna med gaspådrag, stämmer det eller går det på lite för högt kontra för lågt varvtal.
Sen utvärdera hur mycket det spelar roll på väg ut ur resptive kurva, tex
vinner man på att ha hög fart ut i ett visst parti så får man kanske väga det högre än ett annat.
Detta kan förklara att de gick sämre med en viss drevning gentmot en annan, alltså det blev för hetsigt och för höga varv på den växeln du hade innan och kanske var den inte tillräckligt låg för att höja en växel.

Vad som är rätt och fel vet jag inte jag är bara Rookie:)

Tänk igenom hur det stämmer på väg ur kurvorna med gaspådrag, stämmer det eller går det på lite för högt kontra för lågt varvtal.
Så resonerar jag också. Något varvstopp kommer jag ändå inte i närheten av, inte ens på Anderstorp.

Ahhh just det ja, glömde faktiskt bort den effekten...

Nu skall jag genast ställa mig i skamvrån och skämmas lite.:)
Det är lugnt eftersom du såklart antog att man i racingforumet har en hoj där man kan justera svinginfästningen i ramen för att kompensera för dylika effekter. :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...