Ventiljusting på 100-mila før en 650 bandit -05?!?!

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Høll på att få skræmselhicka nær meck sa att min 100-mila skulle gå på 3000 riksdaler eftersom ventiljustering ingår den servicen?!? Vad 17 ska det vara bra før, har aldrig hørt talats om nåt liknande - har ni?

2400 mil på suzuki med shims. Din meck lurar dig. Eller har inte full koll bara... Däremot ingår kontroll av ventilspelet vid 100-milaservicen.

EDIT: Fel av mig. Kontrollen ingår inte heller.

2400 mil på suzuki med shims. Din meck lurar dig. Eller har inte full koll bara... Däremot ingår kontroll av ventilspelet vid 100-milaservicen.

EDIT: Fel av mig. Kontrollen ingår inte heller.

På en tre år gammal cykel ska det kanske utföras enligt instruktionsboken för att kunna ge garanti?

Vad får dig att tro att jag INTE svarar enligt instruktionsboken?

För att det brukar så Ex Ventiljustering skall ske efter 2400mil eller 3 år eller liknade. Men det kanske inte gäller Suzuki.

Om det nu inte står i boken så är mecken bara ful. Annars skulle det också kännas ganska löjligt att justera så tidigt.

Edit läste nu att du skrev ventilkontoll. Tycker det låter konstigt att det skall göras vid en 100 mila också men refererar du till instruktionsboken så är det ju fakta:tummenupp

Är ventilerna shimsade på en Bandit 650?
Motorn ser ju ut som suzukis luftkylda fyror sett ut längeeeee......

Är det skruvjustering som behöver en första koll efter 100 mil kan man säkert hamna runt 3000.

Är ventilerna shimsade på en Bandit 650?
Motorn ser ju ut som suzukis luftkylda fyror sett ut längeeeee......

Är det skruvjustering som behöver en första koll efter 100 mil kan man säkert hamna runt 3000.

men vadå skillnad mellan ventilkoll och justering? är inte 90% av jobbet att ta sej ner dit så man kan kolla? att sen skruva lite e en smal sak. Och suzuki vill ju att det ska göras efter 100 för att det finns en risk att det är kasst. samma som vid 1200 mil. Om man då upptäcker att ventilspelet är för stort så vore det ju fånigt att INTE åtgärda det...

nä jag var ju en pantad brud som alltså gick och köpte det sista exet av dessa gamla motorer som hängt med sen 80-talet med förgasare, oljekylning och inga shims eller ABS. vilket betyder att jag köpte den sista jävla bågen som ska ventiljusteras var 1200e och inte 2400e vilket betyder att där går en vacker 1000-lapp i service extra per år eftersom jag aldrig parkerar. :dummer

men vadå skillnad mellan ventilkoll och justering? är inte 90% av jobbet att ta sej ner dit så man kan kolla? att sen skruva lite e en smal sak.

Jag antar att dom menar att det "bara" är en kontroll där man i normalfallet räknar med att inget nytt har hänt. Spelar liten roll för en motor som din med ventilskruvar men för oss med shimsar är det en jävla skillad då det tar kanske tre gånger så lång tid att justera som att kontrollera (i din motor ska man ju bara skruva lite, i min så får man plocka väck kamöverfall (16 skruvar som ska skruvas ut jävligt långsamt lite åt gången på var och en i kryssmönster för att inte böja kammarna), kamkedjespännare, kammar, ta väck ventillyftarna och byta shims (inkluderar tripp till verkstan och "byta in" mot shims av rätt storlek), något som tar säkert dubbelt så lång tid som att plocka väck allt för att komma ner och kolla vilket gör det svindyrt om man inte gör det själv.

Du får göra det oftare men får det (om verkstan är schysst) billigare per gång.

Enligt boken skall det vara ventilkoll/justering på banditer på 100milaservicen därefter på 1200 servicarna och den har till 99% sannolikhet skruvjustering av ventilerna. De nya vattenkylda from 2007 kan det vara annat på.
I princip bör kolllen inte ta mer än en halvtimme. 3000 för denna service är rimligt inte billigt men rimligt under förutsättning att han verkligen utför jobbet och inte fuskar igenom det som en viss firma gjorde med min. Vanligt är att ventilerna sätter sig de första 1200 och därefter brukar bara kontroll behövas upp till ca 6000 mil därefter bör man kanske kolla var 600 mil

Du var inte en pantad brud, mer lättskruvad och hållbar motor får man leta efter. Köp dig en verktygsuppsättning från biltema för 350:-. Suzukis "specialverktyg" kostar hela 60:-. Ett bladmått för 20:- samt en liten 1/4 momentnyckel för ca 300, samt tanka ner en verkstadshandbok eller köp för ca 600:- så kan du skruva själv. Det är vad jag har normalt i garaget och det räcker till det mesta på den, det är definitivt inte raketvetenskap. Gör som många av oss kollen när den ändå står vinteruppställd.

Det går till ungefär så här:
Först är det till att lyfta av tanken. Lossa kåpfästen från sidokåpor och ram under tanken. Man behöver inte ta bort sidokåpor men lite silvertejp på dem i underkant och på ramen rekommenderas. Ta bort tändspolarna. Ta bort "Pulse-air" ventilen (en annan metallklump som sitter under tanken). Lossa ventilkåpans 10 bultar samt oljeledningarna i bakkant av ventilkåpan 4 st M5 insexor. Lyfta ut ventilkåpan man får lirka ut den. packningen låter man ligga kvar på motorn då den är fastlimmad med silikon i kamaxeländarna .Det sitter 2 styrstift ca 8 mm en i fram och en i bakkant. Man ser dem som cirkelformade utbuktningar på kåpan. De skall man se upp med så de inte trillar ut och ner i kamkedjehålet då får man klyva motorn. Enklast är att ta bort dem innan man flyttar kåpan. Tändstiften kan sitta kvar. Lägg i högsta växeln och vrid bakhjulet för hand till kammarna står rätt. Använd bladmått 0,15 och 0,20 10 mm blocknyckel samt "special" verktyget. hopplockning i omvänd ordning I princip tar det mig ca 1 - 1,5 timme. 3 timmar med skitsnack och fika.

Enligt boken skall det vara ventilkoll/justering på banditer på 100milaservicen därefter på 1200 servicarna och den har till 99% sannolikhet skruvjustering av ventilerna. De nya vattenkylda from 2007 kan det vara annat på....
...Tändstiften kan sitta kvar. Lägg i högsta växeln och vrid bakhjulet för hand till kammarna står rätt. Använd bladmått 0,15 och 0,20 10 mm blocknyckel samt "special" verktyget. hopplockning i omvänd ordning I princip tar det mig ca 1 - 1,5 timme. 3 timmar med skitsnack och fika.

Shit stort tack för grym och utförlig beskrivning! Just nu så har jag ju 5 år garanti som då kräver regelbundna besök för 750/h för saker jag borde kunna göra själv men efter det (jag fattar inte det här med att byta båge som underkläder - jag är kär i denna båge och jag tror det blir en lång och lycklig kärlekshistoria) så är planen att ta över själv så det blev copy paste det där.

Det är väl en av anledningarna man har kvar härket(bandit 1200) trots snart 6000 mil och 6 år. Iofs behöver man väl lära sig att köra, samt att man är så gammal, att veckla ihop sig på en GSXR750/1000 innebär en kvarts tänjövningar innan man överhuvudtaget lyckas. Fast det är roligt att prova nytt, men sen när man sätter sig på härket så känner man sig ändå på nåt sätt hemma igen.

Kurs/hjälp runt juletider går att ordna om du har varmgarage. Det är bara att ta väg 108 när man är nere i houlan.

Det är väl en av anledningarna man har kvar härket(bandit 1200) trots snart 6000 mil och 6 år. Iofs behöver man väl lära sig att köra, samt att man är så gammal, att veckla ihop sig på en GSXR750/1000 innebär en kvarts tänjövningar innan man överhuvudtaget lyckas. Fast det är roligt att prova nytt, men sen när man sätter sig på härket så känner man sig ändå på nåt sätt hemma igen.

Kurs/hjälp runt juletider går att ordna om du har varmgarage. Det är bara att ta väg 108 när man är nere i houlan.

jotack jag lär mej gärna _allt_ som finns att veta om någon är villig att lära ut. Klart man har varmgarage, så högt jag vördar min MC.

hur många år och mil tror du man får ur gsf 650 om man vårdar den ömt? Jag körde ju en 82a innan tills den rasade och sen en -92a som jag lämnade över facklan på för att köpa denna. Är inte så mycket för att varva rött. Nu hade ju ingen av dem gått över 6000 mil men de e väl bara att renovera motorn (vad nu det innebär) vid de miltalen och köra vidare? Kan ju vara en skröna men lär ju ska finnas en honda från -89 som gått 41.000 mil men då är den ju motorrenoverad och älskad.

hur många år och mil tror du man får ur gsf 650 om man vårdar den ömt? Jag körde ju en 82a innan tills den rasade och sen en -92a som jag lämnade över facklan på för att köpa denna. Är inte så mycket för att varva rött. Nu hade ju ingen av dem gått över 6000 mil men de e väl bara att renovera motorn (vad nu det innebär) vid de miltalen och köra vidare? Kan ju vara en skröna men lär ju ska finnas en honda från -89 som gått 41.000 mil men då är den ju motorrenoverad och älskad.
Uppåt 15-20000mil på 15-20år utan större motorrenoveringar ska nog inte vara några problem om den servas och sköts ordentligt. Det är ju en ganska enkel och välbeprövad motor som det inte tas ut några hiskeliga mängder med effekt ur.

41000mil ur en Honda låter inte som någon skröna. Gissar att det gällde en VFR750 eller GoldWing då? Annars så har jag hört om Transalper som gått uppåt 25-30000mil utan några gigantiska ingrepp heller.

dyr service du??

tja!! :) hörde priset på ventil justeringen de MÅSTE VA FELL???? ja e ju en sån här HELT SJÄLV UPPLÄRD mekare å ja justerede mine ventila (2400mil) på min bandit 600 från 01 helt själv,ja beställde en verkastadsbok på ALLT ALLT ALLLLLTTT som handlar om den års modellen på banditen, med de menar jag att om man har lite intresse av att fixa sin ögonsten så går de om man vill :)!!ja har oxå en suzuki DRZ 400s 07:a!! i å för sig så ska man ska ju självklart ha de intresset å va lite kunnig å visst en ny med garanti får man ju inte göra nått själv med tyvärr !!SUCK!!tack vare min egen lära så sparar jag flera tusen på mina hojar i service! lycka till:tummenupp /mvh gottläningen

Uppåt 15-20000mil på 15-20år utan större motorrenoveringar ska nog inte vara några problem om den servas och sköts ordentligt. Det är ju en ganska enkel och välbeprövad motor som det inte tas ut några hiskeliga mängder med effekt ur.

41000mil ur en Honda låter inte som någon skröna. Gissar att det gällde en VFR750 eller GoldWing då? Annars så har jag hört om Transalper som gått uppåt 25-30000mil utan några gigantiska ingrepp heller.

jee jag är en gammal kärringräjsare innan min båge lägger av med andra ord. detta med "bäst före 5000 mil" är bara att glömma?

den där hondan var faktiskt en VTR om jag inte misstar mig, jag hörde det av en karl på MC-huset i Malmö.

tja!! :) hörde priset på ventil justeringen de MÅSTE VA FELL???? ja e ju en sån här HELT SJÄLV UPPLÄRD mekare å ja justerede mine ventila (2400mil) på min bandit 600 från 01 helt själv,ja beställde en verkastadsbok på ALLT ALLT ALLLLLTTT som handlar om den års modellen på banditen, med de menar jag att om man har lite intresse av att fixa sin ögonsten så går de om man vill :)!!ja har oxå en suzuki DRZ 400s 07:a!! i å för sig så ska man ska ju självklart ha de intresset å va lite kunnig å visst en ny med garanti får man ju inte göra nått själv med tyvärr !!SUCK!!tack vare min egen lära så sparar jag flera tusen på mina hojar i service! lycka till:tummenupp /mvh gottläningen

vete 17, det är priset på hela servicen och då är det ju genomgång av cykeln och standardgrejerna byte olja+filter osv...lite skönt är det ju med garanti att bara gasa och tuta och skulle nåt haverera så är det bara att :6surkart till Suzuki och kräva ny på garantin :fakta

men planen är att efter det dona själv.

nu gick ju det hela på 2750 spänn och tydligen så var ventilspelet för tight så det var ju bra att de kollade det. Å andra sidan - varför släpper de iväg en fabriksny cykel med för tight ventilspel bara för att jag ska hamna på att betala 1500 för att fixa det efter 100 mil... Nepp där gick förtroendet för Sussukisar ner ett snäpp.

nu gick ju det hela på 2750 spänn och tydligen så var ventilspelet för tight så det var ju bra att de kollade det. Å andra sidan - varför släpper de iväg en fabriksny cykel med för tight ventilspel bara för att jag ska hamna på att betala 1500 för att fixa det efter 100 mil... Nepp där gick förtroendet för Sussukisar ner ett snäpp.

Är det inte så att saker sliter in sig extra mycket dom första 100 milen och det är därför dom har kontrollen, dvs hade dom gjort det mindre tight så hade dom fått börja med ett alldeles för stort spel.

De sätter sig(blir tightare, sliter in sig) upp till 1200 mil ungefär. Så räkna med en justering där också. Även mina ventiler var för tighta när jag öppnade den alldeles för sent, runt 2000. Dock var de inte så tighta att skador inträffat. Efter första justeringen så har det enbart varit kontroll de senaste 3 gångerna. De har inte rört sig på ca 4000 mil. Får väl kolla i vinter om det fortfarande är OK. Priset du fick var rätt ok, det var vad jag fick betala för min 100 milaservice 2001 ,om sedan ventilkoll skulle ingått så öpnnade de den inte i alla fall.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...