Erfarenheter av antika Laverdor

beepbeep

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
på G
Hej!

Jag är fortfarande nybörjare och funderar på en ganska så gammal Laverda. En sen 70-tals 1200 eller 1000cc trepip, helst med 180-graders vev.

Anledning till att jag vill ha just en sådan är att farsan hade en när jag var liten och jag saknar fortfarande ljudet.

Det vore bra att höra era erfarenheter av dylika hojar samt vad som kan gå sönder på dessa?

Tusen tack för all hjälp!

Riktigt coola maskiner det där! Minns 1200 Mirage samt Jota. Tyckte det var stenhårda på 80-talet. Så rått ljud med 3-1 systemen!

Kul att se att du vill ta hand om en! Har själv aldrig ägt ngn så jag kan just inget om deras ev inre egenheter. Jag minns dock inte att de skulle ha rykte om sigh att läcka eller strula.

Mvh
Jörgen
Hej!

Jag är fortfarande nybörjare och funderar på en ganska så gammal Laverda. En sen 70-tals 1200 eller 1000cc trepip, helst med 180-graders vev.

Anledning till att jag vill ha just en sådan är att farsan hade en när jag var liten och jag saknar fortfarande ljudet.

Det vore bra att höra era erfarenheter av dylika hojar samt vad som kan gå sönder på dessa?

Tusen tack för all hjälp!

Du... jag tror jag kände din pappa på den tiden, kör han hoj fortfarande ? :D

Tändspolarna och laddningen var ganska kass, förgasarinställningen var noga med. Annars, inga större problem som är unikt. :yoparty vilken sång ur 3 pipen, dubbla Jota dämpare...:yoparty

Jag hade en RGS 120gr -84, fan va den gick. :D

Vad jag minns gick dom aldrig rent på halvgas och knappt på tomgång. Enda gången den gick bra var på full rulle :) Tändningen är antagligen utbytt mot modernare på alla exemplar vid det här laget...

Hur är manöverdugligheten och koppling/växellåda?

Jag tycker om lite nostalgiprylar och kan tänka mig pyssla om sådan. (stereoanläggningen hemma är helrör, hehe)

Enligt sambon som är Laverdist så är kopplingen stenhård, extra träning eller två händer gäller.