Erfarenheter av antika Laverdor

beepbeep

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
på G
Hej!

Jag är fortfarande nybörjare och funderar på en ganska så gammal Laverda. En sen 70-tals 1200 eller 1000cc trepip, helst med 180-graders vev.

Anledning till att jag vill ha just en sådan är att farsan hade en när jag var liten och jag saknar fortfarande ljudet.

Det vore bra att höra era erfarenheter av dylika hojar samt vad som kan gå sönder på dessa?

Tusen tack för all hjälp!

Riktigt coola maskiner det där! Minns 1200 Mirage samt Jota. Tyckte det var stenhårda på 80-talet. Så rått ljud med 3-1 systemen!

Kul att se att du vill ta hand om en! Har själv aldrig ägt ngn så jag kan just inget om deras ev inre egenheter. Jag minns dock inte att de skulle ha rykte om sigh att läcka eller strula.

Mvh
Jörgen
Hej!

Jag är fortfarande nybörjare och funderar på en ganska så gammal Laverda. En sen 70-tals 1200 eller 1000cc trepip, helst med 180-graders vev.

Anledning till att jag vill ha just en sådan är att farsan hade en när jag var liten och jag saknar fortfarande ljudet.

Det vore bra att höra era erfarenheter av dylika hojar samt vad som kan gå sönder på dessa?

Tusen tack för all hjälp!

Du... jag tror jag kände din pappa på den tiden, kör han hoj fortfarande ? :D

Tändspolarna och laddningen var ganska kass, förgasarinställningen var noga med. Annars, inga större problem som är unikt. :yoparty vilken sång ur 3 pipen, dubbla Jota dämpare...:yoparty

Jag hade en RGS 120gr -84, fan va den gick. :D

Vad jag minns gick dom aldrig rent på halvgas och knappt på tomgång. Enda gången den gick bra var på full rulle :) Tändningen är antagligen utbytt mot modernare på alla exemplar vid det här laget...

Hur är manöverdugligheten och koppling/växellåda?

Jag tycker om lite nostalgiprylar och kan tänka mig pyssla om sådan. (stereoanläggningen hemma är helrör, hehe)

Enligt sambon som är Laverdist så är kopplingen stenhård, extra träning eller två händer gäller.

Laddningen har redan tagits upp, gick inte att ha ljuset på för då stannade den efter ett tag. Generatorn laddade för lite och batteriet var också i klenaste laget.

Har för mig att det var bättre på 120 gradarna. *funderar*

Som vardagshoj? Njee.... (finns en anledning till att han har Ducce)

Som låtahärligtfantastiskhoj? Självklart. :D (180 gradarn då)

Vad jag minns gick dom aldrig rent på halvgas och knappt på tomgång. Enda gången den gick bra var på full rulle :) Tändningen är antagligen utbytt mot modernare på alla exemplar vid det här laget...

Hur är manöverdugligheten och koppling/växellåda?

Jag tycker om lite nostalgiprylar och kan tänka mig pyssla om sådan. (stereoanläggningen hemma är helrör, hehe)

Det är en hög hoj, tung och har brottarkoppling. Är du liten , typ under 170, blir det tår i backen när du står stilla. Tappar du den i backen, be om hjälp att lyfta upp den...:D :yoparty

konstigt ,,
jag har ägt och kört LAVERDA sedan slutet på 1983 ,, och jag har aldrig märkt att kopplingen är trög :confused: fast mina kompisar kalar mig karl alfred ?? jo den är ganska hög,, men man ska ju inte stå stilla med hojjen utan köra o då räcker det ju med att nå fotpinnarna :D
om man mot förmodan tappar den så kanske man får ta i lite extra :tummenupp för att få den på hjulen igen.

men det där med problem som är modellrelaterade är lite svårt att speceficera,,
ok gamla CDI tändningen med en generator på 140W var väl kanske lite klen ,, blev ju mycket bättre när BTZ kom med hela 150W från -78 o framåt,, rena skrällen på 120´för då kom det ju bortmot 300W ,, ,, förstå mig rätt ,, elsystemen kan vara lite undermånliga på gamla hojjar speciellt om flera har varit där och kopplat själva ,, brukar bara vara kommande problem enligt mina erfarenheter,,

härligaste ljudet är enl.mig från en 180´med 3-1 system även om jag tycker att 120´låter otroligt vackert med ,, ni kan ju lyssna lite här,, http://www.laverda.nu/sound.html

nästa år firar svenska LAVERDA klubben 25års jubileum med oss i köping som arrangörer ,, då finns det möjlighet att komma o titta på lite gamla härliga hojjar.datum bnlir 2:a helgen i augusti.(2008)

Det är en hög hoj, tung och har brottarkoppling. Är du liten , typ under 170, blir det tår i backen när du står stilla. Tappar du den i backen, be om hjälp att lyfta upp den...:D :yoparty

konstigt ,,
jag har ägt och kört LAVERDA sedan slutet på 1983 ,, och jag har aldrig märkt att kopplingen är trög :confused: (2008)

Jag har också kört Laverda, en 750GT hade jag. Den hade stenhård koppling, ett par varv på stan så hade man träningsvärk dagen efter. Flera av tjejerna i gänget orkade helt enkelt inte dra in handtaget...

De har karaktär.
Som nämnts behövde motorn sisådär 3000varv för att ladda.
Varför skall man glida med en sporthoj?
Muskler behövs till kopplingen.
Det är dina problem, inte Laverdas.
Väghållningen är bra.
Visserligen tungstyrd och protesterar om man kör för lungt, men varför skall man göra det?
1200 migrän är en felsatsning.
Satsa på 1000 jota eller RGS.

JAg äger fortfarande en 1000 -77. Helt klart skall du ha en 1000 180 graders.Helst Jota. Grym motorkaraktär .Blir extra rolig trimmad. Kopplingen är lite mostånd i men det går att bygga om till hyudral om man vill. Om man inte kör med ljuset på under dagtid så räcker laddningen till. Batteriet är ju lika stort som tre moderna ihop. Det som ä lite krångel är länkaget till växlingen då vxl axeln går ut på höger sida motorn. Dock inget som inte går att ordna..Sedan är den som sagt lite äldre så den är hög och ganska tung. Men får man rull på den och ljudet ur rensade orginal burkar eller 3-1 är mumma.
Hoppas du kan hitta en till vettiga pengar. Dom är ganska lättmekade åxå.

Jag hör till dom som har blivit nerbrottad av en Mirage, jag skulle ha upp den på centralstödet. Hojen hade jag lånat för ev. köp.

Resultatet blev ett avbrutet kopplingshandtag, trasig backspegel och ett mosat ego.:näsblod

Allt du skriver är riktigt ,, men man ska inte underskatta ""migrän" heller ,, det är exakt samma motor som årsmodellen innan dvs-78 o den är ju helt ok ,,
vet inte riktigt vad som gör att den kallas migrän igentligen,hojjarna är handbyggda och varierar en del i perfektion när vevaxlarna balanserades ,, viss vibrerar mer en del vibrarar mindre,
om man hittar en 1200Mirage så är det bara jotadämpare och andra kolvar som skiljer prestandamässigt,Miragen har 8:1 i komp o jotan har 10:1 om jag minns rätt,enda 1200:a man ska vara om sig o kring sig när man handlar är jusst den från -78 för då var det någon som kom på att kullager är bra o ha som vevlager för dom går lättare är rullar,vilket stämmer förståss men dom höll inte så 95% av dom vevaxlarna kom tillbaka som reklammation,

jag personligen har haft både RGSCorsa 1000 och 1200Mirage o 2st -78 1200 och jag tycker att den roligaste är en 1200:a med högkomp o jotans ljuddämpare eller ett fett 3-1 du har mera vrid ur 1200cc o sedan 7-kt gött ljud,
1000 Jota känns rappare men det är hugget som stucket,du kan nog få ut mera kräm ur jotan (120´) än 180´skulle jag tro men vridet vinner garanterat 1200cc.

sedan så är ju 120´jotan gummiupphängd motor medans 180´grader har stum monterad motor som gör ett styvare chassie och inte lika känslig på däckval.

De har karaktär.
Som nämnts behövde motorn sisådär 3000varv för att ladda.
Varför skall man glida med en sporthoj?
Muskler behövs till kopplingen.
Det är dina problem, inte Laverdas.
Väghållningen är bra.
Visserligen tungstyrd och protesterar om man kör för lungt, men varför skall man göra det?
1200 migrän är en felsatsning.
Satsa på 1000 jota eller RGS.

låter som m du var till Keda produkter i knivsta o testade,, jag höll på o göra samma vända med en lånehoj där 1984 kommer jag ihåg..

Jag hör till dom som har blivit nerbrottad av en Mirage, jag skulle ha upp den på centralstödet. Hojen hade jag lånat för ev. köp.

Resultatet blev ett avbrutet kopplingshandtag, trasig backspegel och ett mosat ego.:näsblod

är du med i Laverda klubben ?
isf vilket medlemsnummer har du ??
jag har L-141

JAg äger fortfarande en 1000 -77. Helt klart skall du ha en 1000 180 graders.Helst Jota. Grym motorkaraktär .Blir extra rolig trimmad. Kopplingen är lite mostånd i men det går att bygga om till hyudral om man vill. Om man inte kör med ljuset på under dagtid så räcker laddningen till. Batteriet är ju lika stort som tre moderna ihop. Det som ä lite krångel är länkaget till växlingen då vxl axeln går ut på höger sida motorn. Dock inget som inte går att ordna..Sedan är den som sagt lite äldre så den är hög och ganska tung. Men får man rull på den och ljudet ur rensade orginal burkar eller 3-1 är mumma.
Hoppas du kan hitta en till vettiga pengar. Dom är ganska lättmekade åxå.

Last edited:
låter som m du var till Keda produkter i knivsta o testade,, jag höll på o göra samma vända med en lånehoj där 1984 kommer jag ihåg..

Tack och lov var det en kompis som skulle sälja, hade det varit på butik skulle det varit ännu pinsammare. Jag köpte den inte, hojen var för stor för mej.

Allt du skriver är riktigt ,, men man ska inte underskatta ""migrän" heller ,, det är exakt samma motor som årsmodellen innan dvs-78 o den är ju helt ok ,,
vet inte riktigt vad som gör att den kallas migrän igentligen,hojjarna är handbyggda och varierar en del i perfektion när vevaxlarna balanserades ,, viss vibrerar mer en del vibrarar mindre,
om man hittar en 1200Mirage så är det bara jotadämpare och andra kolvar som skiljer prestandamässigt,Miragen har 8:1 i komp o jotan har 10:1 om jag minns rätt,enda 1200:a man ska vara om sig o kring sig när man handlar är jusst den från -78 för då var det någon som kom på att kullager är bra o ha som vevlager för dom går lättare är rullar,vilket stämmer förståss men dom höll inte så 95% av dom vevaxlarna kom tillbaka som reklammation,

jag personligen har haft både RGSCorsa 1000 och 1200Mirage o 2st -78 1200 och jag tycker att den roligaste är en 1200:a med högkomp o jotans ljuddämpare eller ett fett 3-1 du har mera vrid ur 1200cc o sedan 7-kt gött ljud,
1000 Jota känns rappare men det är hugget som stucket,du kan nog få ut mera kräm ur jotan (120´) än 180´skulle jag tro men vridet vinner garanterat 1200cc.

sedan så är ju 120´jotan gummiupphängd motor medans 180´grader har stum monterad motor som gör ett styvare chassie och inte lika känslig på däckval.

är du med i Laverda klubben ?
isf vilket medlemsnummer har du ??
jag har L-141

Du har PM

Hej.

Hade en 1000 Jota 80:a 1982. Det jag minns var som de andra sagt hård koppling och klen laddning, körde med 20w halogenlampa i parkeringsljuset istället för halvljus på dagtid så funkade det. Lärde mig bli bra på att kuta igång också! Är 1.78 och hade inga problem. Det största problemet var en liten "gummigrej" som sitter i tanken under locket som tätning. När man körde ned tankmunstycket var det jättelätt att trycka ned tätningen i tanken med fint läckage som följd, tanken var nog halvfull med tätningar och jag var stamkund på dessa hos lelles. Jotan är helt klart den av mina hojar jag saknar mest. Tyvärr parkerade jag denna på en berghäll vid Stenslätten tillsammans med mig själv.... Hojen till skroten och jag fick åka plingplongdroska till sjukhus. Gick dock bra men turen när det gäller vurpor förbrukades nog.

Hittar du en gammal Jota så köp den men det ska vara en 180-gradare för det rätta ljudet!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard