Regga cross till Enduro, vad krävs?

Gixxer-6:an

Medlem
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2008
Då var det snart dags att regga crossen som enduro.
Har alla papprena som behövs och det elektriska som ska finnas för registreringen, men jag har dålig koll på vad kraven på hastighetsmätare är. Kan dem godkänna att man sätter dit en cykeldator eller en gps monterad med ett buntband runt fågelpinnen? Eller kan jag köra med den budgeterade varianten med att måla en eker röd och räkna antalet varv hjulet snurrar gånger diametern adderat med profilhöjden och mönsterdjupet på däcket gånger 3,14 dividerat med 3600 minuter per kilometer, och där av enkelt få fram den aktuella hastigheten.

En annan enkel fråga till någon som kör enduro vad av denna utrustning krävs vid endurokörning om man kör med släp till och från träning? Och vilken licens ska man ha?

Jag tror inte dom har några synpunkter på hur den fungerar, bara den visar rätt hastighet. MEN, och det torskade jag på, den måste vara belyst.

går det bra om man klämmer in en fråga:va , hur fick du tag på papper så du kunde enduro regga?

Kontaktade Generalagenten för Honda i Sverige - dem var förresten kanon att snacka med, svarade på alla mina frågor och ingen telefonkö som annars e populärt på andra ställen.
Förutsättningen är att den ska vara importerad utav dem, sen vill dem ha ramnummret. Några dagar senare dimmper det ner ett brev med "ansökan om registering"-blankett, ett intyg på hojen och lite kortfattad info om vad som behövs monteras.

Jag besiktade nyss med cykeldator utan belysning, inga problem. Av någon anledning så lyste inte framlyset heller med det var helt ok. Det var den enklaste regbesiktning jag någonsin gjort. Ibland ska man ha tur.
Vilka regler som gäller för träning är helt upp till de som arrangerar träningen. Allt från hela kittet till ren cross är kan vara godkänt. E-licens är väl bra att ha om du tänkt försäkra cykeln.

Det funkar väl heller inte med buntband att fästa datorn med? Det måste väl vara "fast monterad", vad det nu innebär?

Jag besiktade nyss med cykeldator utan belysning, inga problem. Av någon anledning så lyste inte framlyset heller med det var helt ok. Det var den enklaste regbesiktning jag någonsin gjort. Ibland ska man ha tur.....
Gissar att du hade tur. Var det i Västberga eller....? Det var ju dom som nobbade mig i alla fall.

Hur sakerna sitter fast har jag aldrig fått några påpekanden på. Tejp, buntband eller ståltråd funkar fint.
Västberga is the shit :tummenupp
Det funkar väl heller inte med buntband att fästa datorn med? Det måste väl vara "fast monterad", vad det nu innebär?

En gps funkar inte då den kan tappa signal i tunnlar.
Man måste visst veta hastighet där också...

För e-reggning behöver du (förutom typintyg) endast ha:
Framlampa med hel- och halvljus
Baklampa med bromsljuskontakt endast på fotbromsen
Tuta

För landsvägsreggning behöver du (förutom ovanstående) ha:
Ett särskillt typintyg
Helljusindikation
Bromskontakt på handbromsen
Hastighetsmätare
Blinkers

För e-reggning behöver du (förutom typintyg) endast ha:
Framlampa med hel- och halvljus
Baklampa med bromsljuskontakt endast på fotbromsen
Tuta

För landsvägsreggning behöver du (förutom ovanstående) ha:
Ett särskillt typintyg
Helljusindikation
Bromskontakt på handbromsen
Hastighetsmätare
Blinkers

Hur länge sedan var det du e-reggade en hoj egentligen?

Kompisen (som för övrigt jobbar på bilprovningen) e-reggade sin Honda CR 250 -01 idag.

Så de e ju inte så värst länge sen:D .

Då tycker jag du ska be honom kolla igenom de direktiv han har att följa.

Där står att den ska vara utrustad med hastighetsmätare som går att avläsa både dag och natt. (alltså belyst)

Här är en länk till Svemo som kort sammanfattat reglerna.
Dock inte med kravet på belyst....
http://www.svemo.se/file_out.php?id=1363

Last edited:
Då tycker jag du ska be honom kolla igenom de direktiv han har att följa.

Där står att den ska vara utrustad med hastighetsmätare som går att avläsa både dag och natt. (alltså belyst)

Här är en länk till Svemo som kort sammanfattat reglerna.
Dock inte med kravet på belyst....
http://www.svemo.se/file_out.php?id=1363
Såvitt jag vet är det vägverket och inte svemo som bestämmer. Och dessutom skriver du själv att det INTE står med, det du nämner om belyst hastighetsmätare?

Såvitt jag vet är det vägverket och inte svemo som bestämmer. Och dessutom skriver du själv att det INTE står med, det du nämner om belyst hastighetsmätare?

Om du bemödar dig med att öppna länken så står det överst i Svemos text att det är från VVFS 2004:169 samt 2005:99.
VVFS står för "vägverkets författningssamling" Jag har aldrig sagt att Svemo är bestämmande organ, bara att de sammanfattat reglerna.

Jag tänker inte fortsätta försöka " banka" in svaret i de som inte vill förstå.
Så tro vad du vill, lycka till på besiktningen om du ska e-regga.

Att sen besiktningsgubbarna knappt själva vet vad de sysslar med är en annan femma.
Min "gubbe" visste inte ens hur deras bullermätare funkade....
Inte kollade han tuta eller ljus heller. Men det innebär inte att det inte är krav på det..

Massa text...

Jag tänker inte fortsätta försöka " banka" in svaret i de som inte vill förstå.
Så tro vad du vill, lycka till på besiktningen om du ska e-regga.

Massa text...

Lugn och fin nu. Vi behöver inte hetsa upp oss i onödan:pannkyss .

Jag är den första att erkänna när jag har fel, och igår efter den diskussion som pågått på detta forum så kollade vi upp lite extra noga hur reglerna är, och så här visade de sig vara.
Nämligen att vid e-regbesiktning skall det precis som du så tydligt påtalat finnas hastighetsmätare (belyst eller ej framgick inte), och vid kontrollbesiktning (av redan enduroregistrerat fordon) så behövs den inte.

Mycket märkligt, men de var vad som stod i bilprovningens handböcker.

Jag kan bara be så hemskt mycket om ursäkt för att jag har varit påstridig trots att jag tydligen har haft fel. Men får väl skylla på att min kompis som regbesiktade sin CR 250 igår hade ringt och kollat med nån ansvarig person inför regbesiktningen och uppenbarligen fått fel uppgifter.

Lev väl nu och var vänner där ute.

//L.

Nämligen att vid e-regbesiktning skall det precis som du så tydligt påtalat finnas hastighetsmätare (belyst eller ej framgick inte), och vid kontrollbesiktning (av redan enduroregistrerat fordon) så behövs den inte.

Mycket märkligt, men de var vad som stod i bilprovningens handböcker.

//L.

Det är andra regler från tidigare års e-reg.
Kraven på tidigare reggade fordon ändras inte retroaktivt..

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back