R1 och R6-tråden!

http://www.blocket.se/vi/13604102.htm?ca=15_s
Är detta ett bra köp tro har en bluckla i tanken och en sprick bak i skärmen

Kan vara ett bra köp, men som alltid så måste man syna hojen rejält innan man vet. Med tanke på informationen i annonsen så utgår jag från att hojen har varit bankörd, inte för att det skulle vara dåligt i sig, men en anledning till att undersöka hojen närmare.
 
En R1 från 98 som har gått 8000 mil, är det något att köpa tro eller har den gått för långt han vill ha 35000:- för den

Beror ju på historiken, tävlad, kraschad, import? Har den en fullstämplad servicebok så ska det inte vara några bekymmer rent motormässigt.
 
Nu ska vi se här *tänker* Har inte R6 -05 kat? Fick för mig det men så kanske det inte är.:va

Nu har jag läst lite, det verkar sitta en kat i dämparen på 05 på alla varianter (R6T, R6TC) eftersom det bara finns ett artikelnummer för dämparen -05 och manulen till -05 säger "This vehicle is equipped with a catalytic converter". Har jag fattat allting rätt?
Ngn som vet hur mycket den katen 'surar' ner? Alltså, hur mycket effekt går att vinna med en kat-fri dämpare från t ex en R6 03 eller R1 02.
 
Last edited:
Ni som är visa män, är sugen på att köpa någon av dom här två.
Har varit och testat r6 den är bankörd dock inte specilt mycket och är vurpad några gånger

http://www.blocket.se/vi/13604102.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/13718366.htm?ca=15_s

jag skulle köpa R6an när man läser annonserna, 8K mil låter mycket på R1an.

samt även om R6an gått banan så har ju folk servat den osv..

sen är ju frågan va du vill ha? vill du åka med 600cc varva satan å vxla helatiden? jag gillar det så jag åker R6an... men du kanske vill ha en maskin med mer bottendrag å sånt.. då är ju R1an du ska kika på..
 
...Ngn som vet hur mycket den katen 'surar' ner? Alltså, hur mycket effekt går att vinna med en kat-fri dämpare från t ex en R6 03 eller R1 02.
På Yamaha (gäller säkert de flesta andra också) är katalysatorerna så väl dimensionerade att du inte vinner något (0 hk) på att demontera den. Med slipon vinner du en 3-5 hk (som att banta 1-2kg!) men det beror på friare genomströmning i ljuddämparen utan bafflar, alltså inte katen i sig även om den på t.ex R1 -02 är placerad i dämparen.
På R1 04=> där katen är separerad från dämparen finns inget att vinna på katersättare.

Vad tråkigt det är när hojarna är näst intill fulländade från fabrik, ingen vedbotrimning...
 
På Yamaha (gäller säkert de flesta andra också) är katalysatorerna så väl dimensionerade att du inte vinner något (0 hk) på att demontera den.
Tog av dämparen igår och inspekterade, rätt så 'gles' för att vara kat så det vore väl inte otroligt. Var har du fått tag på dessa uppgifter?


Vad tråkigt det är när hojarna är näst intill fulländade från fabrik, ingen vedbotrimning...
Ja, det är så frustrerande... ;)
 
Tog av dämparen igår och inspekterade, rätt så 'gles' för att vara kat så det vore väl inte otroligt. Var har du fått tag på dessa uppgifter?
Egna mätningar, eftersom jag av naturen är mekaniskt nyfiken och allmän siffer/statistik-bög.

Har körjournaler med bränsleförbrukning, service, däckbyten, toppfart, acc, bänkörningar före/efter moddar etc. sedan min första hoj -78 och första bil -80 :rolleyes:
 
Egna mätningar, eftersom jag av naturen är mekaniskt nyfiken och allmän siffer/statistik-bög.
Grymt! Jag hade själv tänkt att mata trycklyft genom dämparen för att uppskatta motståndet innan jag vedertog några motåtgärder mot katalysatorn :D


Har körjournaler med bränsleförbrukning, service, däckbyten, toppfart, acc, bänkörningar före/efter moddar etc. sedan min första hoj -78 och första bil -80 :rolleyes:
Vad ger ett eftermarknadsfilter typ K&N eller BMC?
 
Vad ger ett eftermarknadsfilter typ K&N eller BMC?
Har faktiskt aldrig gjort eller sett en korrekt bänkning mellan nytt-original/nytt-K&N, bara beg-original vs nytt-K&N. Där var skillnaden inom mätfelsmarginalen!

Som sagt, moderna R-hojar ÄR bra optimerade. Alla tillverkare ligger så nära ljud/avgasrening/hållbarhet/effekt/körbarhet/pris... kompromisserna det bara går.

Motorkonstruktion är ingen ny vetenskap alla parametrar är väl kända. Så när det kommer någon ny revolutionerande mirakel medel/grej från någon...glöm det. Ta bort luftfiltret helt och hållet så får du säkert ett antal hk till, MEN då har du flyttat kompromissen från hållbarhet till effekt, arean i polärdiagramet är fortfarande den samma...
 
Hej!
Någon som prövat bikersneed Shogun extrem kraschpuckar på en R1 -98 passar det? Givetvis måste man göra hål i kåporna men annars? Mailade och frågade men de visste inte säkert
 
Tjena är en glad nybörjare som tog kort och köpte hoj för ca 3veckor sen. Det vart en Yamaha R6 -01. Så nu tänkte jag höra om det går att får tag i nån verkstadsbok eller liknande på svenska??
mvh
 
Tjena är en glad nybörjare som tog kort och köpte hoj för ca 3veckor sen. Det vart en Yamaha R6 -01. Så nu tänkte jag höra om det går att får tag i nån verkstadsbok eller liknande på svenska??
mvh

Hej!

Nej, det bästa du kan skaffa är nog en "Haynes-manual" för 99-02. Den är på engelska men är väldigt bra. Finns bla att köpa på www.motorboken.se
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top