Projektor eller ny tv, det är frågan.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag har börjat planera lite inför mina egna julklappar i vinter och är fruktansvärt sugen på en projektor. Den enda anledningen till att jag är det är för att jag föreställer mig att det vore sjukt fränt att använda den till mitt framtida PS3.
Nej, jag har aldrig testat att spela spel på projektor, jag har inte ens sett en enda film med det. Det är nog mest bara den stora bilden som gör mig sugen.

Idag har jag en gammal sunkig 32" widescreenburk till tv. Den hade jag tänkt ha kvar till tv-tittande isf och endast se film samt spela spel på stora duken.
Men då är frågan som sagt.. Påverkas kvallan av spelen med en projektor eller är det så fränt som jag vill att det ska vara? Att spela t ex Guitar Hero 3 med projektor och fett ljud på en fest lär ju äga rätt mycket, men om man ska ligga i soffan och dega, spela motogp 07, en söndag...funkar det då?

Jag kan tänka mig att lägga ca 10000 på en projektor. Typ en sån här: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=120790 Bu eller bä?

Vore det bättre att rikta in mig på att köpa en fet, men lite dyrare tv istället?

Har precis köpt projektor; Panasonic PT-AX100E, och ps3 (:tuttar köpte ps3 och killen projektorn, vart väl en bra uppdelning :hihi ).

Wow är en bra sammanfattning.:tummenupp.Just den projektorn kostar runt 9000, köpt på www.komplett.se.

Läs mer, få tips på "hifi-tråden".http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167430

Så har du plats/vägg för projektor och duk så slå till på det. Väldigt fräck upplevelse att spela ps3 på det sättet istället för på vanlig tv (har 42 tums och den börjar kännas liten nu :rodnar)

Last edited:
Har ingen som helst aning om det funkar bra att spela på projektor, men i novembernumret av M3 blev dom mer eller mindre kära i benqs w500 hd-projektor för 8500:-. Fick 8/10 i bildkvalité och vad jag vet brukar M3 vara väldigt kräsna.

Så är du ute efter en projektor är den nog ett hett tips att kolla in :tummenupp

Jag har kört med projektor till filmtittande de senaste 5 åren och det ska mycket till för att jag ska slå på en rulle på 42" i tv-hörnan.
Tv-spel däremot lirar jag på plasman men det är mest för att jag har varit för lat för att koppla in det till projektorn seriöst samt att jag endast kör GTA3 i stort sett och det blir för stort på projektorn.
Forsätt kolla på tv på din gamla 32" och införskaffa en projektor till film och tv-spelande, du kommer inte ångra dig.
Och angående lamptider etc så behöver du inte oroa dig, jag har inte tagit slut på en enda lampa hittills efter många timmar framför projektorn...

Projje is the shit som det säger i Amerika. Visst, man tyckte HD var tufft när man såg det första skärmarna i 42".. Men när man ser det i 100" så är det sååå mycket bättre. Samma sak med spel. Kommer aldrig mer lägga pengar på en TV, aldrig!

Det är alltid lite bök, nersläckning, sätta på den, fläkljud osv.

Men med tanke på vad en sjysst projektor kostar idag är det ju inget att ens fundera på :yoparty

Köp projektor du, 100 tum är större än 42 alla dagar. Dessutom får du en bra projektor för vad en halvtaskig tv kostar.

Jag kollar tom tv på min Sanyo Z3 men det är kanske överkurs. Gamla PS2 spel blev nästan lite för stora, vägen tog slut lite för nära på Grand Turismo tex, men med Xbox 360 funkar det perfekt.

Hur är det om man framför allt tittar på TV.

Fördelar/ Nackdelar med projektor då ?

Det blir ju om inte annat dyra tv-mimmar om man räknar in lampbyte osv, men det är ju grymt med 100" på väggen :)

Hur är det om man framför allt tittar på TV.

Fördelar/ Nackdelar med projektor då ?

Att i 100" så ser man verkligen skillnad på upplösningen (till skillnad på en 37"), så en 720x576i sändning är märkbart mycket sämre än 1080/720p.
Enda ggr'na jag sett på TV med min så är det när det varit F1 eller MotoGP och man inte orkar vänta på att ladda ner det i bättre upplösning.

Största nackdelen med projjen är ju allt runt omkring. Det krävs MÖRKT i rummet samt inga reflektioner från omgivande möbler/väggar osv för att det ska bli bra. Sen så skiljer det sig mycket på vilken utrustning man har..

En Panna 900E med Euroscreen/Kingpin duk i nersläckt rum men utan svarta väggar/gardiner för väggarna är ju inte lika bra som en Epson TW1000 på en Adeo/Stewart i ett rum anpassat för just filmvisning.
Men när man väl börjat skruva och pilla med det hela så är det värt det extra jobb det tar. För mig tar det ca: 5min att göra om rummet från ljust vardagsrum till kolsvart biorum utan några som helst reflektioner. Det är värt varenda minut!

Projektor för dummies: Har du 12k till en projj och köper en en Gör-Det-Själv från Euroscreen så får du stor bild och fastnar.. och det kommer kosta dig 45k till innan du är nöjd. Men då har du inte köpt din Blu-Ray spelare än :D

Jag har haft samma projektor i snart 4 år. Köpte en Panasonic för 9900kr i november 2003.
Skitnöjd! Jag använder den som vanlig tv också. Det står en vanlig tv i huset också men den har inte varit igång på mer än ett halvår.

Jag har inte behövt byta lampa än men när det väl blir dags så får det nog bli en ny projektor.

Kanske ska tillägga att jag använder ett vitt lakan som duk då snålheten tog över. Har en bild som är 260x150 om jag inte missminner mig.

Jag har ingen TV men är mycket nöjd med min Sanyo Z3 som jag haft några år. Dock är det dax för lampbyte nu så jag är lite i valet och kvalet om jag ska köpa ny lampa eller uppgradera till en senare modell av projje. Just Z3 är aningen ljussvag så man behöver mörklägga lite om man vill ha klockren bild.

Lite svårt att få en bra helhetsbild i spel när man kör 100 tum ... iofs har jag bara spelat någon ynka timme så man vänjer sig nog.

Projje!! Köpte Hitachi PJ-TX300 för ett litet tag sedan efter att ha läst massa tester mm. den e grym.

Går inte nästan inte att se film på nån Plasma 42" längre

EDIT: Hitachi har lång garanti på sina lampor, och dessutom är lampan inte lika dyr som till vissa andra märken

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back