Vilket bredbands bolag?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Nu är jag jävligt sur på min bolag TDC, vi har deras 28m tjänst men när jag kör i Tptest komemr jag inte ens över 17 (när det är som bäst) just nu ligger den på 6-8:mad: .

Vilket bolag ska man byta till det splar ingen större roll om det är 24 eller 8 jag vill bara ha den hastighet man betalar för...

Vad har du för bolag?
Vilken hastighet?
Uppmät hastighet?
Kostar?

Antar att du har mätt med nätverkskabel direkt till modemet och inte via ett trådlöst nät..?

Själv har jag nyss fått Telia Statdsnät 100 Mbit/s. Inte kollat med TPTEST men var uppe i 5-6 MB/s (megabyte per sekund) på vanlig nedladdning med sladden direkt i väggen. Det är jag nöjd med. Kostar 320 per månad.

Bästa sättet att få ett rättvist tp-test:

1. Kolla att du har första jacket och att det är seriellt kopplat.
2. Koppla ur alla andra telefoner och dylikt. Ingen förlängninssladd mellan modem och teleuttag, använd den som skickas med brukar vara ca 2 meter.
3. Koppla med nätverkssladd till modem.
4. Stäng av brandvägg.
5. Stäng av msn, browsers, dc++ och liknande.
6. Ta tre test tre olika tider på dygnet.
7. Får du dåliga värden ändå, vänd dig till leverantören.
8. Eventuellt kan du testa med ett annat modem om du har, bara för att utesluta att något skulle vara galet med det förra, brukar vara bra att säga till leverantören iaf.

OBS: Tänk på att modemet har en viss kommunikation som tar upp lite bandbredd, 10-15 % har jag för mig att det ska vara.

Har brikks och det funkar skitbra. Håller garanterat vad dom lovar!

Pris:

10/10 Mbit/s - 72 kr/mån (ord. pris 145 kr)
100/10 Mbit/s - 94 kr/mån (ord. pris 189 kr)
100/100 Mbit/s - 122 kr/mån (ord. pris 245 kr)

Jag tror du kan får 1000 Mbit lina på vissa ställen.

Ord pris efter 3 månader.

/Marcus

Japp allt är av men jag vet att edt är en massa problem med det för vad det lite bättre iaf.

Kan tillägas att vi bor i villa

Mer tips på bolag plz

Har brikks och det funkar skitbra. Håller garanterat vad dom lovar!

Pris:

10/10 Mbit/s - 72 kr/mån (ord. pris 145 kr)
100/10 Mbit/s - 94 kr/mån (ord. pris 189 kr)
100/100 Mbit/s - 122 kr/mån (ord. pris 245 kr)

Jag tror du kan får 1000 Mbit lina på vissa ställen.

Ord pris efter 3 månader.

/Marcus
Ja inte via ADSL iaf...

Japp allt är av men jag vet att edt är en massa problem med det för vad det lite bättre iaf.

Kan tillägas att vi bor i villa

Mer tips på bolag plz
Du ska inte räkna med att få någon högre prestanda även om du byter. Beror lite på vem det är som äger platserna i basstationen. Skanova har väl varit dom som byggt ut rätt fort och andra mindre aktörer har följt med efteråt. Nu kommer jag inte ihåg vilka som hyr in sig hos Skanova men spray & glocalnet gjorde det tidigare. Så beroende på hur det ser ut i din basstation så kanske du får en annan isp men är inkopplad på samma nod i basstationen.

Du kan dessutom inte sitta och jämföra isp med en annan isp på olika platser i landet då det är så pass mkt mer som spelar in på överföringshastigheten än just isp'n. Under optimala förhållanden får du 24 mbit, dvs att du bor 100-150 meter ifrån basstationen, det finns inga störningar what so ever i nätet, ingen belastning som kan påverka, kablarna i ditt hus är fräscha osv osv... Dra in fiber om du vill ha riktigt bredband, annars är det bara att leva med det!

Last edited:
Ta först reda på vilka förutsättningar du har, sen ringer du in o klagar.
Dagens kund förstår inte vad "Upp till" innebär, trots att dem är fullt medvetna om det.

Klassisk dag på jobbet.

- Men jag betalar för 24mbit.
+ Nej. Det gör du inte. Du betalar för upp till 24mbit, dvs HÖGST 24mbit.
- Men det står ju 24mbit på pappret.
+ :skrämd Ja precis, läs en gång till så ser du att det står "upp till" i avtalet. Beroende på vilka förutsättningar ni har.
- Jag vill inte betala för mer än jag får! :4skrika
+ Om du vill så kan jag nedgradera din tjänst till 8mbit så garanterar jag att du får 8mbit o inget annat. :D (I och med att man inte säljer upp till 24, om kunden inte ens kan få 8)
- Är du alltid lika arrogant mot dina kunder. Fyfan vilket usel service vi får från statliga telia. :mad:
+ Vill ni att jag skall koppla er till kundtjänst med en gång om ni vill säga upp erat abonemang? :D
- *klick*
+ :rolleyes:

Ja inte via ADSL iaf...

Du ska inte räkna med att få någon högre prestanda även om du byter. Beror lite på vem det är som äger platserna i basstationen. Skanova har väl varit dom som byggt ut rätt fort och andra mindre aktörer har följt med efteråt. Nu kommer jag inte ihåg vilka som hyr in sig hos Skanova men spray & glocalnet gjorde det tidigare. Så beroende på hur det ser ut i din basstation så kanske du får en annan isp men är inkopplad på samma nod i basstationen.

Du kan dessutom inte sitta och jämföra isp med en annan isp på olika platser i landet då det är så pass mkt mer som spelar in på överföringshastigheten än just isp'n. Under optimala förhållanden får du 24 mbit, dvs att du bor 100-150 meter ifrån basstationen, det finns inga störningar what so ever i nätet, ingen belastning som kan påverka, kablarna i ditt hus är fräscha osv osv... Dra in fiber om du vill ha riktigt bredband, annars är det bara att leva med det!

Om man vill ha fiber och inte har det indraget (bor i villa) hur bär man sig åt då?
Vet att det går fiber ca 100-150meter från huset men har ingen aning om vart närmsta station ligger.
Det var tal om fjärrvärme och då kom ju tanken att dra fiber när ändå gatan är uppgrävd.
Nu blev det inget med fjärrvärme så hur göra?
Är det bara att ringa BBB och säga att jag vill ha fiber så kommer dom och gräver? :D
Eller måste ett kvarter gå ihop för att få dit fiber?
Upplys mig gärna.

Om man vill ha fiber och inte har det indraget (bor i villa) hur bär man sig åt då?
Vet att det går fiber ca 100-150meter från huset men har ingen aning om vart närmsta station ligger.
Det var tal om fjärrvärme och då kom ju tanken att dra fiber när ändå gatan är uppgrävd.
Är det bara att ringa BBB och säga att jag vill ha fiber så kommer dom och gräver? :D
Upplys mig gärna.

Ni får gå ihop o punga ut stålarna :tuttar :huvet

Upplys mig gärna.

Här i stan funkar det att ansluta villa. Tror dock det kostar mellan 10.000-14.000 om du vill fixa det själv. Gå ihopa i en förening så kan ni nog få rabatt.

Kanon fortsätt ge förslag på lokala operatörer till folk som sitter i andra änden av landet.. :mad:

Nyheter
Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången