Biaggi 2008 - uppdatering

Eller en som kanske värderar en del av hans karriär för mycket. Gissa varför jag inte svarade på din fråga.....

Aha! Du gör tvärtom! Börjar i 1000 och slutar i 125cc. Nu fattar jag! Smart! :D

Nä, men säg någon i VM som på senare år inte har suttit på en hoj sen innan dom själva kunde gå? Trenden på hur tidigt man ska ha börjat går bara åt ett håll. Börjar man när man är över 9 år är man nog sen numera. Att säga att man är "skolad" på en SBK när man kört hoj i 12 år innan dess låter också bra konstigt? Fråga tex Edwards vad en SBK skolar för något innan man går till MotoGP.

Biaggi, som tråden egentligen handlade om, är ett av dom senare årens undantag att inte vara född på en hoj och ha föräldrar som puchat på en, då han började som 17-åring.

Last edited:
I ett slag så föll ju Valmers hela argumentation som ett korthus!
Precis som din och andras om att man ska vara skolad på en racer för att nå framgång. Många av dagens unga talanger är väl skolade på crosshojar och minimotos...

Istället för att fokusera på vilken hojtyp någon är skolad på är väl det intressanta faktumet att man faktiskt kan komma från något annat än 125/250 GP och bli världsmästare/racevinnare.

Det är nog inte konstigare än att om t.ex 90% av de unga börjar sin karriär på små racertvåtaktare (oavsett anledning) och övriga 10% börjar sin karriär på gatsoffor, så är det väl rätt givet att sannolikheten att någon av de 90 procenten blir världsmästare. Ett mycket större urval helt enkelt. Sedan går ju 125 och 250 tillsammans med MotoGP och det blir nog naturligt att just dessa förare kommer därifrån.

Jag tror inte man ska dra för stora växlar på att man lär sig så mycket mer av att börja på en racer än en gatsoffa. De andra anledningarna till att världsmästarna en gång i tiden började på små 2-taktare är mer avgörande.

Min teori e att Max lämnar Suzuki för att dyka upp i Bmw:s wsbk satsning 2009 tillsammans med Hofmann. I Tyskland finns d pengar o Max e i mina ögon "lite Tysk"...

Last edited:
Är en WSBK-hoj en produktionsracer? Hur tänker du nu?

:va

En WSBK-hoj är en modifierad gathoj!
En fabrikshoj i WSBK är helt säkert inte bara avplockad av löpande bandet för gathojarna.
Utvalda, handgjorda, blueprintade delar. En "vanlig" 999 sätts ihop på vanliga bandet, men Troy Bayliss hoj byggs inne i Corse-lokalerna. De må likna gatcykeln, men "modifierad" är trams. De är helt byggda avsedda för racing.

De crosshojarna som våra hjältar en gång lärde sig på är däremot löpandeband-producerade och i mina ögon mer kompromisser än en WSBK-hoj.

En fabrikshoj i WSBK är helt säkert inte bara avplockad av löpande bandet för gathojarna.
Utvalda, handgjorda, blueprintade delar. En "vanlig" 999 sätts ihop på vanliga bandet, men Troy Bayliss hoj byggs inne i Corse-lokalerna. De må likna gatcykeln, men "modifierad" är trams. De är helt byggda avsedda för racing.

De crosshojarna som våra hjältar en gång lärde sig på är däremot löpandeband-producerade och i mina ögon mer kompromisser än en WSBK-hoj.
Jag gör inga värderingar utan skriver bara vad som är en produktionsracer och vad som inte är det.

Jag gör inga värderingar utan skriver bara vad som är en produktionsracer och vad som inte är det.
Ifrån "forgotten era" regelverk
Med "Fabriksracer" avses racer, byggd av fabriks race avdelning, avsedd att tävlas med av fabrikens förare. Normalt samma tillverkare av motor och ram. Inte till salu till privatförare under aktuell säsong

Med "Produktionsracer" avses komplett racer producerad av fabrik, avsedd att säljas till privatförare under aktuell säsong. Eller racer/sport chassi/ram producerad av en ramtillverkare för att användas med annan tillverkares motor/drivlina..

Så crossen är en produktionsracer.
En WSBK-hoj är en fabriksracer (möjligen en produktionsracer) men inte en modifierad gathoj.

Så crossen är en produktionsracer.
En WSBK-hoj är en fabriksracer (möjligen en produktionsracer) men inte en modifierad gathoj.
Skulle en WSBK-hoj vara byggd av fabrikens tävlingsavdelning? De tillverkar ram, motorblock, vev etc. i enskilda exemplar och sätter bit för bit ihop en "fabriksracer"/"produktionsracer"? Var har du fått detta ifrån? Någon som kan bekräfta?

Min föreställning är att de sätter ihop dessa hojar med ram, motorblock etc. hämtade från produktionsbandet.

Last edited:
Skulle en WSBK-hoj vara byggd av fabrikens tävlingsavdelning? De tillverkar ram, motorblock, vev etc. i enskilda exemplar och sätter bit för bit ihop en "fabriksracer"/"produktionsracer"? Var har du fått detta ifrån? Någon som kan bekräfta?

Min föreställning är att de sätter ihop dessa hojar med ram, motorblock etc. hämtade från produktionsbandet.
Det stämmer inte med min föreställning. Bayliss-hojen de plockade ut när jag var i Elwes favoritgarage var helt byggd bakom andra dörrar. Hur mycket av delarna som kom ifrån hallen eller hur de valdes ut vet jag inget om - men de tog definitivt inte en gathoj med ljusen ifrån linan och utgick ifrån.

En cross byggs ju knappast av fabrikens tävlingsavdelning... men du kan tolka produktionsracer hur du vill.

Annat inlägg ifrån R2 t.ex. :
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3218288&postcount=724

Men det du skriver gäller säkert för Pro Superbike här i Svedala, men knappast fabrikshojarna i WSBK.

Samma här men vi droppar det nu innan vi krossar någons dröm.
Kan inte, för jag förstår inte. :)
Om Makoto inne på HRC gjuter blocket eller om han kravställer underleverantören och bygger ihop med utvalda delar är alltså något som påverkar förarens känsliga spröt?

Konstigt att det där företaget i Upplands Väsby kunnat få sådan representation i MotoGP cirkusen, de är ju "bara" en underleverantör... :va

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck