hojen värd sin vikt i guld

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Har bevakat hojmarknaden sedan början av sommaren i jakt efter "den rätta" hojen, men slås gång på gång av att de allra flesta tror att deras hoj är värd sin vikt i guld. Prissättningarna överskrider varandra gång på gång.
T.ex. kan en R1 -04 i praktiskt taget orginalutförande sättas ut för 80-85000, till och med mer i vissa fall, sen när man bjuder 70000 så muttrar folk om skambud.

Är det den dåliga sommaren som gör att folk tror att de ska få ut 10-15000 kronor mer för sina hojar eller vad är det frågan om?

//morphine
 
återkommande trådar, säljare som tycker att ingen vill köpa deras hojar och de bud dom får är för låga, samt köpare som tycker att begärda priser är för höga.

Finns det ingen som vill sälja R1-04 för 70 papp så är den helt enkelt värd mer. Finns det ingen som vill köpa för 85 papp så är den värd mindre. Någonstans mötas de två och det är vad hojen ifråga är värd.

Edit: 70 papp innebär att hojen skulle ha tappat nästan halva sitt värde på tre år. Låter lite väl mycket, är väl ungefär vad 600or från 04 ligger på men dom låg ju 25-30 papp lägre i nypris.

Edit2: Åk till Tyskland så finns de normalt sett lite billigare (fast lägg på semester, transport, försäkringar, beskiktningar etc)
 
Last edited:
Du måste pruta stegvis sen är 15lax kanske i mesta laget! Köpte min k5 med 350mil på mätaren och helsystem(akra) för 87...Killen skulle ha 96 från början men jag bjöd 90 men han ville inte! Ringde tillbaks en månad senare och bjöd 87 efter att han sänkt själv! Tror att beslutet måste mogna lite hos säljaren för att han ska inse att ögonstenen inte är värd riktigt det han vill...
 
pjohan: Visst är det så visst är det så. Jag tycker ändå att runt 70000 för en -04 känns som rätt pris om man ser på övriga marknaden. Eller så är det min plånka som talar...! :)

aryey: Så är det absolut, men som sagt så har jag dagligen bevakat marknaden sedan i somras och ringt på hojar till höger och vänster men tycker ändå att folk är ovanligt hårda. Kan kanske bero på, som jag skrev, att sommaren varit dålig och folk är tjuriga för att de inte fått åka så mycket som de tänkt och därför vill ha ut mer vid försäljning? Kan också vara så att R1:orna som jag tittar på ligger ovanligt högt i pris i år...? Dyrt är det i alla fall!

//morphine

pjohan efter EDIT: Både ja och nej. Kollar man på övriga marknaden (gsxr1000, cbr1000rr, zx10r) så ligger r1:orna högt i pris. Hojarna har ju dessutom som störst värdeminskning de först 3-4 åren. En halvering av värdet under en 3-årsperiod är ganska normalt (samma beteende ser man inom bilbranschen också. halvering på tre år ungefär). Men visst är det som du säger. Nånstans mellan säljarens höga pris och köparens låga bud får man ju mötas. Annars så blir det ingen hoj såld för säljaren och ingen hoj köpt för köparen.

Ang. tyskland. Marknaden är dålig i tyskland i år. Italien är schysst däremot, men det är så långt!!

//morphine
 
Last edited:
Personligen tycker jag att hojjarna är avsevärt mycket billigare i år än förra året...

När polaren skulle köpa en hoj då ville en säljare ha 67 tusen för en 00:a R1:a med 1700mil på mätaren... De låg mellan 60 - 65k då i snitt.
 
återkommande trådar, säljare som tycker att ingen vill köpa deras hojar och de bud dom får är för låga, samt köpare som tycker att begärda priser är för höga.

Finns det ingen som vill sälja R1-04 för 70 papp så är den helt enkelt värd mer. Finns det ingen som vill köpa för 85 papp så är den värd mindre. Någonstans mötas de två och det är vad hojen ifråga är värd.
[/QUOTE}

Och lika symptomatiskt för sporthojskollektivet är att merparten av trådarna med "säljare som tycker att ingen vill köpa deras hojar och de bud dom får är för låga" torgförs på hösten när hälften av det yngre sporthojskollektivet säljer sin motorcykel. Av samma orsak utspelat sig merparten av trådarna med "köpare som tycker att begärda priser är för höga" på våren när samma halva av sporthojskollektivet plötsligt ska köpa en hoj för säsongen. Man kan undra vad denna cirkus att alltid börja säsongen med en ny hoj kostar för unga människors ekonomi.

Jag undrar om det inte är bättre att som på 80-talet, ha kvar cykeln lite längre. Sköta om den, fila på den samt och lära känna den teknsikt och körmässigt. Och handa däck, olja och bensin för pengarna istället. :näsblod

/J
 
Kan helt klart hålla med om att många har helt vansinniga pris och andra har inte skött om hojen! Tänkte köpa r1-04 jag med ett tag och ringde och frågade om killen gjort ventiljustering och han sa: Vaddå för nåt? (den gick snabbt bort från önskelistan)! Jag satt i 1,5 månad innan jag hittade ngt vettigt som inte var tokdyrt! Kollade just in blocket och det fanns ju några med 1500-2000mil som inte verkade helt tokiga eller letar du efter en speciell?
 
Sen har vi alla dom som lägger ut sin hoj till ett överpris eller ett lite högt pris bara för att kanske sälja om nån skulle vara villig att lägga dom slantarna för just hans/henns hoj.

Dom är egentligen inte såååå, inresserade av att sälja, för dom är egentligen rätt nöjd med sin hoj, men skulle någon nappa så vet dom vad dom skulle köpa i stället.
 
Och lika symptomatiskt för sporthojskollektivet är att merparten av trådarna med "säljare som tycker att ingen vill köpa deras hojar och de bud dom får är för låga" torgförs på hösten när hälften av det yngre sporthojskollektivet säljer sin motorcykel. Av samma orsak utspelat sig merparten av trådarna med "köpare som tycker att begärda priser är för höga" på våren när samma halva av sporthojskollektivet plötsligt ska köpa en hoj för säsongen. Man kan undra vad denna cirkus att alltid börja säsongen med en ny hoj kostar för unga människors ekonomi.

Jag undrar om det inte är bättre att som på 80-talet, ha kvar cykeln lite längre. Sköta om den, fila på den samt och lära känna den teknsikt och körmässigt. Och handa däck, olja och bensin för pengarna istället. :näsblod

/J[/QUOTE]

Håller med dig helt och hållet och just därför la jag ut mer än vad jag tänkt mig för min hoj! Det är ju nästan lika kul att "Kitta" bågen som att åka! Har tänkt att ha kvar min åtminstone i 2-3år!
 
Kvar finns dom som tror att hojens värde varar bara för att dom "bara" kört 300 mil i sommar och dom gav 85 i våras.

Dom kanske inte har bråttom att sälja och sannolikt lättare att sälja i vår.
Marknaden är variabel och nu på hösten finns det dom som dumpar sina R1 04till 60.

Jag tror att en 04 R1 privat i bra skick går lös på ca 70000
 
aryey: Det finns några nedåt 70000 på blocket, men många de flesta är sålda och annonsinnehavaren har inte hunnit ta bort annonsen, eller så är de inte intressanta av anledningar liknande de du nämnde.
Jag är inte ute efter något mer speciellt än en hoj i bra skick (vilket en -04 ska vara i) till vettigt pris. 1500-2000 mil är inga problem så länge de är skötta på rätt sätt. Har du något tips?? :)

Nicke Lilltroll: Tror du har rätt i många fall!

MC Doktorn: jag har samma uppfattning som du. 70000 borde vara ett lagom pris för en -04:a.
 
Last edited:

Jag undrar om det inte är bättre att som på 80-talet, ha kvar cykeln lite längre. Sköta om den, fila på den samt och lära känna den teknsikt och körmässigt. Och handa däck, olja och bensin för pengarna istället. :näsblod

/J

jag är 80-talare :hihi jag spar min cykel till nästa säsong efter lite modifikationer :)
 
Finns det ingen som vill sälja R1-04 för 70 papp så är den helt enkelt värd mer. Finns det ingen som vill köpa för 85 papp så är den värd mindre. Någonstans mötas de två och det är vad hojen ifråga är värd.

Det är endast affärer som är prisindikerande.
Inte vad folk inte vill sälja till.

Jag undrar om det inte är bättre att som på 80-talet, ha kvar cykeln lite längre. Sköta om den, fila på den samt och lära känna den teknsikt och körmässigt. Och handa däck, olja och bensin för pengarna istället. :näsblod

/J

Rent ekonomiskt är det säkert bättre men hoj och ekonomi brukar inte ändå inte gå hand i hand.
 
Last edited:
Det är endast affärer som är prisindikerande.
Inte vad folk inte vill sälja till.



Rent ekonomiskt är det säkert bättre men hoj och ekonomi brukar inte ändå inte gå hand i hand.

jora det handlar om vad som är mer ekonomsikt, att behålla eller sälja å köpa nytt... själv tycker jag att behåll är mer ekonomiskt..
 

Rent ekonomiskt är det säkert bättre men hoj och ekonomi brukar inte ändå inte gå hand i hand.
Visst, det är ju samma med att ha skydd kontra det stora antalet olyckor på hoj...

Man jag brukar vända på det. Tack vare att jag har kvar mina cyklar länge, så kan jag ha bättre samvete vid tanken på vilka summor jag lägger ned i material på min hoj under vintersäsongens projekt. Det vore ekonomiskt vansinne att i dagsläget sälja min hoj under 200 000:-. Men det är ju akademisk, för den ska inte säljas inom överskådlig framtid om jag får vara frisk. Jag kör upp de investerade pengarna själv, likt avskrivning.
 
Jag tycker tvärtom att det ser ut som man får mycket ( 2-5 år gammal ) sporthoj för pengarna nu.

Trådstartaren: Varför har du uppfattningen om att en -04 bör kosta 70"?:va

Vill ingen sälja, är det för lite.
 
Jörgen Karlsson:
Visst, det är ju samma med att ha skydd kontra det stora antalet olyckor på hoj...

Vad har det med att göra att god ekonomi och hojåkning inte går ihop?? Är väl ingen nyhet att äga sporthoj inte är ekonomiskt fördelaktigt??

Chronic: Min uppfattning kommer från att ha bevakat och jämfört med andra marknader...alltså andra hojar. Men som du säger så betyder inte det att jag kommer få en -04 för 70k. Men jag tycker fortfarande att det är ett vettigt pris...
 
Kan helt klart hålla med om att många har helt vansinniga pris och andra har inte skött om hojen! Tänkte köpa r1-04 jag med ett tag och ringde och frågade om killen gjort ventiljustering och han sa: Vaddå för nåt? (den gick snabbt bort från önskelistan)! Jag satt i 1,5 månad innan jag hittade ngt vettigt som inte var tokdyrt! Kollade just in blocket och det fanns ju några med 1500-2000mil som inte verkade helt tokiga eller letar du efter en speciell?

R1 04:a framåt har ventiljustering först vid 4000 mil enl servicebok.

Då måste den du tittat på gått väldigt långt.. ;)
 
Jörgen Karlsson:

Vad har det med att göra att god ekonomi och hojåkning inte går ihop?? Är väl ingen nyhet att äga sporthoj inte är ekonomiskt fördelaktigt??
Jag ironiserade med min vän Njelgers slutsats, som kunde uppfattas som att det inte är ngn idé att tänka ekonomiskt bara för att man ägnar sig åt en dyr hobby. Ironin var att man isf skulle kunna tänka likadant som sporthojare gör i katolska länder vad gäller skydd: det är ändå så farligt att åka sporthoj så det är ingen idé att bära sådana.

/J
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top