Vad är felet?

donj

Medlem
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
Hornet -01
Tja, har precis tagit kortet och fått börja köra min ER-5 på egen hand. Men en sak har helt tagit glädjen ur mig.

Tidigare när jag har kört så har hojen känts lite seg ibörjan, men efter ca 30 sek så har den kickat igång och gått för fullt.

NU däremot så kommer aldrig kicken. Jag kan ge full gas på tvåan men accelererar bara låååångsamt. Avgaserna luktar en hel del bensin, kan det ha något att göra med saken?

Jag är helt ny på detta och inte alls kunnig, men finns det något jag kan göra själv? Vill köra på riktigt ju, innan säsongen är över.

Den tänder inte...

Kanske är stiften slut och behöver bytas.
Är hojen servad?

Det enda jag ser om tändstift bland alla kvitton är från 2000, har de överlevt så länge månne? Annars gjordes en större service förra hösten.

Kan jag åka in till vilken verkstad som helst och få de bytta eller är det märkesspecifika stift? Tidsåtgång för byte?

Jag läste i en annan tråd om en som hade samma problem, där föreslog någon att kolla luftfiltret. Kan det vara aktuellt för mig?

LÅTER motorn normalt?
Poffar det? Ryker det? Beskriv vad du ser och hör!
Svårstartad? Eller enbart seg kall?
NÄR kom det du kallar kicken förut? När du sköt in choken? Eller bara sådär?
Talk to me Goose!

Det enda jag ser om tändstift bland alla kvitton är från 2000, har de överlevt så länge månne? Annars gjordes en större service förra hösten.

Kan jag åka in till vilken verkstad som helst och få de bytta eller är det märkesspecifika stift? Tidsåtgång för byte?

Jag läste i en annan tråd om en som hade samma problem, där föreslog någon att kolla luftfiltret. Kan det vara aktuellt för mig?

Oj!

Nej den enda verkstad du kan åka till är denna: http://www.racerpairs.se (Skojjar bara men du är välkommen ändå)

Är det gjort en större service så bör stiften vara bytta då men kan ha gett upp ändå.
Luftfilter är inte heller omöjligt då bränsle/luftblandningen blir helt galen om det är tätt.

Men som Dr.Bike säger : Poff?

LÅTER motorn normalt?
Poffar det? Ryker det? Beskriv vad du ser och hör!
Svårstartad? Eller enbart seg kall?
NÄR kom det du kallar kicken förut? När du sköt in choken? Eller bara sådär?
Talk to me Goose!

Poffar eller ryker inte, startar alltid på första och låter normalt.

Förlopp:

Start med choke, låter den stå medans jag tar på mig utrustning, ca 1-2 min. Skjuter in choke, varvtal går ner. Säg att jag därefter rullar iväg och håller 30 på tvåan. Rätt som det är så ökar då varvtalet och motorn ger mycket mer (det den ska), fast jag inte vridit mer på gasen. Därefter är det en fröjd att köra.

Men idag så har den inte gett mig någon kick, den är bara seg och trist.

Jag tror att du kör för länge på choken, den blir lite sur helt enkelt. Inte så bra för motorn i övrigt heller. Överflödig bensin tvättar bort oljefilm på cylinderväggar och gör motorn sotig.

Försök sänka choken så fort som möjligt så ska du se att det går bättre.
Kör du lungt i början, hoppa över varmkörning.
Det bästa sättet att varmköra är att köra, inte för sakta inte för fort. Normal trafik.

mats

Byt stift och luftfilter

Jahapp,

rullade hojen till HD-verkstaden på gatan efter att den surnat totalt, tror jag dränkte den efter att ha pillat på bensinkranen och sen vridit lite ivrigt på gasen. En tank bensin ligger nu ute på gatan. Hursomhelst så kunde de konstatera att stiften var slut, de är nu bytta.

Vad de också kunde konstatera är att nåt är galet med kran/förgasare/läckande bränslesystem. Jag har nu bensin i motoroljan och i luftfiltret - låter kul.

Vad gör jag nu? Skaffa släp och köra den till verkstad antar jag...?

Är det någon som har ett hum om vad kalaset borde gå på?

Last edited:

Jo, men Uppsala? Vad kostar det att få den upphämtad och sen lämnad igen?

Klart det kan vara intressant, men jag misstänker att det kostar på om man ska åka mellan städer. Om det inte är bra väder förstås, och man kan fixa det på en dag. Isf kan jag ju åka med till verkstaden och lära mig lite innan jag kör hem den.

Klart det kan vara intressant, men jag misstänker att det kostar på om man ska åka mellan städer. Om det inte är bra väder förstås, och man kan fixa det på en dag. Isf kan jag ju åka med till verkstaden och lära mig lite innan jag kör hem den.

Kan hämta den vid tillfälle om du inte har jättebråttom.
Jag är i stockholm dagligen men nästa vecka så är det mässa i Älvsjö som jag är lite uppbokad på.
Vart står den?

Hämta kan ju inte kosta många kronor och hem kör ju du den! :)
Fast ni kanske börjar få mer vinter än hos oss nu?

Kan hämta den vid tillfälle om du inte har jättebråttom.
Jag är i stockholm dagligen men nästa vecka så är det mässa i Älvsjö som jag är lite uppbokad på.
Vart står den?

Den står i Årsta, 5 min från Älvsjö. Jag vill kunna köra nästa vecka och skulle gärna se att någon verkstad tog sig an den under helgen. Ju snabbare desto bättre :)

Den står i Årsta, 5 min från Älvsjö. Jag vill kunna köra nästa vecka och skulle gärna se att någon verkstad tog sig an den under helgen. Ju snabbare desto bättre :)

En ER-5 är ju en ganska basic hoj så det är nog bara en rejäl service och översyn den behöver. Kamikaze kid servar den och sen ställer du av och kan ta ut en frisk och fin hoj till våren!

En ER-5 är ju en ganska basic hoj så det är nog bara en rejäl service och översyn den behöver. Kamikaze kid servar den och sen ställer du av och kan ta ut en frisk och fin hoj till våren!

Det vore kanske klokt. Men tänk nu på att jag tog kortet för mindre än en vecka sen och precis när jag fått börja köra på egen hand så pajjar hojen. Jag tänker inte ge upp så lätt. Jag SKA köra igen detta år! :)

Det vore kanske klokt. Men tänk nu på att jag tog kortet för mindre än en vecka sen och precis när jag fått börja köra på egen hand så pajjar hojen. Jag tänker inte ge upp så lätt. Jag SKA köra igen detta år! :)

Det tycker jag verkligen du ska göra! En sak till du ska göra är att vara "ryggsäck" på den som skruvar din hoj, så att du lär dig lite och blir sugen att meka själv nästa gång. Blir meken sur när du hänger och vill vara med, byt verkstad. :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år