Små aggregat

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Behöver lite rekommendationer på små aggregat till mitt projekt.
Behöver 2st, skall matas med 2cyl var om ca 187cc, dvs totalt 350cc/aggregat.
Vill inte ha en spool-up som innebär fulltryck 1000rpm innan varvstopp...
VTG/VGT går ju inte att ha.. Vill dock ha ett så "nytt" aggregat som möjligt då det hänt en del på de senaste 15 åren.

IHI RHB5? Sitter på 1,3liters bilar och honda 0,5l hojar.

Garret GT1228S (0,6l Smart) klart nyare än RHB5

MHI TD04-09B?

Nånstans 210+hk ur 750cc är tanken.
På macksoppa, inte E85. Lite mer med sprit..

Honda VFR.. Två aggregat då ett blir för stort med alla rör.

hmm

1 agg är nog att föredra.

finns säker en vfr turbo någonstans me 1 agg.

men ska du ha 2 så blire kul o se hur det funkar sen.:tummenupp

turbo

Om jag inte minns fel så ska Mitsubishi ha ett aggregat som heter td02?

hmm

1 agg är nog att föredra.

finns säker en vfr turbo någonstans me 1 agg.

men ska du ha 2 så blire kul o se hur det funkar sen.:tummenupp

Varför är det att föredra enligt dig? Jag ser inga fördelar för utom de ekonomiska... De tar mindre plats än ett som mäktar med att mata hela spisen..

Det finns inte mycket plats på en VFR.. Sett endast ett bygge, då försvann stora delar av tank för att ge plats.

Visst skulle man kunna sätta ett aggregat, helst fram då bakstötisen är i vägen för några omfattande rördragningar. Sen dra fram röret från bakre cylindrarna dit och sen dra alla fyras rör från turbon tillbaka igen. Men det blir jää.. långa primärrör på bakre cylindern och det är inget jag anser vara till fördel..

GT15? GT12? RHB2? RHB3? TD025? Phheeew...

Måste gräva i högen med kompressormappar känner jag...

Edit:

För att mäkta med låt säga 210hk i motorn behövs ett totalt luftflöde på ca 0,15 kubikmeter luft/sek eller 0,193 kg luft/sek. = 315CFM
Så jag behöver två agg som mäktar med att flöda 160CFM/stk.

Har jag räknat fel nånstans?

Isf borde enb TDo4-09b vara i rätt område.. Finns i 3kvadratcm turbinhus..

Runt 1-1,2bar

td04-09b-cfm.gif

Last edited:
Enligt mappen till 09b så orkar den pumpa 275CFM vid 1 bar även om man endast ligger på 60% effektivitet där, så den borde väl räcka upp emot 170hk?

Lite OT, men går det bygga ihop kompressordelen från en 09b med avgasdelen från en 13c eller en ännu större modell utan större modifieringar?

Lite OT, men går det bygga ihop kompressordelen från en 09b med avgasdelen från en 13c eller en ännu större modell utan större modifieringar?

Japp, mig veterligen passar alla TD04 cores med alla avgashus. Det är ändast minsta arean i huset som skiljer. sen kan vissa agg ha olika material i impellern beroende på applikation, men utformningen skall inte skilja storleksmässigt.

Jo, den mäktar väl med 170hk om man ligger långt åt höger, men jag nöjer mig med att plocka 105+hk ur varje agg.

TD04 är alltså storleken på avgasturbinen så det enda som skiljer 09b, 13c, 15 osv åt är kompressorstorleken samt turbinhusets A/R? Låter lovande för vinterns turbobyte! :tummenupp

Ontopic igen, är tändföljden så att 1 och 3 ligger på ena cylinderraden och 2 och 4 på den andra? Lite trist rördragning annars...

TD04 är alltså storleken på avgasturbinen så det enda som skiljer 09b, 13c, 15 osv åt är kompressorstorleken samt turbinhusets A/R? Låter lovande för vinterns turbobyte! :tummenupp

Ontopic igen, är tändföljden så att 1 och 3 ligger på ena cylinderraden och 2 och 4 på den andra? Lite trist rördragning annars...

Vi tar en extra förklaring, för nu blev jag yr :D

Exempel TD04HL-15T 8,5

TD04 är typ på Core samt storlek på avgasturbin, HL är utformning på turbin samt bladantal osv osv. även materialtyp kan blandas in. 15 är storlek på kompressorn (hjulet dårå) T är också en fråga om utformning, men nu på kompressorhjulet. 8,5 som exempel är storleken på minsta arean i avgashuset. Står endera ingjutet på husets sida, i inloppet eller inte alls.. ingen logik helt ut. Kan bero på renoverade agg som tappat sin märkning.. Vad som också kan läggas til som tilläggsbeteckningar är om det är intregrerad avlastingsventil, dubbla inlopp av pulssplit typ (HLB) Inconelblad på turbin osv osv..

Avseende tändföljd så.. Ja det hoppas jag innerligt, annars får jag inte ihop det :va rent mekaniskt..

Edit: Och nej, det blir ingen remkompressor här, endast avgasdriven turbokompressor :yoparty

Edit2: Cyl1: Vänster bak Cyl2: vänster fram Cyl3:höger bak cyl4: höger fram
Tändföljd: 1tänder-180grader rotation 3tänder-270grader rotation 2tänder-180grade rotation 4tänder-90grader rotation 1:an igen...
180+270+180+90 = 720grader, två varv. verkar stämma.. Jeffla HD tändföljd :D

Last edited:
Edit2: Cyl1: Vänster bak Cyl2: vänster fram Cyl3:höger bak cyl4: höger fram
Tändföljd: 1tänder-180grader rotation 3tänder-270grader rotation 2tänder-180grade rotation 4tänder-90grader rotation 1:an igen...
180+270+180+90 = 720grader, två varv. verkar stämma.. Jeffla HD tändföljd

Då lär det ju funka, skulle kanske ge onödiga vibrationer om cylindrarna i samma rad skulle tända efter varandra...

Apropå att köpa små turboaggregat, måste man ringa runt på skrotar om man inte vill köpa nytt? Det går ju bara hitta större snurror på Blocket och liknande sidor. Jag har suttit och letat bilmodeller som har TD04-09b monterad men det verkar ju finnas en drös olika modeller av den också, B3, B4, B6 osv. Är det storleken på avgashuset som menas?

Då lär det ju funka, skulle kanske ge onödiga vibrationer om cylindrarna i samma rad skulle tända efter varandra...

Apropå att köpa små turboaggregat, måste man ringa runt på skrotar om man inte vill köpa nytt? Det går ju bara hitta större snurror på Blocket och liknande sidor. Jag har suttit och letat bilmodeller som har TD04-09b monterad men det verkar ju finnas en drös olika modeller av den också, B3, B4, B6 osv. Är det storleken på avgashuset som menas?

skulle tippa på att "B" beteckningen är avgashusets area ja, då siffrorna är överensstämmande. Finns på dieslar bland annat va?

Japp, det verkade som att större motorer hade högre siffra efter B:et så det kan säkert stämma. Det blir till att leta en snurra från en GT3000 vilken har B6-hus, lär bli svårt att få tag i lösa avgashus i efterhand om man inte vill dyrbetala...

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back