Generatortrubbel

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hej
Jag grejar med en kawa z400 -77 som har lite problem men laddningen. Ingen spänning alls från generatorn på tomgång/gaspådrag. Jag mätte resistansen mellan de 3 faserna och samtliga är 0 ohm.. hmm vad tyder detta på? Om statorn brunnit borde det inta vara oändligt motstånd då?

Vilka orsaker finns det till att statorn lämnar in egentligen? har hört talas om att kasst batteri kan överbelasta generatorn så att statorn ger upp till slut.

Jag har inte öpnat generatorn ännu men en sådan gamal klenod måste väl gå att linda om för en billig slant?

Har lindningen bränt så kan Du få 0 ohm (kortslutning) har Du oändligt så har Du avbrott. Men låt inte lura Dig det skall var en låg resistans i lindningarna, typ på en trefas generator med permanentmagnet 0,1-1,0 ohm det kan Du läst som 0 ohm
Men kolla mot "jord" Där skall Du ha ett mycket (oändligt) motstånd

Nu har jag ingen koll på vad det är för typ av generator på Z400 eller vilken typ av spännings regulator den har, men Kawa hade för en "simpel" reglering där "överskottet brändes upp i några motstånd" Du har inte kollat upp regulatorn så att den inte dumpar all spänning till jord?
och är det en trefas generator eller är det en generator där Du kopplar in lindningar effer effektbehovet?

Har lindningen bränt så kan Du få 0 ohm (kortslutning) har Du oändligt så har Du avbrott. Men låt inte lura Dig det skall var en låg resistans i lindningarna, typ på en trefas generator med permanentmagnet 0,1-1,0 ohm det kan Du läst som 0 ohm
Men kolla mot "jord" Där skall Du ha ett mycket (oändligt) motstånd

Nu har jag ingen koll på vad det är för typ av generator på Z400 eller vilken typ av spännings regulator den har, men Kawa hade för en "simpel" reglering där "överskottet brändes upp i några motstånd" Du har inte kollat upp regulatorn så att den inte dumpar all spänning till jord?
och är det en trefas generator eller är det en generator där Du kopplar in lindningar effer effektbehovet?

Jag hade multimetern ställd på att visa tusendels ohm men fortfarande visade den noll mellan faserna så det är nog noll, ska vara typ 0.5 ohm enligt boken.
Regulatorn kan vara kass, men den går att justera, dock måste jag få nån power från generatorn först, den är heldöd. Tror inte den är kopplad till något motstånd ser bara ut att vara någon slags spole i regulatorn och 3 stift på den, in ut och jord antar jag?
Ska höra med min lokale generatorlindare imorgon.

Jag hade multimetern ställd på att visa tusendels ohm men fortfarande visade den noll mellan faserna så det är nog noll, ska vara typ 0.5 ohm enligt boken.
Regulatorn kan vara kass, men den går att justera, dock måste jag få nån power från generatorn först, den är heldöd. Tror inte den är kopplad till något motstånd ser bara ut att vara någon slags spole i regulatorn och 3 stift på den, in ut och jord antar jag?
Ska höra med min lokale generatorlindare imorgon.

Ok gör så men har Du verkligen en multimeter som ´har ett mätområde på en tusendels ohm (låter rmycket ovanligt för att vara en multimeter står det verkligen 0,001 ohm vid "ratten") då borde Du om inte annat mätt kontaktresistansen

hmm är ganska säker, kan ställa den på 4 mätområden 0,2000 0,200 0,20 0,2 och 2 ohm, i vilket fall så ger den noll på alla inställningar, petar jag dit fingret emellan kontakten och mätaren ger den ett rackarns utslag. hmm kanske är det tvärt om att den går från 2000 till 2 ohm. hmmm :rodnar

Generatormecken får kika på lindningen i alla fall

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...