"Övningskörning" Skylt?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Vad är det som gäller när man övningskör privat? Ska man ha en skylt? Frågan är då var fan man ska sätta den. Eller är det någon typ av väst man ska vara iförd? Var köper man i.s.f. dessa grejor?

Enklast är att köpa en magnetskylt som är till bilar och antingen tejpa fast på jackan eller dra fast med lite snören...

Tejpade min över "handtaget" bakpå gixxern...
Finns även västar med skylten fast sydd...
Vissa kör säkerrhetsnålar i tröjan över stället...

Du ska ha en grön/vit skylt med texten "ÖVNINGSKÖR". Köp på närmaste bensinmack/Biltema/Mekonomen/etc och sätt fast på en tröja, väst, ett bälte eller liknande och se till så att den är väl synlig bakifrån.

En sån här skylt är inte helt laglig att använda, den är för liten:
ovningskor.jpg

Den här västen är inte heller helt laglig att använda, bokstäverna måste vara vita:
reflex.jpg

Hela föreskriften om skyltarna: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr053.htm

Last edited:
Du ska ha en grön/vit skylt med texten "ÖVNINGSKÖR". Köp på närmaste bensinmack/Biltema/Mekonomen/etc och sätt fast på en tröja, väst, ett bälte eller liknande och se till så att den är väl synlig bakifrån.

En sån här skylt är inte helt laglig att använda, den är för liten:
ovningskor.jpg

Den här västen är inte heller helt laglig att använda, bokstäverna måste vara vita:
reflex.jpg

Hela föreskriften om skyltarna: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr053.htm

Byråkratin känns överfödig. :huvet Jag tror att jag fortsätter att köra utan skyltning istället. Blir man stoppad, så har ju givetvis skylten "blåst av".

Jag körde med en "hemmagjord" skylt som jag satt under reg.skylten (liknande den lilla på bilden) och den sa inte polisen nått om när jag blev stannad.

Tydligen behövdes ingen skylt. Jag blev stoppad härom dagen, och de sa aldrig någonting om att det saknades övningskörningsskylt.

när jag övningskörde tog jag en gammal övningsskylt till bil o gjorde 2 hål i kanterna och drog ett rep och satte fast den runt mig när jag körde. fungerade bra

har en som är rem på som man sätter runt sig. helt kalas, tror farsan köpte den på obs (coop) inte säker kollar och återkommer

Kom ihåg att reglerna är ändrade:

Det får inte stå "Övningskörning" utan måste stå "Övningskör"

:tungan

Hittade en sådan väst till hustrun med vita bokstäver hos Hondacenter i Göteborg. Har för mig den kostade 149:- eller något liknande.

Köpte en sån väst på Statoil för 59,-

Var först på MC-huset och tittade, där kostade den 299,- :gnissla

En sån där väst med "övningskör" på ryggen skulle bli litet svårt eftersom jag har ryggsäck på mig när jag kör. Man måste ju ha en massa papper, snus, lås och annat matnyttigt med sig när man kör.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd