Hur isolerar man i en kulvert [Bygg & VVS fråga]

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Håller på att bygga garage, ska göra en kulvert som är ca:1200mm djup, tyvärr inte riktigt frostfritt på det djupet.

Nu till frågan.

1: Ska jag lägga markisol. i botten, på sidorna och på röret
2: Ska jag lägga markisol. på sidorna och på röret.

Om man lägger markisol. i botten då isolerar väl den bort värmen som ska värma upp röret och stanna vid markisol. som ligger på röret.

Problemet är att jag har hört båda versionerna. Så få höra vad ni säger ??

Uffe

Vet faktiskt inte om du behöver isolera så mycket. Köp färdiga kulvertrör istället. Dom borde klara sig bra utan isolering, då dom redan är duktikgt isolerade. Köp typ Aquavarm eller liknande, finns i dom flesta dimenstioner.

Är det inte frosfritt så kommer det att frysa med hur mycket isolering som helst. Du måste tillföra värme, genom att se till att det alltid cirkulerar varmt vatten eller en värmekabel.

Annars fryser det...

Isoleringen bara fördröjer tiden tills det fryser...

Last edited:
Om du promt vill göra en egen kulvert så bygg en låda av frigolit som du fyller med mineralull. Funkar bra. Annars så e en färdiga kulvertrör med PEX-slang ett vettigt alternativ.

värmeslinga drar väl typ 3w per meter el likn.. kan väl inte va så farligt :va

Vad ska du använda kulverten till?
Vilken typ av kulvert talar vi om?
Är det värmevatten från/till panna/radiatorer?
Handlar det om en systemlösning med ackumulatortankar på något vis?
Är det bara kallvatten?
är det tappvarmvatten?
Är kulverten lång?
Är det varmvattencirkulation?
Är det avlopp?

Vilka temperaturer talar vi om?
Hur är det tänkt att systemet och din kulvert ska användas?

Last edited:
Bara kallvatten? Släng ner en pem-slang med värmekabel, just in case, o skit i isolering.

Tänkte säga att du nästan kan skita i värmekabeln också, men såg sen vart du bor...

Last edited:
Vad ska du använda kulverten till?
Vilken typ av kulvert talar vi om?
Är det värmevatten från/till panna/radiatorer?
Handlar det om en systemlösning med ackumulatortankar på något vis?
Är det bara kallvatten?
är det tappvarmvatten?
Är kulverten lång?
Är det varmvattencirkulation?
Är det avlopp?

Vilka temperaturer talar vi om?
Hur är det tänkt att systemet och din kulvert ska användas?
Det ska var tur & retur slang från huset till garaget för golvvärme i cement sula. Hus > Garage ca: 15 meter. Sen ska det vara varm & kall vatten till en kran i garaget oxå

Då hade jag nog satt utanpåliggande värmekabel, och ev. bara kallvatten till garaget med en liten separat vv-beredare, beroende på vad du eldar med idag såklart. Du har ju ändå relativt djupt. Och som redan sagt, isolering förhindrar inte frysning, bara fördröjer.

Nu är jag extremt färsk på det här området, men man lär sig nåt nytt varje dag.

Jag har suttit o räknat på värmegenomgång i väggar den senaste veckan o tänkte att jag gör ett försök för skojs skull på det här oxå.

Så, en grusbädd, iso 60.

-8 under gruset o +25 i kulverten. (Gissningsvis)

Då ska du klara dom kraven.

Det kräver att du gör så runt hela.

Men lita inte på mig, jag kan myxcket väl ha fel :)

Jag har 120mm markisolering jag kommer att använda genom att bygga en låda runt alla slangar.

Nu när jag läst detta så kommer jag nog att linda in slangarna med vanlig isolering + sätta en värme slinga i detta.

Är det inte frosfritt så kommer det att frysa med hur mycket isolering som helst. Du måste tillföra värme, genom att se till att det alltid cirkulerar varmt vatten eller en värmekabel.

Annars fryser det...

Isoleringen bara fördröjer tiden tills det fryser...

Det är väl ändå inte permafrost i Piteå!
Har man lagomt mycket isolering fryser det aldrig. Det kommer Alltid värme underifrån.

Köp en färdig kulvertslang från Rinkaby rör. Kostar 320-350kr/m Men då behöver man egentligen inte tilläggs isolera. Jag fyllde med sand och lade en 5'a Frigolit över ändå. Känns som att man låta det ligga där i 50 år utan att behöva oroa sig. När du ändå lägger en kulvert, lägg i en extra 1" vattenslang bredvid. Ifall du vill ha datakabel, telefon eller någonting i det andra huset.

DOm är lite bråkiga att ha och göra med, dom där grova slangarna, det går inte att svänga för tvärt. Man behöver lite svängrum.

Mats

Själv har jag en liknande situation som dig.
Jag har 15 meter mellan mina huskroppar.
Jag kör med en färdig wirsbo 4 rörskulvert + en vanlig pem 32 slang i samma schakt till kallvattnet.

I ditt fall så skulle jag nog råda dig till att ta en färdig 2 rörskulvert till din värme.
Skippa varmvattnet och sätta en liten elberedare i garaget.
Beror ju ioförsig på hur mycket vv du kommer att förbruka ute i garaget?
Ska du bara tvätta händerna räcker ju detta, men ska du toktvätta bilen eller hästen så kanske du måste ha tillgång till vv i större mängder.
Har du tillgång till vv i större mängder i huset så kan det kanske löna sig att satsa på en färdig 4 rörskulvert och köra vv i samma kulvert (+ ev vvc även om jag anser att vvc ska undvikas så länge det är möjligt)

Annars vore en färdig trerörskulvert optimal, två rör för värme och ett rör för vv. Ingen vvc.
Du lägger kv separat i samma schakt. (jag har för mig att utbudet av färdiga trerörskulvertar är starkt begränsat)

Jag tror att det är svårt att få en hemgjord kulvert tät.
Finns det ingen risk att din kulvert blir till ett stort ”dräneringsrör” med blöt isolering runt dina fina rör som följd?

En färdig kulvert är ganska dyr, men den borde vara tätare och lösningen blir hyfsat bekväm.

Knäckfrågan tycker jag är hur du ska ha det med tappvarmvattnet.
Kommer du att behöva använda mycket vv i garaget?
Har du tillgång till detta vv i huset?

Lägg även ett par tomrör i schaktet för senare eventuella behov.

Kolla på färdiga kulvertlösningar från en av några tillverkare: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=789
du kan även söka på kulvert här:http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/

*/ ?>
Back