Felsökning digitalmätare. Magneten som jäklas?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Tjenare,
har en digital "cykelmätare" på hojen som har börjat jäklas. Det är tidigare ägaren som pillat dit den, och den lär ska visa samma som polisens laser. (Tidigare ägaren är polis)
Nu är det så att mätaren inte längre funkar, den står på noll hela tiden. Har tidigare haft tillfälliga problem, då har det varit magneten som sitter i bromsskivan.
Hur funkar det med dessa mätare? Räcker det inte att magneten sitter där den ska? Kan den gå sönder, och var köper man isåfall ny?

Inget stort problem, men det är fan så irriterande.... :huvet

Köp neodyn magneter som är mycket kraftigare, så spelar avtåndet till pickupen på gaffeln mindre roll, limma fast dom med det kraftigaste lim du hittar på valfritt ställe.
(man behöver INTE använda den medskickade skitmagneten som ofta är så svag att den inte orkar hålla fast sin egen vikt på ett kylskåp ens)

Cykeldatorn räknar antal pulser och räknar om det till antal meter.
Man programerar datorn med hjulets exakta omkrets, ex vis 2650mm sedan vet den att man har kört exat den sträckan varje gång den får en puls.
Altså spelar placeringen på hjulet ingen roll.
Du kan ha magneten längst ut på fälgkanten (dålig ide) eller längst in mot navet (bra ide men ofta trångt) eller valfritt däremellan.

Har tidigare ägare ställt in mätaren exakt så ändras inte det förän batteriet tar slut och du byter, då nollas dom flesta datorerna tyvärr.
Grejen är att har han kalibrerat med lasern på jobbet (det är fantastiskt vad den yrkeskåren har tid med på arbetstid) så har han förmodligen knappat in ett värde som du aldrig kan mäta dig fram till, men mätar du hjulomkretsen noga så kommer du nära nog.

Har man stora hjul kanske inte inställningsmöjligheten på datorn räcker till, då kan man montera två magneter och knappa in halva hjulets omkrets, helst bör man då få magneterna exakt mitt emot varandra (exvis på skruvar/nitar till skivan om man har jämt antal), men datorn räknar ändå snittet så om det diffar lite borde det funka ändå.

Jag säljer/monterar massor med cykeldatorer och det enda jag vet kan vara problem är att dom är känsliga för tändstörningar, då kan man dra en metallstrumpa utanpå sladden mellan givaren och datorn och jorda den i båda ändar så borde det funka.

Lycka till!

Köp neodyn magneter som är mycket kraftigare, så spelar avtåndet till pickupen på gaffeln mindre roll, limma fast dom med det kraftigaste lim du hittar på valfritt ställe.
(man behöver INTE använda den medskickade skitmagneten som ofta är så svag att den inte orkar hålla fast sin egen vikt på ett kylskåp ens)

Cykeldatorn räknar antal pulser och räknar om det till antal meter.
Man programerar datorn med hjulets exakta omkrets, ex vis 2650mm sedan vet den att man har kört exat den sträckan varje gång den får en puls.
Altså spelar placeringen på hjulet ingen roll.
Du kan ha magneten längst ut på fälgkanten (dålig ide) eller längst in mot navet (bra ide men ofta trångt) eller valfritt däremellan.

Har tidigare ägare ställt in mätaren exakt så ändras inte det förän batteriet tar slut och du byter, då nollas dom flesta datorerna tyvärr.
Grejen är att har han kalibrerat med lasern på jobbet (det är fantastiskt vad den yrkeskåren har tid med på arbetstid) så har han förmodligen knappat in ett värde som du aldrig kan mäta dig fram till, men mätar du hjulomkretsen noga så kommer du nära nog.

Har man stora hjul kanske inte inställningsmöjligheten på datorn räcker till, då kan man montera två magneter och knappa in halva hjulets omkrets, helst bör man då få magneterna exakt mitt emot varandra (exvis på skruvar/nitar till skivan om man har jämt antal), men datorn räknar ändå snittet så om det diffar lite borde det funka ändå.

Jag säljer/monterar massor med cykeldatorer och det enda jag vet kan vara problem är att dom är känsliga för tändstörningar, då kan man dra en metallstrumpa utanpå sladden mellan givaren och datorn och jorda den i båda ändar så borde det funka.

Lycka till!

Jag har en cykeldator som e trådlös, men när jag hade den på crossen så fungera den kanon men när jag kopla in den på hojen så störs den av tändspolarna, vad gör man åt detta ? mättarn hoppar mellan 0-360km/h

Jag har en cykeldator som e trådlös, men när jag hade den på crossen så fungera den kanon men när jag kopla in den på hojen så störs den av tändspolarna, vad gör man åt detta ? mättarn hoppar mellan 0-360km/h

Det är inte mycket att göra åt egentligen, antingen börja radioavstöra tändningen, vilket inte är så kul, eller så köpa en riktig mätare.
Du kan ju prova en cykeldator med kabel, den går ju IAF att skärma.

Det är inte mycket att göra åt egentligen, antingen börja radioavstöra tändningen, vilket inte är så kul, eller så köpa en riktig mätare.
Du kan ju prova en cykeldator med kabel, den går ju IAF att skärma.

Vad kan jag använda för matrial tex om jag ska skärma av tändspolarna, eller måste tändkablarna okså skärmas av? mäst smidig e min mättare när jag slipper en exstra kabel o sen går mättarn över 300km/h, jag kan inte trappa ner på en mättare som inte kan prestera vad min hoj kommer orka ju :huvet

Vad kan jag använda för matrial tex om jag ska skärma av tändspolarna, eller måste tändkablarna okså skärmas av? mäst smidig e min mättare när jag slipper en exstra kabel o sen går mättarn över 300km/h, jag kan inte trappa ner på en mättare som inte kan prestera vad min hoj kommer orka ju :huvet

Vid 300km/h så är en cykeldator lika pålitlig som att orientera efter ett sandpapper i öknen.

Att avstöra tändspolar är inte lätt, då det är tändkablarna som strålar ut radiostörningen.

Kasta din trådlösa åt h-vete, grundregeln är att man ska inte använda trådlös överföring där det går att dra kabel.

Vid 300km/h så är en cykeldator lika pålitlig som att orientera efter ett sandpapper i öknen.

Att avstöra tändspolar är inte lätt, då det är tändkablarna som strålar ut radiostörningen.

Kasta din trådlösa åt h-vete, grundregeln är att man ska inte använda trådlös överföring där det går att dra kabel.

Nu e du bara negativ ju :huvet

Varför köra med kabel som synns & e bara fullt, när man kan avändat rådlöst o de ser bätre ut.

Om du kan berätta var jag hittar en cykeldator som e graderad till över 300km/h för under 150kr så ska jag fundera på fullhet i stället för smidighet.

Eller varför använda hastighet när man kan gå efter varvräknarn så slipper man den fula kabeln till framhjulet ju :tummenupp

Jag får göra ett försök o avskärma mina tändkablar o se om de blir bätre, annars skippar jag hastighetsmättare.

O jag som ville köra lite lagligt på 30-50 skyltat ju :rolleyes:

Varför köra med kabel som synns & e bara fullt, när man kan avändat rådlöst o de ser bätre ut.

Om du kan berätta var jag hittar en cykeldator som e graderad till över 300km/h för under 150kr så ska jag fundera på fullhet i stället för smidighet.

Eller varför använda hastighet när man kan gå efter varvräknarn så slipper man den fula kabeln till framhjulet ju :tummenupp

Jag får göra ett försök o avskärma mina tändkablar o se om de blir bätre, annars skippar jag hastighetsmättare.

O jag som ville köra lite lagligt på 30-50 skyltat ju :rolleyes:

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251134&_path=251882;251833;251417;251134

Varför köra med kabel som synns & e bara fullt, när man kan avändat rådlöst o de ser bätre ut.:

För att kabel fungerar! (i bästa fall, om man skärmar kabeln)
Ta valfri transistorradio med instyrd antenn och knata runt med den runt motorn när det varvar tre tusen och se hur mycket av P3 som hörs.

Det är ett djävulskt störmoln runt motorn, det viner från generator, det knäpper från bränslepumpsrelän, det sprakar från motorstyrningarna och det dånar från tändningen.
Att avstöra ett tändsystem är förjävligt svårt, och riskerar att sätta ner effektiviteten på tändsystemet, och eventuellt bränna CDI enheterna.
(dom kostar betydligt mer än din plastiga cykeldator)

I det molnet av sprak, brus och knäppar orkar inte den milliwattstarka sändaren som sitter nere på gaffeln göra sig hörd upp till datorn på styret, då alla störningar är betydligt kraftigare.

Jag säljer en cykeldator som "fungerar upp till 300km/h" för under 150:-
Jag hävdar fortfarande att dom är ungefär lika exakta som ett solur på baksidan av månen i alla hastigheter över 100 ungefär.

I 300km/h så ska cykeldatorn räkna 38 pulser i sekunden, och överföra dom mellan hjul och styre...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg