VÄGVERKET FEL UTE igen,igen o igen..

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Här kommer ännu fler bevis att Vägverket är fel ute när man
ständigt "hackar" på oss MC förare...
En stor undersökning gjort i England...men jag tror vi svenskar är
mera skötsamma än engelsmänen..

RESULTATET=
Nearly half of all accidents involving a car and a motorcycle are caused by the driver not looking properly

Drivers failing to look properly contributes to 47% of two-vehicle accidents involving a car and a motorcycle, according to the report, while riders failing to look only contributes to 16%.

In two-vehicle accidents involving a motorcycle and van, the van driver failing to look contributes to 50%, while the rider failing to look still accounts for just 16%.

The report cites ‘failed to look properly’ as the biggest cause of crashes, accounting for 35% of all road accidents. Exceeding the speed limit is a contributory factor in just 3% of all road accidents and 4% of motorcycle accidents.
Travelling too fast for conditions accounts for 6% of all accidents and only 8% of motorcycle crashes.
The report is a blow to recent claims from road safety lobbyists that ‘downsizing’ motorcycles by limiting power and speed would save ‘hundreds of deaths and thousands of serious casualties’ in ‘in quite a short time’.
The figures also seem in stark to contrast to previous claims used to justify speed cameras that speed is the biggest cause of crashes and contributes to around one-third of road accidents.

A ‘Think’ campaign document currently on the Department for Transport’s website claims: ‘All reliable research into accident causation shows that the factors determining both excessive and inappropriate speed amount to about 30% of contributory factors in road accidents.’

It defines inappropriate speed as ‘too fast for the road and traffic conditions’.

In today’s report, Road Casualties Great Britain 2006, a summary of the findings groups accidents caused by speed with accidents caused by other factors in order to claim:

“Injudicious action (including going too fast for conditions, following too close and exceeding speed limit) was the second most frequently reported category, involved in 27 per cent of all accidents. However this increases to 34 per cent of fatal accidents.”

Road Casualties Great Britain 2006 reports that the rate of fatal and serious injury accidents for motorcyclists is almost the same as the average for 1994-1998, while motorcycle traffic has risen by 33% in the same period.

For all road users, deaths fell by just 1% from 2005 to 2006, while for motorcyclists they rose by 5%

NÄR SKALL VÄGVERKET TÄNKA OM.......???????????

Men det där var ju inte i SVERIGE, och då kan det ju omöjligt appliceras till SVENSKA förhållanden.
För det är ju allmänt känt att vi i SVERIGE vet lite bättre än övriga världen...:rolleyes: :rolleyes:

VV betalar inte sina anställda att tänka själva..ungefär som dom som arbetar på Arbetsförmedlingen ungefär..( a.k.a Arbetsförnedringen )...

Trångsyntheten slår ibland dumheten....

Nu kritiserar jag oss hojåkare. Att stoppa huvudet i sanden å likt en struts vägra inse att många bilister inte ser MC då det i deras värld sen länge är att en MOPED går långsamt.
Vi som kör MC är inte heller ärliga alltid, vi kör för fort oftast, bilister TROR att det är en MOPED och olyckan är ett faktum.

Det glöms lysen, det körs på bakhjul, det leks i trafiken och framförallt, vi kör för fort och har dåliga eller inga marginaler alls kvar om det skulle uppstå en situation.

Vi ger helt enkelt bilisten ingen chans. Hur många av oss har inte blivit överaskad av att det dykt upp en hoj från ingenstans när vi kör bil ?

Att bara skylla på vägverket, polisen och andra trafikanter är ju löjligt.

Hoj kollektivets beteende är inte det bästa, det får vi skörda frukterna av numera. Bara tacka oss alla som gjort det möjligt för makthavarna att komma med förslag som försämrar vår hobby.

Nästa gång när någon tycker det är ok att dra snuten, köra bakhjul mellan bilarna ska själv känna att han är medskyldig till onödiga lagförslag.

Det är inte förolyckades siffror vi ska stirra oss blinda på, det är snarare de som blir svårt skadade. Det är sådant som kostar pengar.

bilister TROR att det är en MOPED och olyckan är ett faktum.

Det där tror jag mer är bortförklaring än verklighet.
Varför skulle man tror det?

"Jag trodde det var en gammal tant som körde långsamt så jag körde ut framför"

Det där tror jag mer är bortförklaring än verklighet.
Varför skulle man tror det?

"Jag trodde det var en gammal tant som körde långsamt så jag körde ut framför"

Håller med fullständigt...trafikanter är ju inte dumma...ALLA försöker
ju skylla ifrån sig...i en sådan situation...Är nog inte många som
säger: Jag såg MC åkaren tydligt och klart men jag körde ut i alla fall
eftersom jag räknade med att MC föraren skulle se mig och släppa
mig före även om jag hade väjningsplikt.

Jag tycker det är konstigt att inte Polisen reagerar vid
en olycka när bilisten säger att han/hon inte såg MC åkaren.

Får blinda personer köra bil..?

Last edited:
Kort om en lång historia...

Fick ett svar av en psykolog och en betendevetare för några år sedan när en nära bekant hade kraschat rakt in i sidan på en utsvängande bil.

Äldre människor, som i detta fall var bilföraren nära 70 år, har inte i sitt undermedvetna att mc kör fort, dessa tror fortfarande att det är en moped som kommer.
Han såg bara bilar som kom i en lång kö på landsvägen, mitt i detta såg han en lucka, å kör ut. I denna lucka fanns det en mc som höll trafikrytmen.

Olyckan var ett faktum. 8-10 meter framför hoj som kommer i 70 km/tim kör han rakt ut. Finns inte en chans i hela världen att hinna bromsa.
Så förklarade psykologen att det ofta fungerar i äldre bilförares huvud.

Gardera sig mot detta...tja , SYNAS, heljus på dagtid, kör defensivt å var beredd på det värsta, att fanstyget kör ut.

Visst kan det nog vara så att det är en del gamla som inte ser hojarna eller inte registrerar dom för att dom undermedvetet tror att det är en moped. Men jag tror att en hyfsad andel av olyckorna beror på att föraren inte ser motorcykeln och inte skulle sett en bil heller eftersom man inte tittat. Alla som har bilkörkort har väl otaliga gånger råkat ut för att någon kört ut framför trots att man kört bil. Att det lättare smäller när man kör MC tror jag nog kan tillskrivas dels att en MC generellt kör något fortare och att man inte kan göra en lika snabb undanmanöver på MC eftersom man först måste flytta tyngdpunkten innan man kan svänga. Man har helt enkelt inte samma marginaler på sin sida när man kör MC vilket ju är en ytterligare anledning att vara på sin vakt när man kör i korsningar.
sen tror jag också att en viss andel kan tillskrivas den egenskap dom flesta människor har att man i första hand kollar efter det man bedömer som farligast. Man kollar i första hand efter lastbilar och sen efter bilar eftersom dom ju är farligare att krocka med. Motorcyklarna ignoreras omedvetet eftersom det ju gör ondare på MC-föraren om man krockar.

Jag tror inte att det finns någon väg runt problemet att folk kör ut framför eller skär våran väg på ett farligt eller riskabelt sätt annat än att helt enkelt vara på sin vakt och mer eller mindre förutsätta att någon kommer att göra något dumt för att på så sätt vara förberedd.

sen tror jag också att en viss andel kan tillskrivas den egenskap dom flesta människor har att man i första hand kollar efter det man bedömer som farligast. Man kollar i första hand efter lastbilar och sen efter bilar eftersom dom ju är farligare att krocka med. Motorcyklarna ignoreras omedvetet eftersom det ju gör ondare på MC-föraren om man krockar.

Det har du säkert rätt i. Dessutom tror jag att det hela också handlar om en sannolikhetsbedömning/riskbedömning som görs. Bilar och lastbilar finns det många av, motorcyklar är inte lika vanliga. När man då sett att det inte finns några stora plåtburkar på vägen betyder det grönt ljus och smällen är ett faktum.

Denna bedömning är ju något som de flesta nog gör hela tiden, annars hade trafiken stått stilla. Vi förutsätter att det inte ligger någon under vägbrunnarna som hoppar ut precis när vi kommer körande eller att någon ska kasta sig ut i vägen från trottoaren.

Jag hade velat se en statistisk undersökning över mc+bilolyckor och jämföra två grupper; bilister med och bilster utan mc-körkort(eller kanske mc-vana). Jag tror att bilister utan mc har större sannolikhet att missa en mc. Jag tror också att dessa, om de nu har sett mcn, har större sannolikhet att tro (?) att det är en moped. Men någon sådan undersökning lär ju aldrig göras...

Sen tycker jag att det här med ursäkten "den kom så fort" är väldigt dålig. Så länge man håller sig inom +30km/h på 70- och 90-vägar och +15km/h på 50- och kanske 30-vägar är det ändå den utsvängandes fel (min åsikt). Skillnaden i sträcka i dessa hastigheter blir 60-80 m i det första fallet och ca 20m i det andra, inga större sträckor...

Det har du säkert rätt i. Dessutom tror jag att det hela också handlar om en sannolikhetsbedömning/riskbedömning som görs. Bilar och lastbilar finns det många av, motorcyklar är inte lika vanliga. När man då sett att det inte finns några stora plåtburkar på vägen betyder det grönt ljus och smällen är ett faktum.

Denna bedömning är ju något som de flesta nog gör hela tiden, annars hade trafiken stått stilla. Vi förutsätter att det inte ligger någon under vägbrunnarna som hoppar ut precis när vi kommer körande eller att någon ska kasta sig ut i vägen från trottoaren.

Jag hade velat se en statistisk undersökning över mc+bilolyckor och jämföra två grupper; bilister med och bilster utan mc-körkort(eller kanske mc-vana). Jag tror att bilister utan mc har större sannolikhet att missa en mc. Jag tror också att dessa, om de nu har sett mcn, har större sannolikhet att tro (?) att det är en moped. Men någon sådan undersökning lär ju aldrig göras...

Sen tycker jag att det här med ursäkten "den kom så fort" är väldigt dålig. Så länge man håller sig inom +30km/h på 70- och 90-vägar och +15km/h på 50- och kanske 30-vägar är det ändå den utsvängandes fel (min åsikt). Skillnaden i sträcka i dessa hastigheter blir 60-80 m i det första fallet och ca 20m i det andra, inga större sträckor...

Jo. Det är nog en hel del sannolikhetstänkande också bakom det beteendet.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att någon egentligen tar fel på en moped och en motorcykel. Det tror jag bara är något som folk säger för att det ska låta bättre. Man kan ju inte säga att man bara brände rakt ut på huvudled utan att titta. Då riskerar man ju att åka dit för vårdslöshet i trafik eller något sådant. Bättre då att säga att man trodde det var en moped så har man räddat sitt skinn.

Jag tror inte heller att det med hastigheten är något problem i det avseendet så länge som det är inom rimliga gränser. Håller man 80-90 på 70 väg borde en bilist inte ha några större problem att bedöma din hastighet korrekt. Håller man 170 på 70 väg så är oddsen betydlige sämre. Dock är det ju så att om en bilist kör ut framför dig när du kommer på hojen så är ju hastigheten avgörande för om du kommer att lyckas stanna eller väja eller om du misslyckas.
Enkel matte säger ju att om du kör 70 på en 70-väg och precis hinner stanna för en utkörande bil så gäller att om du skulle kört 100 i samma situation så hade du "klippt" bilen i nästan 70km/h och det är ju inte roligt alls.

Du syns nog inte så mycket sämre för att du kör lite fortare men du får mycket mindre chanser att reda ut det om olyckan är framme. Och tyvärr så säger min erfarenhet att den faktiskt är framme. Jag har själv råkat ut för det flera gånger det senaste året både på hoj och i bil men klarat mig hittills.

Sen tror jag faktiskt som dig att dom som inte har MC-kort/inte själva kör hoj är överrepresenterade bland dom som inte ser motorcyklarna. kör du själv hoj är du mer medveten om att det finns motorcyklar på samma sätt som du lägger märke till fler bilar eller motorcyklar av en viss modell bara för att du har en likadan.

I vissa lägen så är det faktiskt som ni säger:
Bilisterna ger fan i att titta!!
Jag har många gånger råkat ut för, senast i söndags, att en bilist svänger ut
framför mig. Oftast är jag tillräckligt förutseende så jag håller låg hastighet och är beredd på det värsta.

I söndags i sumpan svängde en Alfa i rull-fart, ut (utan blinkers) från höger vägren för att parkera i en ficka på vänster sida . Detta iofs på 30/50-väg men inte mer än 5 meter framför mig. Vi kör den vanliga hänga-på-tutan-i-5-minuter varvid han vevar ner rutan och undrar vad som är fel (ja, han såg ut som ett frågetecken!).

Sen tror jag att många gör för mycket annat än att köra när dem kör.
Ringa, sms:a, pudra näsan, byta cd, pilla i naveln och what ever.

Men visst har Gabor och det partiet också rätt: man kör inte alltid helt lagligt.

Jag tror att det är en enkel fråga om "hotbild" och det faktum att frontarean på en hoj är ganska liten.
Det är väl ändå inte så jävla konstigt att en tradare eller buss (eller bil) är lättare att upptäcka av storlekssjäl den utgör dessutom ett uppenbart "hot".
Som dom flesta här kör jag både bil o hoj. Jag vet att det lättare att missa en hoj än en bil. Det är ju helt självklart; bilen/tradaren/bussen är stor och "farlig".
Har själv gjort bort mig en och annan gång och missat en hoj som jag "borde" sett. Det händer! Shit really does happen! Och då spelar det ingen roll varför. Smäller det så är det hojåkaren som får ont.
Som hojåkare är det bara att räkna med. Så kör som om du är osynlig och att alla andra är ute efter dig..

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard