Katana och GSX 1100-tråden

Tydligen en vanlig dussinhoj.... :rolleyes:
 
Tydligen en vanlig dussinhoj.... :rolleyes:


Ehum myntet har ju två sidor...:tummenupp
Var i Svinninge idag och sökte svar på om jag hamnat rätt i bestyckning. Hyfsatt men efter lite dividerande och ett par körningar senare så kom Erik fram till att jag ska upp ett steg till på lågfarten och i med dom "nya" tjockare nålarna som jag dissat tidigare. Sagt och nästan gjort så inhandlades det på vägen hem. Ett aber dock (vad annars det är ju jag) kopplingen ville inte vara med och slirade så den måste åtgärdas. Trodde nog att den redan var det, åtgärdad med starkare fjädrar iaf. Hursomhelst så orkar den inte hålla i så något fel är det och bänkningen är ju mao inte korrekt. Finns en del kvar som inte gick att på pränt nu enligt Erik tack vare sliret. Ska mao fixas, tips? Och dom nya nålarna/munstyckena ska i för att släta ut kurvan. Postar utskriften iaf så får ni experter komma med ytterligare tips.
/U
 

Bifogat

  • Dynrun070925.jpg
    Dynrun070925.jpg
    61.1 KB · Visningar: 149
Ehum myntet har ju två sidor...:tummenupp
Var i Svinninge idag och sökte svar på om jag hamnat rätt i bestyckning. Hyfsatt men efter lite dividerande och ett par körningar senare så kom Erik fram till att jag ska upp ett steg till på lågfarten och i med dom "nya" tjockare nålarna som jag dissat tidigare. Sagt och nästan gjort så inhandlades det på vägen hem. Ett aber dock (vad annars det är ju jag) kopplingen ville inte vara med och slirade så den måste åtgärdas. Trodde nog att den redan var det, åtgärdad med starkare fjädrar iaf. Hursomhelst så orkar den inte hålla i så något fel är det och bänkningen är ju mao inte korrekt. Finns en del kvar som inte gick att på pränt nu enligt Erik tack vare sliret. Ska mao fixas, tips? Och dom nya nålarna/munstyckena ska i för att släta ut kurvan. Postar utskriften iaf så får ni experter komma med ytterligare tips.
/U
Jag bara noterar att du har rätt OK med pållar. När det gäller kopplingen var jag i samma situation tidigare d.v.s. nästan nya orginallameller hårdare fjädrar och ändå slirande kopplingen. Det löste sig med en lock-up koppling av MRE's fabrikat.
Skall bänka min också till våren efter lite "uppdatering" av toppen i vinter. Bra att veta att blandningen är rätt dessutom få kvitto på vrid och effekt.

Kul att se den i verkligheten på Barkary i onsdags, snygg. Synd bara att det var db-mätning. Efter mina 138db uppmätt förra gången var det ju ingen id'e att ens försöka ta sig in.

/Ingvar
 
Jag bara noterar att du har rätt OK med pållar. När det gäller kopplingen var jag i samma situation tidigare d.v.s. nästan nya orginallameller hårdare fjädrar och ändå slirande kopplingen. Det löste sig med en lock-up koppling av MRE's fabrikat.
Skall bänka min också till våren efter lite "uppdatering" av toppen i vinter. Bra att veta att blandningen är rätt dessutom få kvitto på vrid och effekt.

Kul att se den i verkligheten på Barkary i onsdags, snygg. Synd bara att det var db-mätning. Efter mina 138db uppmätt förra gången var det ju ingen id'e att ens försöka ta sig in.

/Ingvar

Nämde det där med lock-up för Erik och han avrådde bestämt. Ska ju tillbaka med den då jag fått i den 'nya bestyckningen'. Dels för att bekräfta att det är vad som behövs för att snygga till kurvan och på samma gång skulle Erik ta en titt på kopplingen. Förhoppningsvis får han till den. Det är ju lite irriterande att det ska vara en begränsning. Den slirar ju redan ganska tidigt enligt Erik. Jag hörde det ju tydligt då han kom upp i varv. En bekräftelse som var positiv var ju iaf att 38:orna är rätt:tummenupp
Vad det gäller pållar är jag ganska förvånad faktiskt, trodde nog inte att den skulle ge så pass, det är ju ändå ganska moderat trimmning jag kör med.
Apropå Barkarby så fick polarn en skaplig bild på ditt järn om du är intresserad.
/U
 
Nämde det där med lock-up för Erik och han avrådde bestämt. Ska ju tillbaka med den då jag fått i den 'nya bestyckningen'. Dels för att bekräfta att det är vad som behövs för att snygga till kurvan och på samma gång skulle Erik ta en titt på kopplingen. Förhoppningsvis får han till den. Det är ju lite irriterande att det ska vara en begränsning. Den slirar ju redan ganska tidigt enligt Erik. Jag hörde det ju tydligt då han kom upp i varv. En bekräftelse som var positiv var ju iaf att 38:orna är rätt:tummenupp
Vad det gäller pållar är jag ganska förvånad faktiskt, trodde nog inte att den skulle ge så pass, det är ju ändå ganska moderat trimmning jag kör med.
Apropå Barkarby så fick polarn en skaplig bild på ditt järn om du är intresserad.
/U

Jag förstår hur han resonerar om man ställer in den så att den verkligen blir "lock-up", men vitsen som jag ser det är att man kan ställa in den så man får en lätt koppling i stadstrafik (lågt varv) som sedan nyper åt när det behövs. Kopplingen blir lite trögare vid höga varv, men man slipper brottas med stenhårda fjädrar vid alla varv d.v.s en komfortfråga. Är den däremot inställd för att klara en 250+ hästars spis blir det nog svårt att koppla ur vid höga varv och då är det väl luftväxel som gäller, känns opraktiskt för gata. Men det skulle ju även gälla för en koppling med de konventionella fjädrar som skulle behövas för att klara kraften.
Vad du gör köp inte de tunnare lameller som t.ex. APE säljer som gör att man får in ett par till. Greppar bra men hackar sönder kopplingskorgen pga den sylvassa anläggningsytan.

/Ingvar

PS
Bilder är alltid kul, maila gärna.
Om du med den oranga ombyggda 1150-hojen läser detta har jag en del bra (högupplösta) bilder som en privatperson tog när vi rejsade mot varandra på Barkarby. Meddela mig om du vill att jag skickar kopior.
DS
 
Koppling!!!

SUZUKI ORGINAL FIBER OCH STÅL SKIVOR!

Vassare fjädrar typ MS eller Barnett.
Inga hack i ytterkorgen ,för då blir det till att ta fram filen och fixa.
Har haft bekymmer vid ett tillfälle .Med Barnett lameller visserligen på slutet av dess livslängd.
Men aldrig problem med orginal varken med mina 1168:or eller 1428:an ,mer än "gamla" lameller som smulas sönder/spricker vid avancerade starter.
Så kassera gamla kit som härstammar från 80-talet ett nytt kan bli väldigt billigt.
Krävs nog att man även byter stålskivorna imellan åt,när motorerna blir potentare:D
Antar att det inte är så enkelt som att du behöver justera wirespelet efter lite avancerad körning:) .Efter ett par riktiga starter brukar man behöva justera lite.
 
Jag förstår hur han resonerar om man ställer in den så att den verkligen blir "lock-up", men vitsen som jag ser det är att man kan ställa in den så man får en lätt koppling i stadstrafik (lågt varv) som sedan nyper åt när det behövs. Kopplingen blir lite trögare vid höga varv, men man slipper brottas med stenhårda fjädrar vid alla varv d.v.s en komfortfråga. Är den däremot inställd för att klara en 250+ hästars spis blir det nog svårt att koppla ur vid höga varv och då är det väl luftväxel som gäller


Tryckluftsväxling har inget att göra med kopplingen, är endast till för att göra snabba och distinkta växlingar (växelpedalen). Lockupen ursprungliga användning är att kunna stata med höga varv och bara dumpa kopplingen. Då blir det en "bieffekt" med en mjuk koppling. Men man har ju en annan inställning på kopplingen på gatan. Sen när man accelererar så använder man inte kopplingen, en liten dipp på gasen så att motorn inte drar (eller bryter tändningen). Så problemet med stenhård koppling vid höga varv har då jag inga problem med. Min erfarenhet av lockup är ju mer effekt man har desto större nytta har man av den (med rätt inställning). Själv har jag 192bhk/172n förmodligen mer efter avgassystem bytet.
 
Last edited:
Tryckluftsväxling har inget att göra med kopplingen, är endast till för att göra snabba och distinkta växlingar (växelpedalen). Lockupen ursprungliga användning är att kunna stata med höga varv och bara dumpa kopplingen. Då blir det en "bieffekt" med en mjuk koppling. Men man har ju en annan inställning på kopplingen på gatan. Sen när man accelererar så använder man inte kopplingen, en liten dipp på gasen så att motorn inte drar (eller bryter tändningen). Så problemet med stenhård koppling vid höga varv har då jag inga problem med. Min erfarenhet av lockup är ju mer effekt man har desto större nytta har man av den (med rätt inställning). Själv har jag 192bhk/172n förmodligen mer efter avgassystem bytet.

Du har ju rätt angående själva tryckluften. Problemet jag försökte beskriva kräver nödvändigtvis inte tryckluftväxling utan mer specifikt en brytare till tändningen kopplat till t.ex. växelspaken eller att man lättar på rullen som du beskriver. Man skall dock inte försöka frikoppla om den är "stenhårt" inställd för att hantera många hästar.
Som simpel gatåkare kan det kännas lite avigt att inte frikoppla. Min koppling är t.ex. hanterbar även vid 9500 men jag har å andra sidan inte förmånen att ha 192 hästar.

Lite informativ kopplingsläsning:
http://www.mtceng.com/index.php?option=com_easyfaq&task=cat&catid=47&Itemid=68

/Ingvar
 
SUZUKI ORGINAL FIBER OCH STÅL SKIVOR!

Vassare fjädrar typ MS eller Barnett.
Antar att det inte är så enkelt som att du behöver justera wirespelet efter lite avancerad körning:) .Efter ett par riktiga starter brukar man behöva justera lite.


Nä så enkelt fick det ju inte vara, det första jag frågade då det gick att prata:D efter första körningen. Erik kollade givetvis direkt. Trodde att det satt lite tuffare fjädrar i, men det som fanns med på kvittot är ett H - D renoveringskitt från Falicon till kopplingen. Inkluderar det hårdare fjädrar? Annars så är väl problemet löst. Vore ju kul att få se hur utskriften ser ut med ännu mer rätt bestyckning och en koppling som orkar hålla i:tummenupp
Den spottade/tryckte ut en del olja under toppen, övertryck? Är det läge att sätta på en sådan där ful tratt i oljepåfyllningen månne, hjälper det? Har ju iofs höftat lite med oljemängden efter kylarinstallationen. Men glaset har ju luft kvar innan toppmarkeringen.
/U
 
Nä så enkelt fick det ju inte vara, det första jag frågade då det gick att prata:D efter första körningen. Erik kollade givetvis direkt. Trodde att det satt lite tuffare fjädrar i, men det som fanns med på kvittot är ett H - D renoveringskitt från Falicon till kopplingen. Inkluderar det hårdare fjädrar? Annars så är väl problemet löst. Vore ju kul att få se hur utskriften ser ut med ännu mer rätt bestyckning och en koppling som orkar hålla i:tummenupp
Den spottade/tryckte ut en del olja under toppen, övertryck? Är det läge att sätta på en sådan där ful tratt i oljepåfyllningen månne, hjälper det? Har ju iofs höftat lite med oljemängden efter kylarinstallationen. Men glaset har ju luft kvar innan toppmarkeringen.
/U
Ja fjädrarna på själva korgen är nog OK,men de sex mot tryckplattan ?
Byter själv dem ganska ofta ,kostar ju i samman hanget inga pengar.
Nya fjädrar och man får pressa in skruvarna för att de ska ta gäng,slitna så kan man med lätthet gänga dit dem med fingertopparna:)
 
Kan ha några HD-fjädrar liggande om du vill prova...
 
Angående slirande koppling. Min slirar innan motorn fått upp tillräcklig temp. När motorn är varm fungerar kopplingen som den ska (förutom att man får kramp i vänsterhanden - en helt annan historia). Vad beror det på? Har testat ett antal olika oljor utan bra resultat.
 
Prova min hoj i fem minuter så får vi se vad du tycker om lockup:er efteråt ;)


WORD.

Åker fortfarande med samma lameller som sattes i -98 och ett handtag som kan regleras med pekfingret om man vill. H/d fjädrar? Tja är man stark alt. lider av penningbrist (som jag vet allt om) så är det klart det fungerar.
 
Slir

Angående slirande koppling. Min slirar innan motorn fått upp tillräcklig temp. När motorn är varm fungerar kopplingen som den ska (förutom att man får kramp i vänsterhanden - en helt annan historia). Vad beror det på? Har testat ett antal olika oljor utan bra resultat.

Det beror på att oljan blir tunnare när den blir varm.
Kall olja=> trögflytande => Tjockare oljefilm.

Inget att bekymra sig om.
Låt bli att gasa för hårt när motorn är kall
 
WORD.

Åker fortfarande med samma lameller som sattes i -98 och ett handtag som kan regleras med pekfingret om man vill. H/d fjädrar? Tja är man stark alt. lider av penningbrist (som jag vet allt om) så är det klart det fungerar.


Ok så herrarna förespråkar alltså Lock Up om jag förstått rätt. Verkar ju inte direkt billigt (det heller).
Ska ju regna i helgen så det blir kanske lite pill med gasarna enligt 'bänkarns' idé.
Vad det gäller oljan som tittade ut så sitter det en vanlig packning. Har ju för mig att jag läst det där med övertryck någonstans. Och original vevhusvent är väl kanske inte dimensionerat efter det här effektuttaget. Och någon anledning till uppfinningen finns det ju.
/U
 
Ok så herrarna förespråkar alltså Lock Up om jag förstått rätt. Verkar ju inte direkt billigt (det heller).

Damn right:tungan ´Å förresten är det inte läge att tänka pengar längre...De flesta av oss här inne är helt "i säcken" om vi börjar räkna vad allt kostat:arsele I´ts either Do or Die som man säger i Belgien:yoparty

//Chrille (som inte vill räkna på totalpriset då det gör mig:galen )
 
Sover ni aldrig, eller... ??

Gå och lägg er som hederligt folk !! :mad:
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top