Varför statar inte crossen??

SweBoy

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
1991 -Yamaha Yz 125
Jag köpte en cross förra veckan av en kompis en Yamaha yz 125 - 91
och nu har jag bytt packningar i toppen och cylindern..
Men nu startar den inte??
vad kan det vara för fel??
Har soppa i och nytt stift, har provat kikka igång den men den vill inte starta har också provat rulla igång den en liten bit men den vill verkligen inte starta..
Vad kan det vara som är fel??

Kolla först om du har gnista på stiftet. Efter det kollar du om det kommer soppa till cylindern.

Kolla först om du har gnista på stiftet. Efter det kollar du om det kommer soppa till cylindern.

Ja det är gnista på stiftet..
och det kommer sopppa till cylinder, men vet inte om det kanske kommer för mycket.. Finns det någon intällning guide för hur mycket soppa den ska ha/få eller hur vet man det??

är stiftet blött och svart är det för mkt soppa, vitt och torrt, för lite soppa... oboy brunt är perfa

har du startat den innan du skruvade isär den? en del kan ju vara lite egna vad gäller hur dom lättast går igång, med/utan choke osv.

Last edited:
Är stiftet blött? Kicka några gånger utan stift så du får ut överflödigt bränsle från vevhuset i så fall annars surar den hela tiden. Kolla så inte flottören har hängt sig.

antagligen inte tätt efter bytet. Har du dragit med moment?

kolvringarna sitter rätt? ifall du har varit på dom i samband med packningen?

Som de värka så har den funka för polaren innan han köpte den, men man byter inte packningar utan anledning direkt ju, lite olja kan man ju leva med, som sakt de e ju en cross :) sen om den läcker olja o helt plötsligt dog en dag eller inte startade för polaren vet jag inte, svårt har inte all fackta :(

Kan vara kolven som e slut okså, även om du har komp/ gnista/ bensin som kommer in/ när du kickar så kan kompet vara för lågt, på en cross så kan de värka bra men e åt helvete, lättast o veta om kolven e körd e med ett litet komp prov.

Har vart med om de på några crossar som man lagat åt polare, den första va en honda cr80 96a, bra komp, stark gnista o soppa fick cylindern, men tillslut tog jag ett komp prov o mätarn landade på 4bar fast de värka som de va över 9bar i motorn, andra: honda cr250 92a, bra komp, stark gnista o soppa fick cylindern, kompet va åt a helvete, pute man den så låste den bara backdäcket 1-3 för kompet va så bra men när man rev isär den så hade ena kolvringen bränt fast o andra va slut, e ju inte direkt som en mopped där man märker av kompet väldigt lätt.

Annars kan du helt enkelt ha fel start technik, stiftet kan ha pajat, reeds som e paj, o så vidare, listan kan bli lång.

Snart blir de o greja cross igen, en polare ringde o hade en 125a ståendes, som han pillat på lite, va igång en kort stund men sen tvärdog den, han kollade upp kolven o packningarna o alla delar runtomkring o allt ser bra ut o komp finns de, då ringer dom mig o vill ha hjälp när dom inte får igång dom, få se vad det e med denna crossen denna gången då, han kanske kommer i början på veckan så de blir o skruva cross, se om man hittar felet, får inte jag igång den så e de stora fel, hehehehe.

Hur går de med din cross? har du kollat upp något sen sist?

Tycker du den får för mycke bensin o surar ner sig så kan du skruva ut luftskruven max o sänka nålen till minst, o i stälet för kicka så kan du putta på antingen 1-4an så du får högre varv i motorn, kanske för låga varv när du kickar, svårt o avgöra som sakt jag har ju inte crossen i närheten.

Okej! Testa skruva ur stiftet o spruta i lite startgas... skruva tillbaka o kicka. Då ska den tända och gör den inte det så har du förmodligen inte någon tändplatta -) . om den då tänder men inte startar så stäng av soppa kranen och gör om proseduren tills den går av sig själv innan du slår på soppa kranen igen. Möjligtvis kan du kolla redventilerna så dom stänger riktigt. Den kan även vara extremt svårstartad om du har för fet oljeblandning.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt