Inför älgjakten, vad ska man förbereda med? Jaktkort mm...

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Som vanligt är man väl lite sent ute... tänkte göra klart allt inför älgjakten.

Har fått mitt jaktkort hemskickat. På detta står det:

Jägarexamen
Teoriprov
Hagelprov

Fråga 1: Borde det inte stå typ "kulprov" eller nåt i den stilen också, för att man ska få jaga? Jag misstänker att det kanske är feltryckt? Någon som vet?

Fråga 2: Måste man vara medlem i Jägareförbundet, eller räcker det med en privat olycksfallsförsäkring?'

Samma sak varje år, och jag glömmer bort det hela tiden.

Strunta i reglerna och skicka lite älgkött till mig i ungern. Även om jag är skåning från början lider jag svårt av att inte kunna få äta älgkött.:)

"Fråga 1: Borde det inte stå typ "kulprov" eller nåt i den stilen också, för att man ska få jaga? Jag misstänker att det kanske är feltryckt? Någon som vet?"

Jepp du måste ha godkänt "kulprov", jobbigt att jaga älg med hagel, illa grova hagel då :D På dem snabbt så de hinner få in det på pappret, sen åker du ner till Tusse batong o de veriferar dina licenser på baksidan, smidigt som bara den, då slipper du ha med kopiorna i skogen.

Fråga 2: Måste man vara medlem i Jägareförbundet, eller räcker det med en privat olycksfallsförsäkring?'

De flesta jaktlagen kräver de att du har en olycksfallsförsäkring som även då täcker jakt, enda anledningen att jag personligen har försäkringen genom jägareförbundet är att då får man tidningen med på köpet liksom.

Sist men inte minst en satans massa ammunition så vi kan dräpa allt vi ser i skogen:tummenupp

"Fråga 1: Borde det inte stå typ "kulprov" eller nåt i den stilen också, för att man ska få jaga? Jag misstänker att det kanske är feltryckt? Någon som vet?"

Jepp du måste ha godkänt "kulprov", jobbigt att jaga älg med hagel, illa grova hagel då :D På dem snabbt så de hinner få in det på pappret, sen åker du ner till Tusse batong o de veriferar dina licenser på baksidan, smidigt som bara den, då slipper du ha med kopiorna i skogen.

De flesta jaktlagen kräver de att du har en olycksfallsförsäkring som även då täcker jakt, enda anledningen att jag personligen har försäkringen genom jägareförbundet är att då får man tidningen med på köpet liksom.

Sist men inte minst en satans massa ammunition så vi kan dräpa allt vi ser i skogen:tummenupp

FEL, det ska stå HÖGVILTSPROV. Utöver det krävs jaktkort och en väl inskjuten studsare samt att det finns en för detta särskilt tränad eftersökshund tillgänglig inom 2 timmar.

FEL, det ska stå HÖGVILTSPROV. Utöver det krävs jaktkort och en väl inskjuten studsare samt att det finns en för detta särskilt tränad eftersökshund tillgänglig inom 2 timmar.

jo men nu var det ju älgjakt vi prata om o inte högvilt, vattenbuffel mm:tuttar

Du behöver följande saker
1: 1st Keps
2: 1st gröna byxor och 1st flanellskjorta
3: 1st Ett gevär
4: 1st gammal pickup
5: 70cl Sprit
6: 500g torkat älgkött
7: 1st Jaktkoja
8: 7st Jaktkompisar

Börja med att på dig keps, de gröna byxorna och flanellskjortan. Ta ditt gevär och lägg det i framsätet på din pickup ifall det skulle komma nånting levande i din närhet medans du kör till jaktkojan. Kör sedan väldigt långsamt på 110väg i din pickup medans du dricker sprit och spanar efter vilda djur. När du väl anländer till jaktkojan så går du över till spriten som redan finns i jaktkojan för nu borde din egen sprit vara slut. Ät torkat älgkött och använd den lokala dialekten för att ljuga så mycket som möjligt för dina jaktkompisar tills du svimmar.

Grattis, du har nu haft älgjakt!

Vad det står på jaktkortet är inte så viktigt så länge du har med dig jaktkort, vapenlicens och bevis på avklarad jägarexamen. Som tidigare nämnts så har en del jaktlag krav på ansvarsförsäkring, några har avklarat skjutprov som krav.

Och! något som folk gör för lite: åk och träna på skjutbanan. När du ändå är där så kan det vara läge att provskjuta bössan med bra stöd så att du vet att du träffar där du siktar.

Lycka till :tummenupp

För att bli en bra jägare måste man skjuta in sig på bössan. Den ska vara som en förlängd arm, så när älgfan står där mellan träden ska man inte ens medvetet behöva sikta.

PANG bara!!!!

Skjutbanan ska besökas minst varannan vecka 2 månader före älgjakten, så att skotten sitter där dom ska. Ni vill väl inte skjuta älgfan i arslet. :tungan

Älg är gott..!!

För att bli en bra jägare måste man skjuta in sig på bössan. Den ska vara som en förlängd arm, så när älgfan står där mellan träden ska man inte ens medvetet behöva sikta.

PANG bara!!!!

Skjutbanan ska besökas minst varannan vecka 2 månader före älgjakten, så att skotten sitter där dom ska. Ni vill väl inte skjuta älgfan i arslet. :tungan

Älg är gott..!!

Nu blev jag riktigt imponerad! Hade alla jägare resonerat som Madhonda så hade vi kunnat skola om landets eftersökshundar till svamphundar!

Nu blev jag riktigt imponerad! Hade alla jägare resonerat som Madhonda så hade vi kunnat skola om landets eftersökshundar till svamphundar!

"man kan ju fan inte skjuta en älg på 300 meter" ,"nä nu sticker vi ner och tittar på filipiiinskan"!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN