Ägarekostnad sporthoj runt -99

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Har nytaget A-kort och ska köpa min första hoj till nästa säsong.

Jag har kollat lite på hojjar runt -97-99 (zx6r/zx9r/cbr 600f etc.) och funderar lite på ägarekostnaderna. Efterssom det är min första hoj så är jag obekant med meck, men man får väl försöka lära sig med tiden.

Försäkringen är ju given, men vad bör man räkna på utöver det i snitt på en gammal sporthoj? 1000kr/mån? 2000?

Är fattif student, så vill inte köpa på mig nått jag inte har råd att äga...

Allt beror på hur mycket/hårt du kör. håller du dig på bena och har den i vardagsrummet mot att köra bana hårt på gata leva på hojen....

10kr lilter milen, däck beror på hur hårt du kör men 2500per 500e mil, olja 700kr per 500e mil belägg underhåll repbudget osv osv. värdeminsking dock inte så mycket på äldre hojar om den förblir hel

Last edited:
Jag tar mig själv

35 år
R1 -04

Lån = 1400:-/mån
Försäkring = 9300:- / år
Bensin 10:- liter ~ 800 mil = 8000:- / Säsong
Däck ca: 2500:- / Säsong
olja + filter 2x = 1000:- / Säsong
Övrig service = 2500:- / Säsong

40.100:- på 1 säsong

SHIIIT .. e man inte riktigt klok eller ?? ähh.. e ju kul som fan :yoparty

så ca 3400:-/mån om man slår ut det

Last edited:
(Om vi för enkelhets skull räknar med 500 mils körning/säsong)

Driftkostnader:

försäkring: Individuellt! själv landar min kostnad på ca 6000 kr/år (har avställningsbar helförsäkring med årspremie på ca 11000 kr/år)
däck - ca 3000 kr/år (1 bakdäck/säsong, går ca 1 framdäck på 2/bakdäck)
service - ca 2000 kr/år (beror väldigt mycket på hur man servar. Vissa gör det själv, andra på märkesverkstad osv)
Bensin - 5000 kr/år (ca 10 kr/mil)

Så ca 16000 kr/år eller 32kr/ mil för att så att säga framföra hojen (i mitt fall en r6-99)

Sen om man vill vara nogrann så kan man räkna med ägarkostnaderna också:

Värdeminskning: ca 5000 kr/år (minskar för varje år som går)
Kapitalkostnad (Ränta på MC-inköp): ca 3000 kr/år (beräknat på pris för MC på ca 45000 kr och en ränta på strax under 7% vilket jag tror är rätt marknadsmässigt hos många handlare.)

Så om du tänkt ta med detta i kalkylen så får du lägga till 8000 kr/år och får då en årskostnad på 24000 kr/år eller 48 kr/mil.

Det kan ju självklart tillkomma andra kostnader också. Om du t.ex. bor i storstad behöver du kanske betala för garage, om du vurpar betala för självrisk etc. men jag hoppas du fått en bra ungefärlig uppfattning.:)

japp... hade strax under 8000:- innan höjningen

men nu har man fyllt 35, så nästa år blir det helförsäkring

Vad blir skillnaden när man fyllt 35? Premien alltså, inte gråa hårstrån och sånt tihi =)

Sen kan det vara bra att handla in ett gäng verktyg, om du inte redan har. Momentnycklar, hylsnyckelsats, kedjesmörjning och lite annat. Fast dom grejerna har du ju kvar...

Last edited:
Jag har en cbr 600 f - 99 o pröjsar lite under 10 per år, då är den helförsäkrad... jag är 19 år o bor i sthlm! så de behöver inte va dyrt o äga hojj bara för man e ung o fräsch :tummenupp
men sen så kostar ju bensin och sånt så klart, men den drar betydligt mindre än min förra bil iaf! (bmw V8)
Kan devärre inte säga nån exakt summa vad de kostar att äga en cbr, då jag inte ägt min mer än en halv sommar!

Värdeminskning: ca 5000 kr/år (minskar för varje år som går)

beror på va hojjen kostar å köpa in, köper man en hoj för 40K så rasar den skenerellt bara 10K sen lugnar de ner sig rätt ordentligt. de flesta cyklar brukar ligga runt 30K rätt länge.

gsxr750-96

Försäkring = 5000:- / år (ej avställbar halv, vet inte exakt vad det blev, < 4000 innan nya skatten)
Bensin 10:- milen ~ 500 mil = 5000:- / Säsong
Däck ca: 3000:- / Säsong (1 bak, 1/3-1/2 fram)
olja + filter = 500
Övrig service = 2000:- / Säsong
Värdeminskning = 2000 / säsong (räknar att den fallit 6000 under dom tre säsonger jag kört den)

dvs runt 17500. Värt varenda krona :tummenupp

Edit: räknade upp "övrig service" lite...

Edit2: Har även den billigare reservhojen. Även den går 500 mil åer år

zzr600-91

Försäkring = 2500:- / år (avställbar trafik, vet inte exakt vad det blev, < 2000 innan nya skatten)
Bensin 8:- milen ~ 500 mil = 4000:- / Säsong
Däck ca: 1500:- / Säsong (1/2 bak, 1/4fram)
olja + filter = 400
Övrig service = 800:- / Säsong
Värdeminskning = 3000 / säsong (räknar att den fallit 12000 under dom fyra säsonger jag kört den)

dvs runt 12200. Faktiskt lite mer än jag tänkt... (men värdetappet har redan varit)

Last edited:
beror på va hojjen kostar å köpa in, köper man en hoj för 40K så rasar den skenerellt bara 10K sen lugnar de ner sig rätt ordentligt. de flesta cyklar brukar ligga runt 30K rätt länge.

Helt rätt, var lite otydlig där. Menade med det jag skrev inom parantes att kostnaden minskar för varje år. Tänkte på ett ungefär, första året kanske den sjunker med 4000, nästa med 3000, året därpå 2500 osv. Är rätt svårt att räkna ut värdeminskningen. Vissa som är duktiga på att pruta och på att sälja kan ju till och med gå på plus eller plus minus noll om de äger en hoj över en säsong. :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard