Vad ska man tänka på vid motorrenovering?

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Har kommit fram till att knackandet i min motor är något lager, och inte någon som vill komma ut.

Har därför bestämmt mig för att plocka isär skiten och undersöka själv, skiter det sig så får ja välle köpa en beg motor....

Det är vevlagrena som ska bytas.
Vad bör jag tänka på?

- Påsar/askar för att märka vart skruvarna ska sitta?

Något mer?

Mvh
Marcus

Digital kamera är underbart för att ha koll på hur allt satt när man monterade bort eländet. Man får ju även en automatisk dagbok som kna vara kul att ha

Börja med att försöka tanka hem en verkstadshandbok på din modell, där i står allt till punkt å pricka hur man skall gå tillväga, från urtagning av motor å föjande renovering å koll till ihopsättning av den igen :)

Skruvarna brukar jag lägga i 2 burkar, skruvar å bult kring å runt motorn i en och skruvar å bult som sitter i motorn i en annan.
Och en bra och stor arbetsbänk som man kan lägga upp alla motordelar på (det blir en del).
Kolla gärna hur kammarna står innan du tar isär dom, räkna pinnarna på kamkedjan mellan markeringarna på kammen när motorn står i ÖD så kan inget bli fel, står iof med i handboken.
Ta gärna bilder med en digitalkamera samtidigt som du plockar isär så kan man gå tillbaka till dom om man blir osäker.

Å sen en gyllene regel är att rengöra å rengöra å rengöra, då är det roligare att arbeta med :)

Lycka till :tummenupp

Digital kamera är underbart för att ha koll på hur allt satt när man monterade bort eländet. Man får ju även en automatisk dagbok som kna vara kul att ha

Den dagboken kan både vara kul och ovärdelig. Ta hellre får många kort än för få! Meka isär motorer är skoj! God luck!

Jag brukar även se till att sätta tillbaka skruvarna i sina respektive gängor i största möjliga mån. Så varje skruv sitter där den ska sitta när man monterar ihop det. Det underlättar en hel del. De skruvar man inte kan göra så med tejpar jag fast på den delen de hör till.
Att ha alla skruvar i en burk kan göra det svårt att veta vilken skruv som är till vad.
Rengöra delarna man tar isär är halva nöjet. =)

Last edited:
Inte läst tråden. Men bli kompis med din digitalkamera och alla åtdragningsmoment, och som sagt tidigare, skaffa en reparationshandbok.

Som dom har sagt dokumentera hur grejjerna satt. Skaffa micrometrar 0-25 å 25-50ev 50-75 åxå . Och ta inga genvägar eller fuska med toleranser!!!!! Är veven t.e.x oval så är det ingen ide att sätta dit. Håll rent och olja in allt vid montering. Hellre för mycket. Rep handbok är väl närmast ett måste då alla mått å moment odyl står där.
Hade och lycka till:tummenupp

Har hittat en för min Gixxer. Ska se om jag hittar flera. bättre med för mycket än för lite. Momentnyckel och micrometer ska kollas... Duger biltema/jula eller ska man satsa på dyrare?

Har hittat en för min Gixxer. Ska se om jag hittar flera. bättre med för mycket än för lite. Momentnyckel och micrometer ska kollas... Duger biltema/jula eller ska man satsa på dyrare?

Biltema Jula är ok! Men skaffa med rätt områden det är viktigare. Man ska inte dra 10Nm med en momentnycket som går från 10-100Nm menar jag.
Se även till att den stora momentnyckel löser ut åt båda håll. Annars kan du inte använda den på tex en vänstergängad kopplingskorgsmutter etc.

Tycker jag

/J

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!