köra rookie 1000 nästa år

The Eagle

TEAM RACESETUP
Gick med
6 May 2006
Hoj
Gixxer tysen utan lysen
då har man beställt crashkåpor.. har dock lite frågor kring det här..

1.finns det någon annan klass än rookie1000?
2.vad behöver man för grejer har en r1-07 med bara slip-on räcker det eller är det bara vråltrimmade hojar?
3. hur fixar man licens?
4. hur mycket pengar går en säsong på om man kör alla tävloingar i r1000 + träning 1 gång i veckan?

Edit 2: Vilken björntjänst. Läs rookieguiden i rookiediskussionerna istället.

Last edited:

Jag körde mitt förta race i Söndags, med bara två bankörningar plus lite körning på licenskursen som erfarenhet. Dessutom på en gammal R1 -98 helt orginal så när på en styrdämpare. Jag slutade på 17-plats. Det är bara att skaffa kraschkåpor och börja spara till däck så syns vi nästa sommar. Det var det häftigaste jag gjort. :tummenupp

Var du bland dom snabbaste i snabb grupp, isf ska du börja rejsa.

En hel säsong kommer att kosta dig alla pengar som du har och lite till, du kommer att gå omkull med din nya fina hoj ett par ggr men det hör till, om du inte går omkull så vet du inte var gränserna går och kör därmed för sakta.

Skinnställ, handskar, stövlar och hjälm kommer att skrapas och du kommer att ha ont.

Du får tillbringa timtal i bil eller buss mellan olika banor, packa, lasta, packa, lasta...

Men om du orkar med allt detta så kommer du att ha j-t roligt och bli tokfast i RR-träsket.

Lågt räknat har jag lagt minst 50.000:- på däck, bensin, delar, däck, anmälningsavgifter mm den här säsongen. Då försöker jag ändå spara och kör på däcken tills de ska slängas.

Lågt räknat har jag lagt minst 50.000:- på däck, bensin, delar, däck, anmälningsavgifter mm den här säsongen. Då försöker jag ändå spara och kör på däcken tills de ska slängas.

Körde Du alla racen? I din budget ingår väl inte värdeminskning på hoj/transportfordon om jag kommer ihåg Dina tankar från i våras?

Räkna ca 2500 för anmälningsavgift + träning + ev el.

Det räcker nog att du köper ett sett däck / race = 3500

Sedan är det ca 30 liter soppa. = 400kr

så ca 7000 / race x 5 race = 35 000

sedan tillkommer transporter till och från banonr.

Dra av eventuella sponspengar.

Lägg på licens + licenskurs 4000

Lägg till ca 3500 för ett sett regndäck.

Sedan kanske du behöver däckvärmare, dunkar, tält, släp, verktyg, mc delar, mm mm.

Lycka till !!!

Körde Du alla racen? I din budget ingår väl inte värdeminskning på hoj/transportfordon om jag kommer ihåg Dina tankar från i våras?
Stämmer bra, jag räknar bara med pengar som jag själv lagt ut. Helt sjukt mycket pengar egentligen men vad gör man inte för att hålla på med det man älskar :)

Generellt betalar det sig bättre att köpa en färdigbyggd räzer istället för att bygga om sin egen gathoj.

Vem sa att det är billigt att rejsa.

Att rejsa är ingen rättighet...har man inte råd...låt bli!

Kanske blir en gubbe på startlinjen nästa år också... ;)

Vem sa att det är billigt att rejsa.

Att rejsa är ingen rättighet...har man inte råd...låt bli!

Kanske blir en gubbe på startlinjen nästa år också... ;)

Suck en gubbe till!
När ska ni ge er? :D

Ska själv försöka åka fler rejs nästa år.
Uppvärmning i varmare land innan om tid och pengar finns.

Buget som vanligt lägst av alla.
Jag kör på Sandstreams däck som han slängt!:tummenupp

En R1 07 kan nog funka.
känner du dig osäker så vässar jag den. :)
Men det du ska lägga tid på är att få bantid och justera in fjädringen mer än "2 klick på returen"

Lycka till

Jag körde mitt förta race i Söndags, med bara två bankörningar plus lite körning på licenskursen som erfarenhet. Dessutom på en gammal R1 -98 helt orginal så när på en styrdämpare. Jag slutade på 17-plats. Det är bara att skaffa kraschkåpor och börja spara till däck så syns vi nästa sommar. Det var det häftigaste jag gjort. :tummenupp

ja de e snuskigt kul.. har kört cross i typ 12år men så när jag testade bana så.. ja jag vet inte vad man ska säga har aldrig haft så kul i hela mitt liv..

Generellt betalar det sig bättre att köpa en färdigbyggd räzer istället för att bygga om sin egen gathoj.

jo men man vet aldrig hur pass omhändertagna dom e... jag köpte ju min ny..
hade en r1-01 innan som skar ihop 2ggr ska aldrig mer ha nådon hoj som jag inte vet hur den e skött..

Last edited:
Var du bland dom snabbaste i snabb 1.grupp, isf ska du börja rejsa.

2.Du får tillbringa timtal i bil eller buss mellan olika banor, packa, lasta, packa, lasta...

3.Men om du orkar med allt detta så kommer du att ha j-t roligt och bli tokfast i RR-träsket.

1. jag tror jag var rätt bra med.. första gången var ju med humlan i anderstorp
var rätt mycket folk där då så man fick ju ta de lite piano 2:a gången var också i anderstorp fast vanlig onsdagskörning o då flöt de på riktigt bra..

2. de e väl de som e de fina:yoparty

3. är redan fast..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...