Den kan inte ha varrt nå sön den inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aj då! Den såg inte ut att vilja vara med att leka nåmer den där hojen... Hur gick det med dig?Min första vurpa!!![]()
Aj då! Den såg inte ut att vilja vara med att leka nåmer den där hojen... Hur gick det med dig?
Ok, med tanke på hur hojen ser ut så verkar det vara ganska överkomliga skador du fått, även om uppflärkt haka och bruten käke låter lite otrevligt... Krya på dig!Nee det vill "han" inte heller..![]()
Jodå det gick ju då lite bättre med mej.. Bröt tumbenet nere vid handleden, fläkte upp hakan och bröt käken.. annars bara skrapsår och blåmärken![]()
Ok, med tanke på hur hojen ser ut så verkar det vara ganska överkomliga skador du fått, även om uppflärkt haka och bruten käke låter lite otrevligt... Krya på dig!
). Tittar dock ömsom på kompisen ömsom dit jag skall när jag lägger ner hojen i högersväng (vänster hand i luften). Ser inte att jag ca. mitt i kurvan sätter framhjulet utanför asfalten (höjdskillnad på ca. 10-15cm
) i en hastighet av ca. 30-40 km/h (dvs. ingen hastighet).
. Har ALDRIG varit så förbannad på mig själv för en vurpa tidigare! Dagen efter, och förljande 2 dagar var allt dock glömt och jag hade kul som f...n igen!
.
Gata = 0 vurpor!
Bana = 4 vurpor (ingen med bild dock)!
Vurpa nr.1:
- Falkenberg 1989, första tidskvalet för mig någonsin (1989). Krönet på baksidan innan DÅ den enda vänsterkurvan på banan. Hade innan kollat andra förares tider och resonerade som så här "Kan dem så kan jag!" Ut och värmde däck i 5 varv sedan djävlar... Jag kunde inte!!!![]()
Resultat = 40% mindre tankvolym, krökt gaffel och ingen start!
![]()
Slutsats: Det GÅR inte att ha allt för mycket acceleration upp över krönet om hojen inte är näst intill upprätt!![]()
![]()
OBS! Det viktiga är inte att göra misstag utan att lära av dem man gör!
Tips! Försök, så gott det går och ibland med hjälp från kompisar/vänner att analysera eran vurpa och försök komma fram till en/flera KONKRETA faktorer som var orsak till att ni kraschade.
Efter min första vurpa funderade jag på VARFÖR och kom fram till, vilket kanske borde ha varit självklart men inte var för mig där och då, att gaffeln fjädrar ut/belastningen på framhjulet minskar kraftigt under acc. på toppen/baksidan av ett krön. Med lite lutning på hojen tappar således framhjulet mycket lätt greppet och man kraschar. Ovanstående räddade mitt liv några år senare i Norge när jag hamnade i just en sådan situation i allt för hög hastighet och med berg på ena sidan och mycket tät skog på andra sidan vägen. Med fel agerande där och då hade jag inte levt idag! Dvs. jag hade tur som gjort vurpan på bana innan!
Mvh!
// Niklas

Min första vurpa!!![]()
Det går inte är som en liten tant som skriker.3202177lägg upp filmen som arto visade mig på mobilen![]()
Det går inte är som en liten tant som skriker.
iallafall!kan inte lägga upp filmer...annars så är dom ju rätt coola....3205366så farligt var det ju inte, iof var jag rätt ap-radar!
men du fick ju med ettiallafall!
Satan, det måste gjort on att bli träffad av en meteor?
För nåt annat kan det väl inte ha vart?!

|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |