Otäcka vibrationer.

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Otäcka vibrationer. (Nu med film)

Tjenare.
Får vibrationer vid exakt 50km/h och 75km/h, speciellt vid tanken.
Dom kommer lika snabbt som dom försvinner.
Och vid exakt 90km/h och uppåt börjar säte vibrera, lite obekvämt att köra motorväg när röven skakar hela tiden.
Ingen skillna vilken växel jag har i.
Har någon samma fenomen?

Förövrigt så är det en FZ6 n -05 med 8700km på mätaren.
Nästa service är vid 10000km.
Har ett slitet bakdäck.

Har försökt söka här på forumet men utan resultat.
Kan det vara något som är slitet, kedjan?

//Johan

Last edited:
Eftersom det är hastighetsberoende vibrationer så skulle jag tippa på obalans i fram eller bakhjulet. Och vibrationer i så låg hastighet som 50 så är det kanske ojämnt slitet ditt bakdäck. Prova att sätta på ett nytt och se vad som händer. Det kan ju även vara ett hjullager som spökar.

Eftersom det är hastighetsberoende vibrationer så skulle jag tippa på obalans i fram eller bakhjulet. Och vibrationer i så låg hastighet som 50 så är det kanske ojämnt slitet ditt bakdäck. Prova att sätta på ett nytt och se vad som händer. Det kan ju även vara ett hjullager som spökar.

Alright
Det är totalt slätt i mitten men ganska mycket mönster kvar på sidorna.
Har beställt ett nyt. Får se ifall det hjälper.

Alright
Det är totalt slätt i mitten men ganska mycket mönster kvar på sidorna.
Har beställt ett nyt. Får se ifall det hjälper.

De gör inget om de e slätt i mitten o mönster på kanterna, de har jag okså på mitt däck o de vibrerar inte alls.

Lättast e om du pallar upp Fram/bak hjulen som en översikt om du ser de guppa Upp/ner eller sida till sida när du vrider runt de, gör de de så kan de vara däcket/fälg, om de e just 1 ställe så kan du kolla om däcket e slitet mera på de stället eller om de e någon bukla i fälgen.

Annars kan du jämföra, palla upp den innan du bytter däck o snura på hjulen o gör samma sak med det nya, har du gupp på 1 ställe forfarande så kan de vara så illa att de e en liten bukla i fälgen, men i bland e de svårt o se med blotta ögat när man vrider runt hjulen.

Om däcket inte varken går upp/ner eller sida till sida så kan de vara något med vikterna okså.

Kan ju även vara något med hjulagret som spökar, när du ändå har den uppe så känn om hjulen glappar o när du vrider runt de sakta, känn efter om de går trögt på nått stäle eller kärvar.

Kom även o tänka på om de e något med balansaxseln som spökar eller nått annat i motorn då kan de bli visa skakningar okså, svårt de här när man inte har hojen brevid sej o inte har kört den då e allt så mycke svårare.

Last edited:
Nu har jag bytt bakdäck. Vibrationerna kvarstår.
Jag pallade upp det nya bakhjulet på depåstödet och snurrade runt. Fälgen snurrade rakt, nästan. Det guppade lite lite lite åt sidorna, fälgen är balanserad efter bäckbytet.
Hade inte möjlighet att snurra runt med det gamla däcket på.

Men värre var det med drevet.
Man såg tydligt att kedjan och drevet guppade åt sidan ganska mycket, eller mycket mera än fälgen.
Drevet är aldrig bytt men är i bra skick.
Kan drevet blivit skadat på någo vis?

MVH, Johan

Hej
Det kan vara ojämn kedjespänning pga av tex skurna länkar.

Mvh
J
Nu har jag bytt bakdäck. Vibrationerna kvarstår.
Jag pallade upp det nya bakhjulet på depåstödet och snurrade runt. Fälgen snurrade rakt, nästan. Det guppade lite lite lite åt sidorna, fälgen är balanserad efter bäckbytet.
Hade inte möjlighet att snurra runt med det gamla däcket på.

Men värre var det med drevet.
Man såg tydligt att kedjan och drevet guppade åt sidan ganska mycket, eller mycket mera än fälgen.
Drevet är aldrig bytt men är i bra skick.
Kan drevet blivit skadat på någo vis?

MVH, Johan

Det verkar som din egen felsökning ger resultat, byt ut det som är slitet. Service = bra ibland :)

Aldrig bytt drev???? Hur länge har du haft hojen och hur många mil hr du kört? Om det skulle va orginal grejerna så måste det vara nått för Guinnies rekordbok.

-05:a på 870 mil ??... Låter inte som nåt fall för Guiness om han kör med originaldrev..:D
Tror mer på Jörgens teori om skurna länkar.. Det blir så om man kör med för spänd kedja. Kedjan ser ut att vara "olika lång" när man snurrar däcket...

Aldrig bytt drev???? Hur länge har du haft hojen och hur många mil hr du kört? Om det skulle va orginal grejerna så måste det vara nått för Guinnies rekordbok.

Hur många byter drev innan hojen har gått 1000 mil?

Edit: självklart bör ju trådskaparen byta om drevet han har är skevt...

Hur ser man ifall man har skurna länkkar?
Måste man byta både kedja och drevet ifall drevet är skevt?

Skall kolla ifall kedjan är för spänd.

Tack för svaren såhär långt.

-05:a på 870 mil ??... Låter inte som nåt fall för Guiness om han kör med originaldrev..:D
Tror mer på Jörgens teori om skurna länkar.. Det blir så om man kör med för spänd kedja. Kedjan ser ut att vara "olika lång" när man snurrar däcket...

där sa du nått! jag har också kraftiga vibrationer mellan 50-70. Om jag släpper styret så vobblar det lite grann, alla lager känns bra och fram/bakdäck är balanserat samt rätt däcktryck DOCK så är kedjan olika lång ibland är den skitspänd sen snurrar man däcket ett halvt varv är kedjan tokslapp. Samma för mig dreven ser sjyssta ut men kedjan verkar slut:confused: Har kört 2100 mil med grejerna, köpte hojen när den hade gått 200 mil så jag antar att grejerna är original dessutom = 9 år gammalt...dax för service med andra ord! :tummenupp

Hur ser man ifall man har skurna länkkar?
Måste man byta både kedja och drevet ifall drevet är skevt?

Skall kolla ifall kedjan är för spänd.

Tack för svaren såhär långt.

Genom att känna om kedjespänningen varierar avsevärt när du sakta roterar bakhjulet.

Om du handlar nya drev, vilket är nödvändigt om det befintliga är skevt, så ska du även byta kedja om den inte är ny. Annars blir livslängden på de nya dreven avsevärt förkortad.

Mvh
Jörgen

Hur många byter drev innan hojen har gått 1000 mil?

Edit: självklart bör ju trådskaparen byta om drevet han har är skevt...

Opps såg inte årsmodellen läste 8400 mil !!!!!!
Hmm dags för glasögon kanske?
Där av otrolig långt med orginaldrev..
Sorry skall läsa nogrannare ifortsättningen innan jag lägger näsan i blöt:confused:

Nu har jag löst upp kedjan en aning. Den satt lite för spänt enligt mina mätningar och borde nu vara perfekt!
Nu försvann vibrationerna vid 50km/h men vibrationerna vid 75 och 90km/h är kvar.

Roterade sakta på bakhjulet men la inte märke till att kedjespänningen skulle ha varierat.

Gjorde en liten filmsnutt på hur min kedja ser ut vid körning.
Hoppas någon expert kan ta och kolla upp ifall det är skurna länkkar.
Filmade även drevet.

http://www.youtube.com/watch?v=6BEmPOoZz_g

Vill bara veta ifall den måste bytas eller inte.

Ingen som kan berätta åt mig ifall kedjan skall betee sig på detta sätt?

//Johan

Ingen som kan berätta åt mig ifall kedjan skall betee sig på detta sätt?

//Johan

Antar att regelbunden smörjning av kedjan redan har skett, 2-3 tankningar mellan varje smörjning. Annars kan du nog härleda vibbar till att kedjan skurit i vissa länkar.

Styrlager, hjullager, ojämn nivå eller dåligt med olja i gaffelbenen, Läckage ?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år