F4i -02 startar inte på knappen.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
xt660z
Skulle vilja ha lite feedback såhär innan jag ska ut i garaget om nån timme.

La ner min hoj för 3 veckor sen med en motorkåpa med ett litet hål i som följd. Lämnade in den till svets som tog 2 veckor. :huvet
Nu är det så att hojen inte startar på knappen (den gjorde det direkt efter vurpan). Startar fint när man rullar igång den iaf och går som den ska. :tummenupp

Har kört den lite och trodde det skulle gå till sig men icke.

Startmotorn drar runt precis som den ska, mer som om den inte ger gnista när man använder knappen.

Ska givetvis börja kollen med stiften sen. :)

Mer tips?

(Svårt att söka=

Last edited:
Är batteriet full laddat? Starten kan ta för mycket ström så tändningen blir lidande.

Är batteriet full laddat? Starten kan ta för mycket ström så tändningen blir lidande.

Det är det iofs inte.. ska mäta upp batteriet också. (biltema) Det kanske dött lite av någon anledning. :)

Hoppas dom koppla dän databox o tändmodul innan dom svetsa. lätt att dessa går sönder annars vid svetsning

Tog loss motorkåpan och lämnade in den. :tummenupp

Last edited:
Jo många cyklar ä extremt känsliga för spänningen i batteriet.

Biltemas mc batteri ger jag inte mycket för. Se om du kan prova med någon annat batteri.

Det är inte genratorkåpan som du har lagat? Bara en tanke son slog mig om genratorn fått en smäll kanske den laddar dåligt.

Last edited:
Last edited:
Jaha. Dags att ta tag i det här igen.

Symptom: Hojen startar inte på knappen. Startmotorn drar runt fint när man trycker. Det finns kontinuerligt 12.5 volt till varje tändhatt och ut i stiften när tändingen är på.
Batteriet är nytt och fulladdat.
Cykeln startar alltså direkt på rull och går som den ska men inte just på startknappen.

Har följt ledningarna bl.a. till 2 reläer bak i cutsen. Där finns det 2 minus och 2 plus på varje relä som har 12.5 volt. Den ena av dom här blir rätt varm när tändingen är på men jag har ju varken gnista på 2,3 eller 4'e stiftet. så den borde inte vara paj.

*Tipoversensor är byglad och borträknad eftersom hojen startar på rull.
*Cdi är rätt ny, men den går ju fint så det borde inte vara den heller.

Någon som har någon ide om vad som strular? :va

jag skulle gissa på att knappen är sönder, möjligen ett relä. eller att någon kabel är av till eller från knappen.

läste för snabbt :p

edit: om det är som jag förstår nudå. startmotorn startar och drar runt hela motorn då du trycker på knappen ? då är det väl för klent batteri, kanske dåliga tändstift.

Last edited:
läste för snabbt :p

edit: om det är som jag förstår nudå. startmotorn startar och drar runt hela motorn då du trycker på knappen ? då är det väl för klent batteri, kanske dåliga tändstift.

Funderade på det också men batteriet är 8Ah helt flångnytt och fulladdat.
Tändstiften borde ju inte heller vara fel iochmed att den går fint om man rullar igång den.

Tror på något relä själv men behöver assistans för att veta vilka jag ska kolla efter och hur jag testar dom.

Problemet är alltså att någonting inte jordar stiften när man trycker på startknappen. Att startmotorn drar är ju bra men det är gnistan som är obefintlig.

Vild gissning,helt gripen ur luften:det har ingenting med sidostödet att göra ?

Funderade på det också men batteriet är 8Ah helt flångnytt och fulladdat.
Tändstiften borde ju inte heller vara fel iochmed att den går fint om man rullar igång den.

Tror på något relä själv men behöver assistans för att veta vilka jag ska kolla efter och hur jag testar dom.

Problemet är alltså att någonting inte jordar stiften när man trycker på startknappen. Att startmotorn drar är ju bra men det är gnistan som är obefintlig.

Har du provat med start hjälp från en annan strömkälla?? prova med startkablar från bilen får du se!

Last edited:
Nope. Allt sånt är som det ska.

Får väl ta batteriet från kompisens retta imorgon och kolla med den för säkerhets skull. :)

koppla på ett bilbatteri.. funkar det då är batteriet kasst..
har haft hojar där de snurrar på rätt bra men den startar inte ändå,, ett batteribyte så har de vart klart.. är de rätt ah då? ska de va 10 orginal så kan de va så enkelt.

Man ska väl inte gissa men du har väl även en brytare vid kopplingshandtaget,den strulade på min Kawa förut.Tex på Suzuki Bandit så måste man ha kopplingen intryckt när man startar

Det är inget fel på biltemas MC batterier. Iaf inte de gel-baserade. Hade ett i min F4. Fungerade fin fint.
Att du har 12volt när tändningen på är itne så intressant egentligen, kolla vad som händer när du trycker på start knappen :)

Luktar det soppa i avgassystemet? Får den soppa? Testat med startgas?

koppla på ett bilbatteri.. funkar det då är batteriet kasst..
har haft hojar där de snurrar på rätt bra men den startar inte ändå,, ett batteribyte så har de vart klart.. är de rätt ah då? ska de va 10 orginal så kan de va så enkelt.

Ska nog vara 10 egentligen men körde hela förra sommaren med samma batteri från biltema och det funkade ju fint så.
Ska prova med kompisens för säkerhets skull.

Man ska väl inte gissa men du har väl även en brytare vid kopplingshandtaget,den strulade på min Kawa förut.Tex på Suzuki Bandit så måste man ha kopplingen intryckt när man startar

Kollad men ska kolla av den igen. :)

Det är inget fel på biltemas MC batterier. Iaf inte de gel-baserade. Hade ett i min F4. Fungerade fin fint.
Att du har 12volt när tändningen på är itne så intressant egentligen, kolla vad som händer när du trycker på start knappen :)

Luktar det soppa i avgassystemet? Får den soppa? Testat med startgas?

Det borde ju vara intressant för då ser man ju att det finns ström fram till stiften. Reläerna styr väl jordningen (?) till stiften och när tändningsmodulen säger till. Eftersom tändningen funkar som den ska om man rullar igång hojen så borde inte tändmodulen vara paj heller. Startmotorn går ju. Frågan är om det sitter någon sorts relä vid startmotorn som är psycho?

För visst ska det vara så att när tändingen är på så ska det finnas 12+ volt på elektroden på stiften?
Det är egentligen inte att den inte startar alls utan att den inte ger gnista när man använder startknappen. soppapump osv funkar eftersom den funkar på rull!

Last edited:
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...