rega ban hoj?

Du måste visa upp ramen , färdigbyggd innan lack, är det en massproducerad aluminiumram , typ R1, ninjor eller dylikt, så godkänns det inte av SFRO, så det kan du glömma...

Aha ser man där, ja det var bara en fundering som sagt, jag ska inte regga ett skit. :D

Aha ser man där, ja det var bara en fundering som sagt, jag ska inte regga ett skit. :D

Bra frågor dock, tror att det finns många som funderar på hur det funkar.

Tyckte frågorna var aktuella som du ställde. Ingen ide att sno hojar och sedan tro att det går att fixa med amatörregistrering. det finns de som tror att det fungerar...:gnissla

Tyckte frågorna var aktuella som du ställde. Ingen ide att sno hojar och sedan tro att det går att fixa med amatörregistrering. det finns de som tror att det fungerar...:gnissla

har en liten fundering....hur funkar det när man har bytt ramen på en hoj? på min förra hoj fick jag reda på att ramen var bytt..detta undrade besiktningsmannen så han frågade om jag hade bytt ramen...Jag hade ingen aning men då hade tydligen någon tidigare ägare gjort det....det stod sen i datorn när han kollade upp det...måste man reg. bes om en hoj efter rambyte? vad händer om någon stjäl min hoj och sedan köper en ram med papper och plåtar(det ser man ju ibland på blocket eller??), kan den skurken bara mecka över alla delar från den stulna hojen och bara glida omkring sen?

MVH Martin

har en liten fundering....hur funkar det när man har bytt ramen på en hoj? på min förra hoj fick jag reda på att ramen var bytt..detta undrade besiktningsmannen så han frågade om jag hade bytt ramen...Jag hade ingen aning men då hade tydligen någon tidigare ägare gjort det....det stod sen i datorn när han kollade upp det...måste man reg. bes om en hoj efter rambyte? vad händer om någon stjäl min hoj och sedan köper en ram med papper och plåtar(det ser man ju ibland på blocket eller??), kan den skurken bara mecka över alla delar från den stulna hojen och bara glida omkring sen?

MVH Martin

En krokig ram med papper har väl inte så många fler användningsområden som jag kan tänka mig. Antagligen flyttas väl inga grejer utan det knackas bara in ramnumret från den krokiga i den stulna och sen är det klart. Såna annonser borde väl iofs poliser och försäkringsutredare spana på tycker man.

Ja förvisso, men så löd inte mina tankar, jag tänkte mer att banhoj är snuskigt billigt i jämnförelse mot en reggad hoj av samma kubik/mod och år. Om man då kunde spara en slant genom att köpa banhoj för att regga in, vilket jag tror även trådskaparen menade.

Själv är jag på jakt efter en ren banhoj för vettiga pengar men de verkar inte vara någon stor marknad tyvär :/

MVH Martin

Original ramnumret måste vara synligt, nya numret knackas in, intyg från den som knackat in nr är bra att ha. kan du skriva ut själv om du själv har gjort det. Sen gör man bara en regbes, då kommer det sedan stå i regbeviset.
" ramnummer åsatt" betyder att ramen bytt och nytt gällande nr är godkänt.

Om besiktingsman är tveksam, jobbet dåligt utfört, så kan han begära att Larmtjänst gör en koll på ramen. med röntgen / ultraljud kan man se om en ram har tex ett ramnr som är ändrat, överknackat...då kan man räkna med att den är stulen...stora problem uppstår...

Om någon köper en ram med papper, sen stjäl en likadan hoj och flyttar över delarna...du är torsk..personen har en hoj som går fri..den har ju giltigt och ej stulen identitet.

En krokig ram med papper har väl inte så många fler användningsområden som jag kan tänka mig. Antagligen flyttas väl inga grejer utan det knackas bara in ramnumret från den krokiga i den stulna och sen är det klart. Såna annonser borde väl iofs poliser och försäkringsutredare spana på tycker man.

Jo det finns faktiskt ett användningsområde för det.
Kapa av ramhuvet från ramen. knacka in nummret på din nyinförskaffade banhoj som inte har något nummer (Altså en ram som inte har något nummer alls) Sedan åker du in o gör en reggbesiktning o visar upp det gammla ramhuvet o förklarar att du har krachat o bytt ram. Inte något direkt olagligt i detta. Jo lite men ingen som blir snuvad på sin hoj ivarjafall

Jo det finns faktiskt ett användningsområde för det.
Kapa av ramhuvet från ramen. knacka in nummret på din nyinförskaffade banhoj som inte har något nummer (Altså en ram som inte har något nummer alls) Sedan åker du in o gör en reggbesiktning o visar upp det gammla ramhuvet o förklarar att du har krachat o bytt ram. Inte något direkt olagligt i detta. Jo lite men ingen som blir snuvad på sin hoj ivarjafall

jaha jag visste inte ens att hojar kan säljas helt utan ramnr(för dom flesta köper/blir sponsrade, genom en återförsäljare) eller knackas ramnr in i ramen vid inreggningen?:va
upplys en okunnig
MVH Martin

jaha jag visste inte ens att hojar kan säljas helt utan ramnr(för dom flesta köper/blir sponsrade, genom en återförsäljare) eller knackas ramnr in i ramen vid inreggningen?:va
upplys en okunnig
MVH Martin

Du kan köpa fabriksnya ramar ..brukar kosta 10-15 tusen kr, beroende på tillverkare. Dessa komer utan ram eller tillverkningsnummer. Bara ett delnr i en lista, som bromsbelägg eller ett tanklock ungefär.

Du kan köpa fabriksnya ramar ..brukar kosta 10-15 tusen kr, beroende på tillverkare. Dessa komer utan ram eller tillverkningsnummer. Bara ett delnr i en lista, som bromsbelägg eller ett tanklock ungefär.

Just det, motorcyklar utan ramnummer finns inte. Däremot kan man köpa en ram som reservdel och då är det inget nummer på den.
Det är kanske möjligt att köpa en ny hoj avsedd för tävling utan ramnummer men det tror jag inte innan jag ser det.
Så var kommer alla hojar från som ej går att regga?
Import utan papper?
Skrotade eftersom de blivit inlösta av försäkringsbolag?
Stulna kanske?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard