Piratkopiering

Hur har piratkopiering påverkat din ekonimi?

• Antal röstningar
    0
Ser man det så så är det ju en jävla besparing....

Det är som när hondjur går på stan och ser en skylt "REA 50%" och springer in och sliter åt sig ett par Jeans som har kostat 1500:- och pröjsar 750:-.
När dom kommer hem sen säger dom glatt att dom har "tjänat 750:-"...

Ja jösses, när jag sa "Skynda dig ner och köp tio par till då så kan vi åka utomlands för alla pengar du tjänar ihop" så fick jag bara onda ögat tillbaka...

Ja se fruntimmer.... :huvet

Om det var er gemensamma ekonomi skulle du genast replikerat med;
"Åh titta älskling, det är rea på Grevens, bara 7500:- för ett skinnställ som skulle kostat 10.000. Då spar jag ju in 2500:-, skitbra va!?"

Varpå hon förmodligen skulle sno kreditkortet och gömma sig i en garderob tills du lugnat ner dig.

Cheyer.

Jag förstår hur du menar, men man tjänar inga pengar på att göra som du skriver.
Man sparar in pengar.
Om du säljer filmen du laddat ner kan du säga att du tjänat på den...
Vi kan ordmärka hela dagen men sparad penning är väl tjänad penning? Hur som helst så skrev jag i mitt originalinlägg att jag tyckte visst att det var en besparing (inte att jag tjänar på det) att ta hem saker jag inte skulle köpt för att man kan fördriva tiden med det istället för sånt som skulle kostat pengar. För som vi alla vet så är roligt = pengar.

Last edited:
Tycker frågan är något ledande eftersom det bara finns två direkta svar. Skulle tycka det var bättre om det fanns ett tredje där det står "Ej påverkat". De stålar som annars skulle gå till en eller två skivor i månaden läggs ofta på bradbandsuppkoppling, så där kan du nolla det kontot.

Och att sedan det kräver en bättre maskin för och spela de senaste spelen, well, säger sig själv eller hur.

Vi kan ordmärka hela dagen men sparad penning är väl tjänad penning?

Absolut inte.

Sparad penning = slippa betala i detta fallet.
Tjänad penning = att få in pengar.

Du tjänar pengar när du går till jobbet.
Du sparar pengar när du köper byxor på rea.

Din parallel om att du sitter och kollar på film ist för att dricka öl ute och därför "tjänar" på piratkoieringen är ju helt tokig.

Absolut inte.

Sparad penning = slippa betala i detta fallet.
Tjänad penning = att få in pengar.

Du tjänar pengar när du går till jobbet.
Du sparar pengar när du köper byxor på rea.

Din parallel om att du sitter och kollar på film ist för att dricka öl ute och därför "tjänar" på piratkoieringen är ju helt tokig.

Det är ett ordspråk Sherlock.

Oavsett vilket verkar du inte förstå skillnaden.

Om jag tjänar på det så kommer pengarna på mitt konto att öka och om jag sparar in på det så kommer det inte att öka men inte heller minska. För står jag din för klaring rät? Har du en dålig dag eller är du alltid lika sur? Sen kan vi ju diskutera om det är positivt för min ekonomi att spara för det är väl det som tråden handlar om? Jag tycker det är bra iallafall men du kanske har några andra åsikter?

Last edited:
Korrekt! :)

Om du tjänar pengar får du in pengar "på kontot".
Om du sparar pengar har du pengar kvar på kontot som egentligen skulle/kunde gått till något annat.
Har du handlat på 50% rea så kan man då säga att man sparat de pengarna (50%) eftersom de i "normala fall" skulle gått åt. Dock tycker jag att man i princip inte sparat några pengar, om man egentligen inte tänkt köpa varan till fullpris.

Last edited:
Om jag tjänar på det så kommer pengarna på mitt konto att öka och om jag sparar in på det så kommer det inte att öka men inte heller minska. För står jag din för klaring rät? Har du en dålig dag eller är du alltid lika sur? Sen kan vi ju diskutera om det är positivt för min ekonomi att spara för det är väl det som tråden handlar om? Jag tycker det är bra iallafall men du kanske har några andra åsikter?

Jag hade en dålig dag. Den blev plötsligt mycket bättre. :D:D:D Tack Honkiie. :pannkyss

Du inser väl att trådstartaren inte tänkte sig besparingar i bemärkelsen att om jag laddar ner en film istället för att köpa den så hittar jag inte på aktivitet X istället som ju(h) är så himla dyr.

Synd att du inte kör/körde sönder Ferraribilar på lördagskvällar. Tänk vad du hade sparat pengar/"tjänat" på att ladda ner film de senaste 5 åren då!

hmm positivt. Skrev ett arbete om piratkopiering i projektarbete A våren 2006. Sugen på och låna det? Kan skicka det om du vill.

sjörövare och pirater är ju inte samma sak, det vet ju vem som hellst. klart det är om pirater och inte sjörövare!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage