Vägverket ser över regskylt fram!

Är det någon som verkligen vet varför det skulle sitta skyltar fram på hojarna? Vad är syftet?
 
Se till å vara medlem i SMC, dom/vi gör vad det går för att stoppa förslaget.
Ju fler medlemmar vi har desto större borde påtryckningsmöjligheten var.
(Hjälpte i å för sig inte med trafikförsäkrningsskatten).
Förhoppningsvis hjälper det den här gången

Jag är medlem, jag går SMC-kurser, har RR-licens & är riskmedveten. Har betalat sjukt dyra helförsäkringar sedan mannaminne & har hittills tack & lov inte behövt nyttja den själv. Så man kan verkligen säga att jag är med & gör vad jag kan. Skulle tro att många av de kronor jag betalat genom åren i försäkringspremier vart till gagn för er som vart omkull.

Nu är jag bara trött på skiten. Möjligvis bitter också, så ursäkta mina utbrott. :(

Är det någon som verkligen vet varför det skulle sitta skyltar fram på hojarna? Vad är syftet?

För att vi ska kunna fångas på fartkamerorna samt trafiktullarna.
 
Last edited:
Vad sägs om att sammanställa en lista över argument som stöder vår sak? Tyvärr måste dessa vara rumsrena och politiskt korrekta, då tomtarna på vägverket annars på pin kiv kommer att säga att vi verkligen är ett gäng outlaws. Alltså går argument såsom "alla kommer att skruva bort den i alla fall" bort... Jag anser dock att det finns många bra argument andå, så jag börjar:

- Det finns idag mig veterligen inget konkret stöd för att det sker fler (om ens några) olyckor i direkt anslutning till fartkameror, varför en regskylt fram inte kan sägas av denna anledning bidra till nollvisionen.
- Det faktum att ett fåtal individer inte håller hastigheten vid dessa kameror, och i vissa fall även kör på bakhjul ska naturligtvis ses såsom allvarliga förseelser, frågan är dock om en regskylt fram kommer att hindra dessas framfart. Frågan är om dessa individer kommer att dra sig för att helt enkelt skruva bort regskylten om de ska köra fort förbi kamerorna.
- Alla som har gått omkull med en motorcykel vet att vid detta tillfälle önskar man att det på hojen sitter så få delar som möjligt man kan skada sig på, en regskylt i metall som både kan vara vass och dessutom stå ut från restan av motorcykeln kan definitivt orsaka personskador.
- I dagens samhälle blir detta med miljö ett allt mer viktigt ämne. En regskylt fram kommer troligtvis skapa ett större luftmotstånd på de flesta motorcyklar, vilket i sin tur kommer att öka förbrukningen, och därmed utsläppen.



Kom igen, det är bara att fylla på. Kom dock ihåg, ska detta till vv bör "outlaw"-argument lämnas utanför.

- Om man tvingar samtliga svenskregistrerade motorcyklar att montera skylt och tillhörande skylthållare är detta snarast att betrakta som ett handelshinder då detta med största sannolikhet medför att man måste går aåverkan på motorcykeln i form av håltagning vilket skulle göra svenska motorcyklar svårare att avyttra till övriga länder inom EU. (EU verkar inte gilla handelshinder)

- En skylt fram som är tillräckligt styv för att inte vika sig eller börja fladdra vid landsvägsfart kommer säkerligen att medföra en ökad risk för skador vid kollision med oskyddad trafikant (cykel eller fotgängare)

- En skylt fram påverkar aerodynamiken på ett negativt sätt då det inte finns några stora platta ytor att montera en sådan på och risken finns att den ökar risken för wobbling och skulle därigenom medföra en ökad risk för olycka vilket är det motsatta mot vad man eftersträvar.

- En skylt framtill medför inte några fördelar ur lagförande hänseende vid fartkamerorna då det ju är föraransvar vid fortkörning och inte ägaransvar. Vid bemannade poliskontroller finns ju fortfarande en skylt bak som ju är den som polisen ser om dom följer efter.

- Om inte samtliga motorcyklar som framförs i Sverige är försedda med regskylt fram är det omöjligt för polisen att veta om den motorcykel man möter skall ha skylt eller inte utan att vända och följa efter vilket man ju slutat med som olycksminskande åtgärd.
 
Hur orkar de lägga ner energi på sånt här... borde för helvete finnas andra saker att prioritera än regskyltar fram på motorcyklar. Man blir så jävla trött.
 
Löjligt, kan vi sätta folk på månen klart vi kan konstruera en fungerande regplåt fram på hojar utan att det innebär en ökad skaderisk! En 150x50mm stor plastremsa som klistras fast under kåpglaset eller kring strålkastaren passar de flesta hojar rakt av redan idag.

Ok om det nu inte finns något annat än kåpglas och strålkastare:confused:

// Spindisc
 

Bifogat

  • front_rst.jpg
    front_rst.jpg
    137.5 KB · Visningar: 109
Det känns som att vi tyvärr kommer förlora detta, egentligen är det svårt att motivera varför "vi" inte ska ha skylt fram. Det är klart att det ser för jävligt ut, men varför skulle MC vara befriad? Folk börjar bli trötta på att MC-förare cruisar förbi fartkamerorna i sinnesjuka hastigheter och jag förstår dem. Däremot så hoppas jag innerligt att det inte införs på många år.
 
Det är väl skitfult med regskylt på bil också?

Hittills har jag inte hört några BRA argument mot att sätta regskylt fram på hojen.
 
OK. Jag håller med om att det är helt skadat och man kan fundera på hur, vad och varför i evigheter men vill dem så införs detta.
Min fråga är mer "post mortem" (after the fact alltså):
Jag har en lagom sportig bil och som så många andra bilar (även standard)
så passar (det är FUGLY) en jä¤&%# vit ful blaffa till skylt jävligt dåligt framtill.
Jag har därför fått fästen igensatta och kör utan blaffa och har gjort i flera år (bortsett från besiktningstillfället) utan att jag fått böter (har blivit stoppad iofs en gång) för avsaknad av skylt. Ergo: poliserna kan/vill/orkar inte bry sig om att "enforce":a denna lag för bilar.
Hur i helvete tänkte dem fixa det för ytterligare en satansmassa fordon?
Så..vad är egentligen poängen med att försöka? :va

Det är som att höja böterna för att gå mot röd gubbe...när åkte nån dit för det sist???
 
men skitsamma. på med en klisterlapp på kåpglaset. skulle jag skita fullständigt i. man åker ändå inte dit på nåt.
 

Skit bra argument.

Borde inte detta kunna föras vidare till EU-domstol?

Kommer aldrig att montera en själv.

Vem är det då som ska betala modifikationerna som skall göras på motorcykeln?

Vad spelar det för roll om vi har skylt? Det går ju lixom ändå inte att bötfälla oss.

Skulle jag på skojj montera en skylt ska jag ju åka sakta framför en kamera utan hjälm för att dom ska kunna få en bra bild.

Hatar politiker. Så jävla bakom flötet.
 
Är det någon som verkligen vet varför det skulle sitta skyltar fram på hojarna? Vad är syftet?

Syftet är väl för tusan hakar att fördubbla möjligheten till identifikation?!

-Vid automatisk övervakning (hastighet och tullerier)
-Vid manuell hastighetskontroll
-Vid vårdslöshet
-Vid smitning och "blåsa snuten"
-Vid spaning efter stulna mc
-I samband med kriminalitet av diverse sorter
-Åsså några tiotal saker till...

Vi motorcyklister kan väl möjligen fundera lite över vad som är höna och ägg i detta.
Dessutom får vi nog komma med fyndigare motargument än det estetiska (som inte har alltför stort värde i en transport- och trafiksäkerhetsdebatt --- ord som "nöje", "tufft" och "snyggt" lär nog hamna i runda arkivet ganska snabbt) och aerodynamik (en klisterhistoria lär inte påverka på en kåpmaskin och en naken mc har så uselt Cw ändå att det nog kan kvitta).
Kanske det skulle ha lönat sig att köra så ingen vill ta fast oss samt stanna när polisen vill ta oss i örat? Fast det är förstås några år för sent att börja med det nu...

Näää; jag vill inte heller ha främre regplåt men jag tror det loppet är kört redan.
 
Ett klistermärke ovanför/under framlyset alt. på vindskyddet? Skulle nog funka skitbra, men vem vill ha det...??
 
Ok om det nu inte finns något annat än kåpglas och strålkastare:confused:

// Spindisc

rst.jpg
 
Jag tror bara, som de flesta andra här, att dom kommer få ännnu större problem för folk kommer köra utan någon skylt alls. Å hur ska dom då få fatt på oss "mcdårar"

Man blir bara så less när sånna här lirare sätter igång. Dom vill ju helst inte ha oss hojåkare på vägarna alls...
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top