Vägverket ser över regskylt fram!

Exakt hur många liv räknar vägverket med att spara på denna åtgärd ?
Finns det någon seriös människa som kan ge ett seriöst svar på frågan ?

För om ingen har räknat på detta, så framstår förslaget som ytterligare ett hån mot alla motorcyklister. Vägverket vet mycket väl hur vi fixar och trixar med miniskyltar och diverse styling på våra hojar, därför tänker dom dräpa oss med en stor aluminiumplåt under framlyktan.

Vilka länder kör med regskylt fram på hojar ?
Vilken är erfarenheten från dessa länder ?
:arsele
 
var hade dom tänkt och fästa den?
Brevid framlampan eller? alltså blir så irriterad...
 
Nu j-vlar får det vara nog. Nu får vi samla ihop oss & lägga fram konkreta argument varför detta ej är genomförbart.

Vem på sporthoj.com vill vara vår talesman i frågan gällande sporthojar?

Se till å vara medlem i SMC, dom/vi gör vad det går för att stoppa förslaget.
Ju fler medlemmar vi har desto större borde påtryckningsmöjligheten var.
(Hjälpte i å för sig inte med trafikförsäkrningsskatten).
Förhoppningsvis hjälper det den här gången
 
Så här ser jag det som har en naken hoj:

Alt. 1. Skylten sätts så att den syns framifrån.
Slutsats 1. Du kommer wobbla eller få mycket vindfång av den.

Alt. 2. Skylten sätts så att den syns från sidan.
Slutsats 2. Du kommer klyva någons skalle vid kollision.

Alt. 3. Skylten är ett klistermärke.
Slutsats 3. Den kommer inte att synas då den KOMMER blåsa av (det ska jag se till)

Alt. 4. Skylten blir någon form av 3D (kub, boll eller dyl)
Slutsats 4. Den kommer att bli både vindfång och skada folk vid kollision mer än innan.
 
Ja det skulle ju fungera men jag hoppas innerligt att det inte går igenom.

Själva konstruktionen av skylten är nog inte ett särskilt stort problem dock.
Som många redan skrivit i tråden är nog en klisterlapp det närmaste alternativet, med tanke på påverkande av aerodynamik, eventuella risker för gångtrafikanter osv.

Kommer dom att tillverka en skylt av plast/alu så är det nog inte så svårt att göra en hållare till denna heller, t ex. någonting som är monterat i styrkronan/ramen eller något.

Jag är dock absolut inte för införandet av skylt fram, tvärtom.
 
Vägverket borde använda sina slantar till att förbättra vägar eller åtminstone försöka analysera varför deras åtgärder hittills har haft dålig effekt på skadade och döda i trafiken:
Snart mer än 1000 fartkameror på våra vägar.
Sänkt hastighet i bland annat storstäder.
Kraftigt höjda böter för fortkörning.
Trots alla dessa förhållandevis kraftiga åtgärder så har dödstalen gått upp senaste åren...

I senaste Performance Bike så stod det att på 70-talet så byggde Paris stad en motorbana för att stävja buset på vägarna...där har vi en åtgärd som heter duga*

*I min värld iallafall
 
Så här ser jag det som har en naken hoj:

Alt. 1. Skylten sätts så att den syns framifrån.
Slutsats 1. Du kommer wobbla eller få mycket vindfång av den.

Alt. 2. Skylten sätts så att den syns från sidan.
Slutsats 2. Du kommer klyva någons skalle vid kollision.

Alt. 3. Skylten är ett klistermärke.
Slutsats 3. Den kommer inte att synas då den KOMMER blåsa av (det ska jag se till)

Alt. 4. Skylten blir någon form av 3D (kub, boll eller dyl)
Slutsats 4. Den kommer att bli både vindfång och skada folk vid kollision mer än innan.

5. Det viktigaste är nog att vi skall trycka på att Sverige inte skall införa särkrav gentemot EU-reglerna då sådana innebär merkostnader för folket samt gör att ev skador efter montage gör MC svårsåld inom EU där inga fästanordningar för skylt fram finns. Den fria marknaden blir satt ur spel om vi tvingas ha "special" motorcyklar i Sverige.

6. Vidare är ingen MC designad för att det skall gå att montera skylt fram och ingen tillverkare lär ändra sin design för den lilla svenska marknaden vansinniga ev krav på skylt fram.

7. På vilket sätt skulle en skylt fram skydda motorcyklisterna som grupp eller andra trafikanter vid passage av fartkameror när det ändå inte sker några olyckor vid dem?
 
Hmm.. Innebär "ägar-ansvar" att jag som tex provkör en snabb bil, slipper böter trots att min fula feja syns på "målfotot"?? Och att böterna då ska betalas av bilfirman..

Blir väl ännu tråkigare för div mc-handlare där man inte alls kan identifiera föraren..

..
 
Last edited:
Men att vissa bilar som klassas som "klassiker" inte ens behöver ha direkt livräddande detaljer såsom bilbälte är helt okej? Heeeelt makalöst
 
1972 infördes nya skyltar då fanns inte den lilla MC-skylten.
Mått på mc-skylten var då ca 25x25cm.
En sådan skylt var alltså helt omöjlig att sätt framtill på en hoj.
Därav anledning till att kravet på skylt fram försvann.
Antalet hojar då var så litet att man bara väntade på att
de alla skulle försvinna från vägarna.
 
Kan ju först börja med att sätta skylten bak på plats då :) Jag tar hellre böterna än smackar dit en skylt jävel.
 
Spontant känns det som om det "brunnit" hos VV, men som andra skrivet är det här nog bara steg 1 inför VVs med säkerligen kommande lobbyarbete för att få dom styrande att införa ägaransvar vid tex fortkörning, och möjliggör ju även att MC i framtiden får betala trängselskatt.

(Ska dock bli intressant se hur dom hanterar ägaransvar då fordonets ägare är en juridisk person, tex hyrbilar, bussar, lastbilar, budbilar osv, men blir väl lag på någon sorts loggbok kring brukare av fordonet för att lösa det, med lite mer byråkrati kan man fixa det mesta)

(Och vad tusan händer om nummerplåten blir stulen om det råder ägaransvar vid fortkörning? Redan nu problem med att folk blir av med nummerplåten och får betala trängselskatt som sedan ska överklagas i all evighet, än värre med fortkörningsböter :va )

Och jag är väldigt emot såväl nummerplåt fram och ägaransvar.

Men, på tex min Firestorm skulle det gå kleta dit en LITEN "nummerplåt" fram som är självhäftande, men hur f...n gör man på en hoj utan kåpor? I det här fallet (till skillnad från trafikförsäkringsskatten) blir det nog glidarfolket som skriker högst....

/B
 
Det här visar ju bara att vägverket satt och garvade åt Dansken o co.när dom presenterade sin statistik i Halmstad.
Dom ler så fint och sen grundlurar dom alla..
Det finns ingen anledning att samarbeta med VV eller NTF.
Dom är lika trovärdiga som småkungarna i Bravehart...:arsele :mad:

Tjaa, tjaa...

VV har sen augusti förre året varslad detta initiativ - och nu är det altså ett förslag på riktigt! Jag kan oxå bli upprörd, eftersom att man inte har berättad tydigt för oss att man har jobbad frågan fram - utan att tala om för oss i Tylösand att detta sku komma så snabbt efteråt. Man är tydigen oxå i en sits vart man inte vill förlora ansikte..

Under tiden har vi tyvärr set att i hastighets mättningen, från VV, som publicerades av SMC, att MC verkligen i stort har problem att hålla hastigheten. Och den enda som kan ta tag i detta är vi själva. Att vissa vägsträckor sen kommer att få höjda hastighetsgränser och andra sänkta tar jag för givet!
SMC valde att publicera denne för att visa att det inte endast är MC som kör för fort - och vist fick vi diskussionen att gå på att det körs för fort och att hastighets gränsorna inte stämmer!
Vi fick sålunda gett igen till NTF och dom kommentarer som aftonbladet hade tidigare. LÄNK
Läs gärna om SMC konfliktfyllda relation med NTF LÄNK

Det jag hör från olika myndigheter är att man ser med stort bekymmer på ökning i antal olyckor, och hjälplösheten när polisen inte kan ingripa mott MC.
SMC står hårdnackad på att vist kan polisen gripa in mott fortkörande MCs, radar, laser, etc..
Ett stort problem här är att en större andel MCs smitar - och eftersom det har varit tragiska dödsolyckor vart en smitande MC-förare har avlidit eller skadets, har man minskad på denne risk, vid inte att sätta efter!
Att skoja framför cameran, och det ökande antal bilder med höghastighets MCs framför fotomaskinerna, har skapad irritation är det inga tvekan om!

Och nu sittar vi altså i soppan!

SMC har under dagen mobiliserad MC branchen och andra berörda för att reagera seriöst och kraftfullt mott förslaget - och det som behövas när att säkra att vi får alla reella inputs med till remisssvaret..

Sen får vi se vart det bär vägen - det blir inte enkelt att få igenom - men, risken finns...


Nb; Både VV & SMC är helt övernens om att vi har en relation vart vi aldrig kommer vara övernens i alla frågor - och reg-skylt är absolut en sådan..
 
Det enda, enligt mig, som på något sett kan bli ett hållbart argument är om man kan se att det kostar mer än det smakar.

Den ökande administrationen som detta medför kontra trafiksäkerhetsaspekterna. Hur många olyckor beräknar man förhindra, och hur mycket komer det egentligen kosta att genomföra en sådan reform?

Jag tror, att skillnaden kommer vara oerhört marginell i olycksstatisitken. Är det verkligen identifieringen som är problemet? Är det inte snarare attityden bland motorcykelfolk, samt givetvis, bilisters ringa kunskap om hur motorcyklar uppfattas av perceptionen?

/perris
 
I min värld borde det vara lika inom hela EU. EU är juh ett långsiktigt projekt för att bilda nån form av 'Europas förenta stater' vilket kan ta ett par 100 år till... Men det är som med spriten, vi ska inte ha några special regler mot resten av EU. Varken för spritintag, nummerskyltar eller nått annat. Allt är inte bra och allt är inte dåligt. Just nu verkar målet vara att göra slut på MC åkandet av någon anledning på ett eller annat sätt. Det är väl fortfarande ingen som satt antalet döda i förhållande till mängden fordon än i nån undersökning ? Och som någon av RR förarna uttryckte det efter folk hade kört ihjäl sig på Isle of Man, "Visst kan man spärra in folk i ett vadderat rum och vänta på att dom ska dö, men hur kul är det? Folk som åker Isle of Man är medvetna om riskerna och åker i alla fall".

Det känns väldigt mycket Aftonbladet journalistik över MC debatten just nu utan vettiga argument från någon sida.... Men det är som vanligt här i livet, den som inte har en aning om hur det är på andra sidan har oftast väldigt mycket åsikter...

Jag ser hojåkning som terapi mest... Man mår bra av att åka båge och utan det skulle jag antagligen bli deprimerad och kosta staten en massa pengar i uteblivna skatteintänkter... Jag tänker inte sluta åka båge, hellre struntar jag i o byta bil o åker runt i en gammal 240 o förpestar miljön som ett helt container fartyg med Toyota Prius'ar för att ha råd...
 
Jag ser fortfarande inte hur en skylt i fronten skall få fler hojjar att stanna när farbror blå ber dem. Enda sättet att en frontskylt över huvud taget skulle göra någon skilnad alls är om ägaransvar införs, vilket vi redan sett ifrån försöken med trängselskatt, betyder att DU ansvarar för allt som görs med din hoj efter att den blivit stulen, eller med annan hoj med (ditt) förfalskade reg-nummer på.
Det kan alltså bli billigare att vid stöld skriva hojjen som "såld" till fiktiv person än att anmäla den stulen.
Bara genom at läsa den här tråden så inser man att fler kommer att köra utan skyltar alls, och troligen kommer också fler att "dra snuten".
Motivationen för att köra hojjen oregad (och därmed oförsäkrad) kommer att öka betydligt. Vem har ansvaret för en hoj som ingen äger?
Ägaransvar måste ju också innbära att det är fritt fram att göra vad man vill, så länge hojjen man gör det på är regad på någon annan? Jag tror att vi kommer att se en otrolig ökning av hemlösa, missbrukare och andra utslagna som plötsligt börjar köpa sporthojjar i massor...
 
Som så många påpekat tidigare så är logiken slående.

Kommer inte att montera en plåt fram, mer än till besiktningen.
Jävla fånerier enligt mig!
 
BTW... Kommer VV tillhandahålla tillfälliga framskyltar till folk som åker på MC-semester i Sverige som kommer från länder där skylt fram inte är lagfört?:tummenupp :rolleyes:

Eller får de helt enkelt skaffa sig skyltar atl. åka till något annat land?:va

(om denna sjuka idé genomförs alltså):)
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top