Vilken är den absolut lättaste serien att köra i?

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Jag sitter och funderar & drömmer mig bort.
Åkte en bandag på anderstorp 1/9 och fick blodad tand. Hojen jag har nu vill jag sälja o köpa en cbr 600 rr för, då vikten på min nuvarande är ganska mycket i överkant. Har seriösa funderingar på att starta i en liten billig serie i sydsverige. Verkar inte helt lätt eftersom sporten inte är så stor.

Var har ni börjat en gång i tiden? Måste man satsa herrejösses mycket pengar per säsong för att avancera och utvecklas?

Ska jag bara köra bandagar nästa år för att året efter det kanske kunna börja småtävla i de lägsta serierna?

Mvh. Jens.
 
Enligt många här är det väl MotoGp....*sarkastisk*
Det är ju "bara hålla fullt" med hjälp av Traction Control osv.

Ironi off.

Lättaste serien...? Hm... jag slår återigen et slag för classicracingen.
Visst det FINNS heta förare där med särskilt i de högre klasserna, men många tar det inte SÅ blodigt, vilket gör att stämningen är god i depån men givetvis tävlingsmässig på banan, dock inte på liv och död.
En rolig klass som jag själv kanske provar är "Forgotten era".

Se på MCHK/R hemsida för mer info!

Lycka till!
 
Kör så många bandagar du kan ett år för att känna efter.

Då behöver du inte lägga en massa pengar, klart du kan ju köpa extra fälgar att ha regn däck på.
Fast då hade jag nog hellre satsat på att köpa krashkåpor till din hoj som du ska köra på.
För vurpa gör man för eller senare.

Men om du undrar vilken serie som är billigast är det ERF som kostar minst per kör timme på banan.
 
Jag började med att köra 2st klubbrace + 1-2st b-/debutant-race på Knutstorp dom första 2 åren som jag började köra. Var vad jag hade råd med och vågade mig på då! :)
 
"Lättaste serien...? Hm... jag slår återigen et slag för classicracingen.
Visst det FINNS heta förare där med särskilt i de högre klasserna, men många tar det inte SÅ blodigt, vilket gör att stämningen är god i depån men givetvis tävlingsmässig på banan, dock inte på liv och död.
En rolig klass som jag själv kanske provar är "Forgotten era"."
-----------------------------------------------------------------

Jag tror nog mer på att hålla mig i de modernare klasserna, har varken passionen eller viljan att köra en äldre hoj. Ska vara lätthanterligt.

-----------------------------------------------------------

"Kör så många bandagar du kan ett år för att känna efter.

Då behöver du inte lägga en massa pengar, klart du kan ju köpa extra fälgar att ha regn däck på.
Fast då hade jag nog hellre satsat på att köpa krashkåpor till din hoj som du ska köra på.
För vurpa gör man för eller senare.

Men om du undrar vilken serie som är billigast är det ERF som kostar minst per kör timme på banan."

------------------------------------------------------------------

Detta stämmer nog bäst överens med mina tankegångar och ERF har jag definitivt tänkt på, men då måste jag ha med mig fler förare och har inga vänner som skulle kunna tänka sig detta i dagsläget. Även om det finns jätteduktiga förare i ERFen (jämtemot mig iaf.) så är det långa lopp och mycket körtid vilket inbjuder till putsning av tider.

---------------------------------------------------------------------

"Jag började med att köra 2st klubbrace + 1-2st b-/debutant-race på Knutstorp dom första 2 åren som jag började köra. Var vad jag hade råd med och vågade mig på då! "

-----------------------------------------------------------------------

Låter kanon! Bor ju i trakterna! Vad är det för klass på förarna, hur är stämmningen?

mvh jens
 
..
Låter kanon! Bor ju i trakterna! Vad är det för klass på förarna, hur är stämmningen?

mvh jens


Var ett tag sen jag var och körde klubbracen på Knutstorp. Så jag kan inte riktigt svara på hur det är nu förtiden. Men klubbracen är öppna för alla licensförare. Så det kan vara blandat med snabba till mindre snabba. Dom som har amatörlicens brukar få köra själva och sen kan det vara lite olika uppdelning på resten av klasserna.

Skulle varit ett klubbrace nu på Knutstorp, men det var nog inställt. Det bästa hade nog varit att kommit ut och kollat själv hur det ser ut och går till.
 
Var ett tag sen jag var och körde klubbracen på Knutstorp. Så jag kan inte riktigt svara på hur det är nu förtiden. Men klubbracen är öppna för alla licensförare. Så det kan vara blandat med snabba till mindre snabba. Dom som har amatörlicens brukar få köra själva och sen kan det vara lite olika uppdelning på resten av klasserna.

Skulle varit ett klubbrace nu på Knutstorp, men det var nog inställt. Det bästa hade nog varit att kommit ut och kollat själv hur det ser ut och går till.

Ja får masa mig dit o titta någon gång, antar att det är där man kommer hamna när man väljer klubb. Vet inte hur sturup är.


Battle of twins - helt klart!!

/Fürstenhoff.

Skall kollas upp.

EDIT;
Nu senast på A-torp hade vi Micke Herholz & fru till grannar, han kör själv BoTT på en 996r. Serien i sig låter ju kanoners men jag har inte kärleken till twinnarna och inte plånboken för en ducce / aprilia.
Ja jag vet, man behöver inte köra det senaste senaste. :mattias

Det får tyvärr utgå, finns det en serie som påminner om BoTT utan restriktionerna till twin?

Mvh.
 
Last edited:
Att köra på bana är skitskoj.
Det finns rätt många bankörningar runt om i landet så du kan få väldigt mkt bantid även utan licens. Helt enkelt, köra för det är kul.

Där hade jag börjat. För att få in vana och få upp farten.
Att börja tävla utan den erfarenheten tycker jag är hål i huvudet.
När du håller ett bra tempo i dom snabbaste gatgrupperna, då kan du börja fundera på om det inte är dags att skaffa rejshoj o köra tävling.
Tävling handlar ju ändå om att mäta sig med andra o då vill man ju ha nåt att sätta emot. Sen handlar det ju mkt om säkerhet också. Roadracing är inte en helt ofarlig sport...
 
Att köra på bana är skitskoj.
Det finns rätt många bankörningar runt om i landet så du kan få väldigt mkt bantid även utan licens. Helt enkelt, köra för det är kul.

Där hade jag börjat. För att få in vana och få upp farten.
Att börja tävla utan den erfarenheten tycker jag är hål i huvudet.
När du håller ett bra tempo i dom snabbaste gatgrupperna, då kan du börja fundera på om det inte är dags att skaffa rejshoj o köra tävling.
Tävling handlar ju ändå om att mäta sig med andra o då vill man ju ha nåt att sätta emot. Sen handlar det ju mkt om säkerhet också. Roadracing är inte en helt ofarlig sport...

Jo det lutar ju åt detta hållet, försöker att samla så mycket information som möjligt o dra en slutsats och allt pekar på det du precis skrev.
Sedan att sporten har sina risker & anses som farlig lägger ju bara till lite krydda. "Den som är med i leken får leken tåla."
 
Vill du ha en lätt klass att köra i så finns ju alltid Sport Production.
Går att köra tvåtakt eller fyrtakt. Hojarna som körs är ER:6a, 250 sp, ZXR 400och SV650.
 

Att börja tävla utan den erfarenheten tycker jag är hål i huvudet.

Jag tävlade med ungefär den erfarenheten och tycker inte att det var så hål i huvudet. Du kan inte utgå från att alla har samma brist på talang som du har, och jag tycker först och främst att man ska lyssna på de som har lite mer erfarenhet av att börja med racing. No offence Corben, men det har inte du...
 
Det här med att det rekommenderas för blivand RR-förare att köra ett gäng bandagar (gathojar), vet jag inte om jag håller med om riktigt. Vill man börja med RR så tycker jag att man ska börja köra på RR-träningar, på bandagar blir det lätt att man invaggas i en lite för mjäkig körning, framförallt omkörningar. Sen ser jag ingen som har rekommenderat Rookie 600, verkar som det har blivit en liten myt om att det går för fort för nybörjare i den serien. Så fort går det inte, sedan så utvecklas man mycket mer om det finns lite förare med högre tempo ute på banan samtidigt.
 
Sen ser jag ingen som har rekommenderat Rookie 600, verkar som det har blivit en liten myt om att det går för fort för nybörjare i den serien. Så fort går det inte, sedan så utvecklas man mycket mer om det finns lite förare med högre tempo ute på banan samtidigt.

Mja, mjo, senast på Gelleråsen gick det fort tycker jag. Det krävdes 1.13 tider för att ens kvala in! Jag menar, redan på ca 1.15 så har man ett gott, rr-värdigt tempo, tycker jag. Så nog finns det "snällare" serier än Rookie 600, för tillfället åtminstone.
 
Vill du ha en lätt klass att köra i så finns ju alltid Sport Production.
Går att köra tvåtakt eller fyrtakt. Hojarna som körs är ER:6a, 250 sp, ZXR 400och SV650.

Jeg holder med.... Jeg er selv begyndt at køre i år, og har valgt SP. Min plan er så at køre nogle år i SP og derefter (når jeg har lært mere) at køre NEC/REC. Det er klart det "billigste", men intet er billigt om vi snakker RR.

Find evt. en 4-takt 400cc, så bliver det ikke billigere. (jag har en kompis som vil sälje en CBR400 for ungefär 10.000skr.)
 
Hej alla vänliga själar!
Sport Production är kanske ingen dum idé, har alltid sågat folk som kör mindre än 600. Men nu när man har kommit ut på bana och faktiskt sett 125 juniorer som smiskar literhojar gör ju att man får upp ögonen för de mindre effektstarka klasserna. En 600 räcker mer än väl för en nybörjare. Kanske ska ta sig ett år i Sport Production och LÄRA sig köra innan man ber om effekt.
Rookie 600 är nog något snäpp för tufft, förstå mig rätt, jag är absolut inte rädd för något. Men jag är realist, har inget där att göra, ÄN.
Tog kortet nu i våras och har faktiskt inte haft så många timmar i sadeln som man skulle önskat.

Mvh. Jens.
 
Hej alla vänliga själar!
Sport Production är kanske ingen dum idé, har alltid sågat folk som kör mindre än 600. Men nu när man har kommit ut på bana och faktiskt sett 125 juniorer som smiskar literhojar gör ju att man får upp ögonen för de mindre effektstarka klasserna. En 600 räcker mer än väl för en nybörjare. Kanske ska ta sig ett år i Sport Production och LÄRA sig köra innan man ber om effekt.
Rookie 600 är nog något snäpp för tufft, förstå mig rätt, jag är absolut inte rädd för något. Men jag är realist, har inget där att göra, ÄN.
Tog kortet nu i våras och har faktiskt inte haft så många timmar i sadeln som man skulle önskat.

Mvh. Jens.
1. Kör bandagar tills du är bland dom snabbaste i snabb grupp
2. Gå licenskurs
3. Lös ut licensen
4. Nu kan du bestämma dig för vilken B-klass som helst
 

1. Kör bandagar tills du är bland dom snabbaste i snabb grupp
2. Gå licenskurs

3. Lös ut licensen
4. Nu kan du bestämma dig för vilken B-klass som helst

Ja, der er jeg så ikke enig. Jeg bliver aldrig blandt dom snabbaste i snabb grupp, jag körer inte på en 1000cc.
Om man vill köre R600 ell. R1000 är det kanske en bra idé, men om man t.ex. vill være med i SP, så krävs det inte man är blandt dom snabbaste i snabb grupp
 
Ja, der er jeg så ikke enig. Jeg bliver aldrig blandt dom snabbaste i snabb grupp, jag körer inte på en 1000cc.
Om man vill köre R600 ell. R1000 är det kanske en bra idé, men om man t.ex. vill være med i SP, så krävs det inte man är blandt dom snabbaste i snabb grupp
SP är i tyvärr en liten klass som håller på att självdö pga för få deltagare.
 
Ja, der er jeg så ikke enig. Jeg bliver aldrig blandt dom snabbaste i snabb grupp, jag körer inte på en 1000cc.
Om man vill köre R600 ell. R1000 är det kanske en bra idé, men om man t.ex. vill være med i SP, så krävs det inte man är blandt dom snabbaste i snabb grupp

SP lär bli billigast, plånboken är inte tillräckligt fet för att ha råd att krascha så många gånger som jag skulle vilja med en 600. :gnissla

Vilka årsmodeller är vanligast förekommande i SP, rekommendationer?
Var hittar jag restriktioner osv? (hittade ingen dedikerad hemsida)
Vad blir kostnaden för en säsong, 20-30k ?

Mvh. Jens
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top