Missljud från hojen

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Min hoj har missljud. Den klonkar/skramlar/ till på låga varvtal när man ger gas/slår av på gas. Någon som har någon idé vad det kan röra sig om. Jag anar det sitter i kedjan/växellåda/koppling.

Tacksam för minsta lilla hjälp.

MVH
Julius

Edit: I avvaktan på bättre svar...

Jag antar att du har kollat så kedjan inte är ospänd och kan klonka i något? Jag har inte koll på hur din hoj ser ut men hörde nåt liknande på min hoj för ett tag sedan och det var kedjan som klonkade i katalysatorn.

Ryckutjämnare?

Hej Julius, det är antagligen bara kedjan som går emot plast släpan.
Det är ingen fara på taket, kolla kedje slacket bara.
Mvh.

Om det nu bara råkar vara kedjan tycker jag det är lustigt att jag inte hör ljudet direkt när jag börjar köra, utan först efter ett tag. Jag vet dock med mig att kedjan är i slappaste laget då spelet skall vara max 5cm. Får bli helgens göromål. Återkommer med svar.

Tack för svaren.:tummenupp

Ryckutjämnare?

Vad är det för något?

Last edited:
Jag spände kedjan och ljudet var som borttrollat. En sten försvann från mitt hjärta. Hatar verkligen missljud jag inte kan lokalisera och vet vad de beror på.

Tack för svaren!

Om det nu bara råkar vara kedjan tycker jag det är lustigt att jag inte hör ljudet direkt när jag börjar köra, utan först efter ett tag. Jag vet dock med mig att kedjan är i slappaste laget då spelet skall vara max 5cm. Får bli helgens göromål. Återkommer med svar.

Tack för svaren.:tummenupp

Vad är det för något?

Ryckutjämnare sitter under bakdrevet i fälgen, lösa trekantiga gummipluppar (kan sitta 2 och 2 med gummiband emellan)som sitter i hål, samt att de sticker upp, emellan dessa gummipluppar blir det spår som bakdrevets baksida passar ner i. Vad de gör? Ja de jämnar väl ut så det inte blir ryckigt samt att det inte blir metall vs metall med snabbare nedslitning av materialet.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt