TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi

Jag har gång på gång blivigt erbjuden att byta hoj för en dag med 06 Mille Factory föraren i våran grupp. Men jag är tveksam till att jag vill, för jag kommer nog vilja ha en sådan alltför mycket då.

Känns millen inte tillräckligt stark finns ett par mindre moddar att fixa där, precis som på en TL, och vipps så har Millen 20 hk mer än tillern :yoparty

Men, igentligen är en Mille inget problem för mig. Den är för dyr på alla plan för tillfället, dyr i inköp och dyr i färsäkring. :(
Fast, snygg är den - i ochförsig hade jag köpt en Touno... men men... :blah
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
:hihi

Jag har gång på gång blivigt erbjuden att byta hoj för en dag med 06 Mille Factory föraren i våran grupp. Men jag är tveksam till att jag vill, för jag kommer nog vilja ha en sådan alltför mycket då.

Känns millen inte tillräckligt stark finns ett par mindre moddar att fixa där, precis som på en TL, och vipps så har Millen 20 hk mer än tillern :yoparty

Men, igentligen är en Mille inget problem för mig. Den är för dyr på alla plan för tillfället, dyr i inköp och dyr i färsäkring. :(
Fast, snygg är den - i ochförsig hade jag köpt en Touno... men men... :blah


Ja hade den kostat lite mindre så vet man aldrig hur det hade slutat idag!! Man skulle ha såpass mkt pengar så att man kunde ha bägge. Man kunde ställa bort Tillern tills man hade kört sig trött på Millen. Man vet ju att Tillern kommer att bli en Klassiker en dag så att det finns ju ingen anledning att sälja av den.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Japp.

Tillern är en keeper. Man får förlite för att det ska vara lönt att sälja den.

har till och med funderingar på att sälja XR'n och köpa ne TLS som jag kan "leka" lite med... :hihi





"Vandriver" fråga:
VAD ÄR DETTA... :gnissla

http://www.tlzone.net/forums/group-buys/90052-tls-starter-motor-cover.html

Jag gjorde missen att gå in på gruppköps forumsbiten på TLZ, och nu är jag 3000kr fattigare... :gnissla

Och då finns det en så massa mer saker att köpa... :lol

Jag kan inte hitta den där detaljen på några foton av min hoj. :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3170553 Är det någon som vet hur/om man kan ta bort eloxering?

Har aldrig riktigt gillat guldfärgen på mina gilles. Lite för mycket, imho. OCh de är ju inget man precis sandpapprar ner med alla håligheter etc etc :gnissla

Vilka färger kan man eloxera? Går det att få alu färg? :hihi
Går det att eloxera redan eloxerade delar??

Och, till sist, vad kostar det och vem gör sådant bling bling??

:hej
Det bör väl gå o blästra bort, frågan är ju bara hur eloxen funkar, lägger det sig ovanpå befintlig yta eller tränger den in i översta lagret.?

Jag gissar på att den lägger sig ovanpå, mest logiskt, så då bör det bara vara o blästra.

Prova o skrapa lite på baksidan nånstans så ser du ju.
 

TLRR

Guest
Är det någon som vet hur/om man kan ta bort eloxering?

Har aldrig riktigt gillat guldfärgen på mina gilles. Lite för mycket, imho. OCh de är ju inget man precis sandpapprar ner med alla håligheter etc etc :gnissla

Vilka färger kan man eloxera? Går det att få alu färg? :hihi
Går det att eloxera redan eloxerade delar??

Och, till sist, vad kostar det och vem gör sådant bling bling??

:hej


:hej du kan lämna in dom hos någon eloxeringsfirma ytbehandlinsföretag vilket de väljer att kalla sig same same fast olika . De kan aveloxera i elektrolytbad bort ditt bling gula och eloxera alt. anodisera dit en ny färg som ska vara svart eller hur Liten-Putte Som "svarta" SATO:bow Har du tur kostar det ett par kanellängder

:hej
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3170911 Det bör väl gå o blästra bort, frågan är ju bara hur eloxen funkar, lägger det sig ovanpå befintlig yta eller tränger den in i översta lagret.?

Jag gissar på att den lägger sig ovanpå, mest logiskt, så då bör det bara vara o blästra.

Prova o skrapa lite på baksidan nånstans så ser du ju.
Vi pratar väl anodisering egentligen? Den vanligaste ytbehandlingen för aluminium. Det går kort till så att man tvättar prylarna, behandlar dem i ett bad så man "öppnar" ytan på dem. Sen doppas det i färgbad så att pigmenten kryper in i de öppna porerna så att man faktiskt färgar in en del av aluminiumet. Därefter behandlar man delarna igen så att man stänger porerna och får en något hårdare yta på det igen. Jag antar att det är den senare delen av behandlingen som bygger på ytan och skapar den lilla ökning i tjocklek som anodisering ger.

Slipning är ett sätt att bli av med färgen då man slipar bort den alu som är infärgad. Jag tror också att man helt enkelt kan lämna in prylarna och anodisera om dem. Vid de inledande behandlingarna av delarna när man "öppnar" aluminiumet så kan nog färgen tvättas ur. Sen färgar man om och försluter. Vet dock inte om det kan funka så jättebra, men ska du byta guld till svart går det nog bättre än att byta svart till ofärgat eller nåt sånt...
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Vi pratar väl anodisering egentligen? Den vanligaste ytbehandlingen för aluminium. Det går kort till så att man tvättar prylarna, behandlar dem i ett bad så man "öppnar" ytan på dem. Sen doppas det i färgbad så att pigmenten kryper in i de öppna porerna så att man faktiskt färgar in en del av aluminiumet. Därefter behandlar man delarna igen så att man stänger porerna och får en något hårdare yta på det igen. Jag antar att det är den senare delen av behandlingen som bygger på ytan och skapar den lilla ökning i tjocklek som anodisering ger.

Slipning är ett sätt att bli av med färgen då man slipar bort den alu som är infärgad. Jag tror också att man helt enkelt kan lämna in prylarna och anodisera om dem. Vid de inledande behandlingarna av delarna när man "öppnar" aluminiumet så kan nog färgen tvättas ur. Sen färgar man om och försluter. Vet dock inte om det kan funka så jättebra, men ska du byta guld till svart går det nog bättre än att byta svart till ofärgat eller nåt sånt...

Hej! Håller med Octofinger här. Förra ägaren av min aprilia -04 hade nån sjuk fokus på blåturkos så det hade han anoidiserat fotreglagen i. :huvet Jag kunde bara få dem svarteloxerade då kille på ett grannföretag till Öhlins i U-Väsby sa att om han skulle göra dem naturell igen så blir det mycket lätt flammigt och ser B ut. Men det svart blev riktigt bra. Jag kastade med passagerarpinnarna också trots att de redan var svarta. Mycket nöjd. Kostade en tårta :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tackar :)

Svart funkar fin fint.
Alu hade ju varit finast, men man kan inte få allt här i världen. :)

:hej
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej igen, vart så att jag hamnade sälja min tiller till min brorsa i våras för att finland är ett jävla dyrt land att bo i :mad: .
Nu ska hojen ställas in i garaget då det bara är 10 grader ute som varmast på kvällarna och nästan så att man känner minusgraderna på nätterna :5sure (bor längs kusten i södraste finland ).
Orsaken till att jag sålde hojen var att jag ska flytta till Sverige i början av nästa år för jag tror det är lite varmare och billigare där :D , men innan så ska jag hjälpa min kära nörd bror att mecka lite med hojen.

Det som behövs göras är...
Kopplingen har börjat slira och ventilerna knackar lite lätt.
Kopplingen tänkte jag byta lameller i och byta fjädrarna till hårdare (vilka?(busens?)), och angående ventilerna så är det väll vanliga shims(<-stavfel?) brickor som ska bytas ut + när ska kamkedjorna bytas.
Hojen är en -98 och har rullat 5000mil, finns det något man kan fixa till som är typfel när man ändå är i full fart och skruvar isär allt?

Tacksam för alla svar som vanligt och Tlr är fortfarande snyggaste hojen även om jag har en ful gammelgixxer :yoparty, dem vågar man ju slanga med på 3 i allafall med för den är så gammal och ful :D
 

TLRR

Guest
:hej anodisering och eloxering är exakt samma sak.

Var o tittade på en ful kamelgontelackad TLR på yamaha i haninge i går
lite mil på den 2200 mil en -00 49000:- gpr dämpare hmm kanske man skulle tjacka o göra fin.



:hej
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Måste klämma in två fråga till, nån som har en rejält trimmad tlr? Typ 1200cc, högre komp., andra kammar, portat o.s.v... hur bra skulle en sån gå tror ni?
Jag kan inte kolla försäkringspriser i svenska f.bolag men vad skulle en tlr kost om man är 21-22 haft hojkort i 6-7 år bo i gbg/sthlm, är det bara att glömma? fick ge ca. 12000kr(5 månader på ställd/sommaren) i trafik i finland för det:rolleyes: Min gsxr 1100 -86 jag har nu ger jag ca. 4000kr för bara trafikförsäkring och då är körtiden 5 månader :rolleyes:
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Någon här som har provat både TL1000R och RSV Mille och vill uttala sig om fördelar och nackdelar hos hojarna?

Ja hade den kostat lite mindre så vet man aldrig hur det hade slutat idag!! Man skulle ha såpass mkt pengar så att man kunde ha bägge. Man kunde ställa bort Tillern tills man hade kört sig trött på Millen. Man vet ju att Tillern kommer att bli en Klassiker en dag så att det finns ju ingen anledning att sälja av den.

/Danne, fortfarande twin-sugen
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3172002 Någon här som har provat både TL1000R och RSV Mille och vill uttala sig om fördelar och nackdelar hos hojarna?



/Danne, fortfarande twin-sugen
Rydde, om du bläddrar upp på den här sidan så ser du att han har gjort det...
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
:hej anodisering och eloxering är exakt samma sak.

Var o tittade på en ful kamelgontelackad TLR på yamaha i haninge i går
lite mil på den 2200 mil en -00 49000:- gpr dämpare hmm kanske man skulle tjacka o göra fin.



:hej

varför inte blir nog klar om 3 år :D

klirr klirr
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Är det någon som vet hur/om man kan ta bort eloxering?

Har aldrig riktigt gillat guldfärgen på mina gilles. Lite för mycket, imho. OCh de är ju inget man precis sandpapprar ner med alla håligheter etc etc :gnissla

Vilka färger kan man eloxera? Går det att få alu färg? :hihi
Går det att eloxera redan eloxerade delar??

Och, till sist, vad kostar det och vem gör sådant bling bling??

:hej

Lättaste sättet att bli av med en eloxering är att lämna grejorna till de som kan eloxera, de kan även avlägsna eloxeringen.

De vanligaste & bästa färgerna för utomhusbruk är natur/ofärgat & guld.
Sen går det även att få svart, rött, blått & grönt men de färgerna är inte
lika "starka" .

Priser har jag ingen koll på, på jobbet skickar vi så stora mängder att det inte går att överföra till enstaka bitar.

Sök efter ngn firma som jobbar med ytbehandling i närheten där du bor,skulle gissa att en platta bärs räcker som betalning.

Har finns det lite att läsa om eloxering/anodisering.
http://www.bodycote.se/Ytbehandlingsguide/Anodisering.asp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top