Kawasaki GPZ 900

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Ort
Flen
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Hej!
Jag funderar på att införskaffa en Kawasaki GPZ 900.

Det jag nu undrar:
Vilka problem brukar dessa bågar ha, tänker främst på motorn, stötdämpning, m.m.?
Olika problem vid olika årsmodeller? De jag tittat på är från 85, 86 och 88.
Vart kan man hitta bra och prisvärda reservdelar?

/Buffer
 
Jag har haft 2 st GPZ900 och det är väl som med alla Kawasaki, man får skruva ! nu får jag säkert en massa hut för det:-)

Jag hade en 84:a, den hade barnsjukdommen med trottelgummin som vred sig och resulterade i en ryckig gång, annars var det inget större fel på den.

Den hade jag en 85:a, den hade barnsjukdommen med insugsventiler som var felhärdade och "förintades" så det resulterade i en renovering av toppen.

För att spinna vidare på Kawasaki så hade jag senare en ZZR1100 -92, de n funkade bra men hade en tendens att vägra starta ibland, det var något elproblem så att den ej gav gnista.

Min sambo hade en GPZ 600 85:a och den fick vi byta motor på då kammarna gick ner sig, bytte då mot en GPX 600 motor som enligt uppgift skulle vara ok.

Nu har jag säkert skrämt dig med mina Kawasaki erfarenheter :tungan

Men se det så här, de 900:or som finns i trafik idag är med största sannolikhet åtgärdade vad gäller sina barnsjukdommar och vad jag hörde när jag hade mina hojjar så skulle de vara ok från 88:a och uppåt.

Det är ju annars en trevlig hoj att köra
 
86 och framåt ska kamproblemen ha varit "åtgärdade" .

insugsventiler och även förgasarmembran som skrynklar och vrider sig hör man talas om ganska ofta på tidigare modeller.

men som Fkpn skrev, så är det mesta sånt antagligen åtgärdat, men fråga säljaren skadar ju inte :)

86-an ska enligt uppgift ha fått sig en genomgång i fabriken för att lösa de värsta problemen, härdade ventilsitsar mm.

dock så är det ju en lite klumpig hoj med dagens mått mätt, men som antagligen inte kommer att sjunka i pris övht.

bra pulver i motorn dessutom, 115 hk, >210 km/h utan fabriksstryp e inte illa för en gammel harv :D



edit: stvaflel
 
nergångna ventilsäten var ett problem in på 90talet va jag förstått + erfarit.

hadde en gpz1000rx me nergångna ventilsäten, tror zx10:an den gamla i slutet av 80talet hadde det me.

typ vissa har andra inte..varför vet ja inte
 
Alla gamla hojar kräver underhåll så låt dig inte skrämmas alltför mycket av kommentarerna om skruvande.. Den är grymt mekvänlig och i dagsläget väldigt prisvärd inte minst med tanke på försäkringen. Försök hitta '86 eller nyare, helst '91 som är rejält uppdaterad. För reservdelar kan jag rekomendera Craig på http://www.gpz900r.co.uk/
Snabb, duktig och billig.

GPZ900:an är numera ingen sporthoj, men väl en utmärkt tourer med gott om plats och mos för två.

Edit: Sam1, det är väl ändå inte ventilsätena som ger sig utan ventilerna!? Skadade säten verkar mest vara ett rykte, men krympande ventiler finns det gott om belägg för på de tidigare modellerna. Därefter ändrades visst reservdelsnumret på ventilerna även om kawa aldrig erkände problemet..
 
Last edited:
mycket redan nämnt...men

Kylfläktstermostaten, då går inte fläkten igång. Ersätts med en strömbrytare, då kan man ha den på när det passar. Ryckutjämnaren till balansaxeln är en tragisk historia, går att modifiera till manuel. då slippar man en massa rassel på högersidan.
 
insugsventiler går ner sig, poriga kamaxlar och vippor pga dålig smörjning, grövre oleror i toppen skulle åtgärda det men det verkar inte ha fungerat speciellt bra eftersom kvaliteten på kammar m,m ändå inte var bra, dålig kvalitet på vevaxel har pratat med några stycken som fått vevras t ex en kille som berrättade att hans vevaxel gick i tvådelar men den var ju trimmad också. Den är ju ialla fall lättmekad:tungan köp något annat istället det är mitt råd. varför inte en gsx-r:tummenupp jag har haft gpz 900r och 1000rx och jag fick mest skruva och slänga bort pengar på skrotet
 
Last edited:
Själva mekandet är jag inte rädd för.
Frågan är bara hur mycket man ska lägga när man köper bågen?

Här är några som jag hittat:

-88 7.240mil 23 900 (denna har jag spanat mest på)
-86 7.500mil 22 000
-88 6.694mil 21 500
-85 3.700mil 17 500
-88 2.500mil 23 500 (tyverr finns denna i Norrland)

Vad tycker ni?
 
Själva mekandet är jag inte rädd för.
Frågan är bara hur mycket man ska lägga när man köper bågen?

Här är några som jag hittat:

-88 7.240mil 23 900 (denna har jag spanat mest på)
-86 7.500mil 22 000
-88 6.694mil 21 500
-85 3.700mil 17 500
-88 2.500mil 23 500 (tyverr finns denna i Norrland)

Vad tycker ni?

ta den som verkar vara i bäst skick, miltal är inte så viktigt bara det är gjort något åt motor m,m. -88var några problem fixade t ex oljerören i toppen och förgasarna tror jag

men akta dig köpa en sån här hoj kan bli riktigt dyrt i slutändan!!!
 
ta den som verkar vara i bäst skick, miltal är inte så viktigt bara det är gjort något åt motor m,m. -88var några problem fixade t ex oljerören i toppen och förgasarna tror jag

men akta dig köpa en sån här hoj kan bli riktigt dyrt i slutändan!!!

Vad ska man annars ha för hoj?
Den där är iaf. billig i försäkring:)
 
Nu kommer jag inte med en mass mekråd osv osv utan nämner bara att modellen svart med guldstripes/färg är klart den snyggaste, köp köp köp. Tror den färgen kom först 89 fram till 91 då prod upphörde.

Jag har haft en 88, lagom med kraft. Vikten gör att det inte är en raket. Lång hjulbas gör att den inte är så snabb i svängarna. Men det går som ett lok...
 
Last edited:
Suzuki GSX-R 750 eller 1100, GSX-F 750 ingen av dom är så dyr i försäkring tror jag, sen så håller den mycket högre kvalitet:tummenupp

kanske en sån här
http://www.blocket.se/vi/13263670.htm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/12735847.htm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/12858408.htm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/13184309.htm?ca=10_s

Vet du om det är några specifika problem på jusst de modellerna?

Jag har hittat en Suzuki 1100 Gsx -88 som finns i Linköping och en gsx 750 F -89 i uppsala någon stans, mer värt att satsa på en sån? Lätt att hitta reservdelar?
 
Vet du om det är några specifika problem på jusst de modellerna?

Jag har hittat en Suzuki 1100 Gsx -88 som finns i Linköping och en gsx 750 F -89 i uppsala någon stans, mer värt att satsa på en sån? Lätt att hitta reservdelar?

motorerna är mycket bra inga fel som jag vet direkt hade en 750r själv, ventiljusterings intervallerna blir ganska korta då det är skruvjustering men det är ju ett enkelt och snabbt jobb, delar finns det nog gått om. både nytt och begagnat.
Jag ångrar mig att jag köpte en fzr1000 istället för en gsx-r

Provkör och lyssna på hur motorn låter alla måtorer kan ju bli slitna
 

Här är några som jag hittat:

-88 7.240mil 23 900 (denna har jag spanat mest på)
-86 7.500mil 22 000
-88 6.694mil 21 500
-85 3.700mil 17 500
-88 2.500mil 23 500 (tyverr finns denna i Norrland)

Vad tycker ni?

I den prisklassen ligger väl dom gamla ZX-10:orna oxå.. Mycke mordernare hoj med aluram o rejält med pulver i motorn.. Jag har haft både GPZ900 och ZX-10 och har varit väldigt nöjd med mina 10:or, den sista bytte jag bort förra sommaren efter att ha haft den i 10 (!!!!) bekymmerslösa år, lameller och ett tändningslås var det enda som jag behövde byta på den..
 
kolla efter en zzr1100 kawasaki. mkt hoj för pengarna, kom 90-91.

dom har klara sig bra va ja vet.


fzr1000 är ju en oljedrickare + ventilerna går ner sig på dom me :rolleyes:
 
kolla efter en zzr1100 kawasaki. mkt hoj för pengarna, kom 90-91.

dom har klara sig bra va ja vet.


fzr1000 är ju en oljedrickare + ventilerna går ner sig på dom me :rolleyes:

Tack för tipset, men jag vill hälst ha en båge som är 88:a eller äldre, då de kostar runt 1600 - 1800 i helförsäkring/år.
 
Jag köpte min gpz 900 r 1988 förra året. Den hade gått strax under 5000 mil då, motorn gick som en klocka och har inte haft något problem med den. Ps jag gav 12000kr för den, så ge inte för mycket för din då. Ds
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top