Fasta distanser till fälgarna?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Om man byter däck ofta är dom där små rackarns distanserna lätta att slarva bort.

Kan man köpa eller tillverka fasta distanser så man slipper detta? Några bilder exempel på hur det kan se ut. Gärna Suzuki fälgar.

Limma fast distanserna i dammskydden så faller de inte av. Annars finns där special endurance kittmumlan deluxe hjuldistanser att handla för en mindre förmögenhet.

Limma fast distanserna i dammskydden så faller de inte av. Annars finns där special endurance kittmumlan deluxe hjuldistanser att handla för en mindre förmögenhet.

Dammskydden snurrar väll ändå? så det borde väll inte gå eller har jag fel?
däremot borde man väll kunna svetsa på en lite fläns som man kan klämma mellan Packboxen och distansen

På min cykel tog vi orginaldistanserna som vi sedan svarvade ett spår i innanför dammskydden. I det spåret trädde vi sedan på en o-ring.

Då blev det som en "fläns" längst inne på distansen som gjorde att man fick använda lite tryck för att få in den i dammskyddet. Och med ett fint litet klick, så hamnar den på plats...

Distansen blir inte "fast" som med riktiga endurancegrejer, utan den går att snurra på och ta bort om man vill. Men den sitter tillräckligt hårt för att den inte ska ramla bort hela tiden när man skiftar däck....

På min cykel tog vi orginaldistanserna som vi sedan svarvade ett spår i innanför dammskydden. I det spåret trädde vi sedan på en o-ring.

Då blev det som en "fläns" längst inne på distansen som gjorde att man fick använda lite tryck för att få in den i dammskyddet. Och med ett fint litet klick, så hamnar den på plats...

Distansen blir inte "fast" som med riktiga endurancegrejer, utan den går att snurra på och ta bort om man vill. Men den sitter tillräckligt hårt för att den inte ska ramla bort hela tiden när man skiftar däck....

Det där lät både väldigt enkelt och smart. :tummenupp

Smart grej som finns som "aftermarket" part från staterna t.ex är att distansen har en extra kant som man klämmer in innanför packboxen. Kanten är alltså mindre än packboxen och ligger på insidan av läppen.

Funkar kanon och går ju att svarva själv / få det tillverkat på en hobby verkstad.

iochmed att jag inte har orginal fälgar på min Racehoj. så ska jag förlänga rören som jag fyllt upp lagren med för att komma ner till rätt dimension som mina axlar har. (Fälgen är för 20mm axel och jag har 17mm axel så jag har tryckt i ett rör som är 20/1.5mm) och hänger på distanser på dom. borde fungera bra.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt