Lectron

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Skriv vad ni vet om den förgasaren och hur man lättast får till rätt bränslemängd.:va
Har skaffat en Lectron 44mm som jag ska ha till min KX500 och vill naturligtvis inte göra några nybörjar misstag.:tummenupp

(Söker även begagnade nålar typ 5-1XL till 7-1XL):)

Bifogat

• PIC00026.JPG
    PIC00026.JPG
    37.4 KB · Visningar: 263
Lectron är mig veterligen bra tvåtakstförgasare, min gamle vän och kände tvåtaktstrimmaren Ebbe Parnestål gillar dessa förgasare och sålde och rekommenderade dem när jag åkte tvåtakt. Min kunskap om dem är dock rostig, ville bara muntra upp dig med att säga att det inte är ngt junk direkt. Ebbe kan de där gasarna mycket bra om du mot förmodan inte skulle få bra svar här.

/J

Upp..

Ingen som har nån mer info än Jörgen K?
(tack för dit svar :tummenupp )

Den används väl flitigt i dragrace kretsarna?

Får väl fråga på nått snöskoterforum kanske :confused:

Lectron är bra skit.
Min farbror hade 4st på sin honda som gick på stripen under 80-talet.
Dock belv den lite väl spetsig och utan ork vid start. Det visade sig (precis som Jörgen sa) att de var mer ämnade för tvåtaktstrimning.

Hur du får rätt bensinmängd?
Ja det är exakt på samma sätt som vilka gasare som helst.
LÅgfart, nål och H-munstycke.
Finns stickysar med steg för steg instr. om jag inte minns fel.
Ett stort + är ju de transparenta flottörhusen på dessa gasare som gör justering av nivå till en barnlek.

M.v.h

Lectron gör bra förgasare men på tvåtaktsidan är de inte frekvent använda bland motorcyklister. Nålar lär du inte hitta beggade i motorcykelkretsar här i svedala, många kit-tokiga jänkare kan dock tänkas ha.

Mycket svartkonst och känsla för att pricka rätt nål men sen lär de vara ruskigt bra.

Lectron går alldeles utmärkt att använda till 4-takt. De relativt långa förgasarhusen gör dock att det kan bli svårt att få till rätt insugslängd till varvtal över 12-13000rpm. Jag använder en Lectron 50mm till min Husaberg 650, och den gode Ebbe hjälpte mig igång med bestyckningen. Denna förgasare fungerar lite annorlunda än en vanlig. Från tomgång till ca 75% av max trottellyft tas bensinen in via nålen/nålmunstycket. Det finns en uppsjö av olika nålar att välja bland. De olika nålarna ger mer/mindre vid olika trottellyft. Sen finlirar man genom att justera nålen upp/ned, vilket görs genom att vrida på nålen i 90 graders steg. Se dock alltid till att nålens flata sida är tvärs flödesriktningen och vetter nedströms, mot toppen. Nålen går att trycka in och sätta i rätt läge, efter att man justerat in höjden. Från 75% trottellyft och till fullt öppet kommer det dessutom in bensin uppifrån från en sk power jet. Genom det lilla rör, som normalt sett sticker in i förgasaren, dras bensinen in i luftflödet genom ejektorverkan. Man kan laborera med olika längder på detta rör för att få powerjeten att kicka in vid lägre/högre trottellyft. Dessutom sitter det ett munstycke ovanpå, som powerjeten drar bensinen genom, vilket också går att få i olika dimensioner. Om motorn inte gillar den extra bensinen vid höga trottelyft, som powerjeten ger, kan man helt sonika plugga plastslangen.

Ja det var en kort beskrivning av hur denna förgasare fungerar, fast det var kanske inte det du undrade? :) . Hur du väljer att läsa av "rätt bensinmängd" (färg på stift, bänkning eller "arseldyno") är ju upp till dig. Jag skulle rekommendera dig att börja med att höja/sänka nålen. Räcker inte det, behöver du förmodligen en annan nål.

Lycka till och grattis till ett bra köp!
Hur bra Lectron är, och på vad, tar vi en annan gång.

Tack för info Boris JR och Dr_C!:tummenupp
Precis det jag ville veta,men hur ändras powerjetens emullisionrörslängd
mera precist,längre längd tidigare insprut eller tvärtom?:va
Att läsa av tändstift kan jag ganska bra som bara lever för tvåtakt!:)
En amerikan har lyckas fått till 75+ bakhjulshästar på en KX500 med Lectron 44mm och han ska fan inte vara värst!:gnissla
Dynopappren är före Lectron och efter!:huvet :D

Bifogat

• DSCF0559 (Medium).JPG
    DSCF0559 (Medium).JPG
    44.8 KB · Visningar: 328
  • dynotext.jpg
    dynotext.jpg
    118.2 KB · Visningar: 286

mera precist,längre längd tidigare insprut eller tvärtom
Ju längre rör, desto tidigare* börjar power jeten att verka. Man får inget luftflöde förbi rörets mynning förrän trotteln närmar sig den höjden. Först då blir det nån ejektorverkan som kan suga in extra bensin.

Att justera längden på röret är mycket avancerat och kräver specialverktyg, som tyvärr både är dyra och sällsynta, fast en bågfil går också bra...:D

* vid lägre/mindre trottellyft

Vilken nål kom du fram till Dordi?? Håller ju på vässa en cr 500 och lectron 44a,, Måste ha ett utg läge ivf :va

Tack för info Boris JR och Dr_C!:tummenupp
mera precist,längre längd tidigare insprut eller tvärtom?:va
Att läsa av tändstift kan jag ganska bra som bara lever för tvåtakt!:)
En amerikan har lyckas fått till 75+ bakhjulshästar på en KX500 med Lectron 44mm och han ska fan inte vara värst!:gnissla
Dynopappren är före Lectron och efter!:huvet :D
Jag har en Lectron 38 som jag använder på 2-t 250 ibland och hade den en gång i tiden på en RM 125 -82 (hmm 27 år sedan jav äar vad tiden går)

PÅ den är den inget powerjet (gammal) tar bara soppa genom (bananslipad nål/huvudmunstyckeshål kanske man kan kalla det) Jag har ett par olika nålar och på tvåtaktarna så är det ingen stor grej. Börjar med den feta nålen och jobbar mig neråt tills den går bra, tar därefter den lite magrare och gör om samma procedur.

Kanske en gamal tråd , men snubblade över den och vart förvånad då någon frågar om hjälp och att det finns så Många som " Tror Sig Kunna " svarar :arsele.

Lectron behöver framför allt inget special verktyg för att justeras ,, det är en förgasare som är enkel att justera och tuna in , ger ett enormt gasvar och en av de bättre förgasare för trimmning :tummenupp.

Använder dessa själv , och tycker att de som inget vet om saker och ting bör inte besvära sig med att svara någonsom frågar ang en sån sak :huvet .

Välkommen till sporthoj.com och ditt absolut första inlägg på forumet!

Det hör till god sed, ton och takt att inte dissa andras inlägg utan man bör istället presentera bättre och mer relevant information - iaf om man inte vill bli betraktad som en gnällspik och glädjedödare. Trådlyft är inte heller speciellt populärt om man inte har något konkret att tillföra ämnet.

Själv vågar jag inte yttra min åsikt om Lectron'ares förträfflighet då den hoj (jag sålde fyra Lectron 40) de monterades på brann upp vid första startförsöket! ;-)

Hahaha! Trådlyft med sågning. Vilken tur att vi fick klargjort att ingen vet något om just Lectron-gasare. Själv har jag hållt andan och hoppats sedan oktober förra året att någon ska bringa ljus över frågan. Tack!

Wow , vilket gensvar det var på engång , var ju inte meningen att trampa någon på tårna direkt med det första inlägget man gör:Bugar .

Tyckte bara att jag tyckte till att man kan hjälpa med sina inlägg istället för säga saker man inget vet om :va.

Det fins en hel del till hjälp o tipps för den som vill ha ang Lectron ,

Var ju synd att din hoj bran upp vid första start , om det nu var förgasarnas fel vet jag ju inte , men vill man ta dom åt sig o lära sig dom kommer man vara nöjd , Riktigt nöjd .

Och för att inte bli Hallshugen direkt av arga members här så måste jag vara snabb o ge liiiiiite feed back då :tummenupp

Paul Gast känner ni väll till va , om inte gå in på

http://www.fastbygast.com

Där finns väldigt mycket matnyttigt , bland annt hur man tunar in en Lectron :rolleyes:

http://www.fastbygast.com/Catagories/TechTips/techtips.asp

Hoppas jag blir liiiiiiiiite förlåten nu då

Last edited:
Som tur var det inte min hoj som brann upp utan hojen för den person som köpte dem av mig. <urskuldrande anlete...>

Varför det inte svaras så speciellt mycket om Lectrons är förmodligen för att de är som vilka förgasare som helst - bara man försöker förstå Lectron-principen med den lite speciella tråttelnålen - men Bernoullis principer gäller ju även där. A/F-värdet ställ iaf lättast in med bredbandslambda då de flesta inte har tålamodet/orken/tiden att läsa av tändstift. Största abret är väl att det inte finns någon tvångsstyrd retur och själv har jag åkt nedför Rockingham dragway med drygt halvgas efter målet trots att viljan och handlingen sa åt dem att slå av helt.

Som ny på ett forum är det inte lätt att veta var diskussionsnivån och temperaturen brukar ligga. Sporthoj är kanske lite speciellt då det både är vänligt, upplysande och underhållande. Mestadels är det ironi och inte så ofta vänligt menade sarkasmer som kastas omkring då det sistnämnda kan vara lite svårt att uppfatta på rätt sätt i ett forum.

Någon som vill köpa en billig MIRA-fräs?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back