6-kolvsok till r1-02

• Thread starter Thread starter bfd
  • Start date Start date

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
Gillar det mesta på min retta-02 förutom bromsarna som är skräp i jämförelse med de nya 6-kolvsoken. Finns det nåt "bolt on" 6 kolvs-kit att köpa till min cykel eller går det att lösa på nåt annat sätt(utan att behöva gå en ingenjörsutbildning)?:va

steg 1 stålomspunna bromslangar
steg 2 bättre bromsskivor
steg 3 bättre bromspump

självklart börjar du med ny bra vätska och bra belägg men det antar jag du redan provat

Funkar inget av det så kan det ju va bra att leta ok.. Tror jag har sett feta isr prylar till den hojen någonstans

Edit: såg även någon som monterat R1-04 gaffel, fälg, ok och bromspump på sin r1-02, tror det passar rakt av...

Last edited:
Jag hade skräpbromsar på min R1 förut men det löste sej ganska bra genom stålslangar, galferbelägg och ny (bra) bromsvätska, då menar jag inte biltemas enlitersflaskor utan sonax, shell, castrol lr dylikt.

Tack för tipsen gubbar!:tummenupp
Får testa att byta skivor och slangar i vinter. :)

Nya slangar ger inte mer bromsverkan. Mer känsla däremot, framförallt på bana när bromsarna blir ordentligt varma.

PÅ min R1:a har jag först bytt till stålomspunna slangar, riktig kvalitets bromsvätska (Castrol) och även en radialbromspump från en R6-06:a. Oken, bromsbelägg och skivor är yamaha original och jag är mycket nöjd med bromskänsla och verkan! Vilket jag inte var när jag köpte hojen...

Väldigt festligt att folk här inne hänger upp sig på att använda märkesbromsvätska. Vet ni verkligen vad bromsvätska innehåller?
Bromsvätska är en av de simplaste kemikalierna vi har i våra moppar och det enda som är intressant är att det är DOT4 (om inte tillverkaren specar annat) samt att den byts ofta.

Sen må det vara biltema eller Motul...

Väldigt festligt att folk här inne hänger upp sig på att använda märkesbromsvätska. Vet ni verkligen vad bromsvätska innehåller?
Bromsvätska är en av de simplaste kemikalierna vi har i våra moppar och det enda som är intressant är att det är DOT4 (om inte tillverkaren specar annat) samt att den byts ofta.

man ska inte underskatta placeboeffekten... :)

Något fel e de i allefall på den Bromsvätska jag använder ( DOT4 ) mina gummipacknig växser till de dubbla i bromsbehållaren, men de löses genom o tvätta den med JES 2 gånger o låta den torka :D

Något fel e de i allefall på den Bromsvätska jag använder ( DOT4 ) mina gummipacknig växser till de dubbla i bromsbehållaren, men de löses genom o tvätta den med JES 2 gånger o låta den torka :D

Då föreslår jag att du handlar ny bromsvätska:rolleyes:

Nej jag vet iaf inte vad bromsvätska innehåller, jag köper en dyr märkesbromsvätska som min mc-verkstad rekomenderar och hoppas att man får vad man betalar för.

Nej jag vet iaf inte vad bromsvätska innehåller, jag köper en dyr märkesbromsvätska som min mc-verkstad rekomenderar och hoppas att man får vad man betalar för.

Där finns 2 parametrar som är intressanta och skiljer mellan olika märken:
1. Torr kokpunkt
2. Våt kokpunkt

Leta upp den vätska med högst kokpunkter och byt så ofta du orkar men minst en gång om året. Sen är inte dyrare bromsvätska bättre, ex så är AP svindyra bromsvätska sämre ut kokpunktshänseende än biltemas som kostar 1/10.....

Last edited:

Precis, det kvittar om det är wäärstvätska eller nåt från macken om man inte ser till att byta med jämna mellanrum.
Läs även produktdatablad på dyr resp billig bromsvätska, skillnaden, om det finns nån, motiverar sällan priset till den dyras fördel.

Där finns 2 parametrar som är intressanta och skiljer mellan olika märken:
1. Torr kokpunkt
2. Våt kokpunkt

Leta upp den vätska med högst kokpunkter och byt så ofta du orkar men minst en gång om året. Sen är inte dyrare bromsvätska bättre, ex så är AP svindyra bromsvätska sämre ut kokpunktshänseende än biltemas som kostar 1/10.....

Jag har vid två tillfällen köpt bromsvätska av sämre kvalitet som har varit DOT4 där jag efter 5-10 varv på bana har upplevt att handtaget börjar komma riktigt nära och det är riktigt svampigt...

Det är riktigt stor skilland på olika vätskor!

Jag har bytt vätska ca 6ggr i år då jag har haft stora problem med bromsar som mattas vid bankörning.
Att bara gå till mekonomen eller annan biltilbehörsaffär och köpa en "bra" DOT 4 vätska har inte funkat...

Jag har vid två tillfällen köpt bromsvätska av sämre kvalitet som har varit DOT4 där jag efter 5-10 varv på bana har upplevt att handtaget börjar komma riktigt nära och det är riktigt svampigt...

Det är riktigt stor skilland på olika vätskor!

Jag har bytt vätska ca 6ggr i år då jag har haft stora problem med bromsar som mattas vid bankörning.
Att bara gå till mekonomen eller annan biltilbehörsaffär och köpa en "bra" DOT 4 vätska har inte funkat...

Mycket märkligt då DOT4 har mycket stränga krav på kompressabilitet och viskostabilitet som inte överträffas mer än ytterst marginellt av de dyraste bromsvätskorna. Skulle möjligen tro att de billiga har en annan grundviskositet och därmed är svårare att lufta ordentligt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt