ktm 525 exc yr i planeten??

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Hej! Har varit o köpt en ktm 525 exc -06. och nu har jag många olika bud på service intervallen. En polare som har en 450 exc -03 säger att man ska byta olja var 6 timme och filter var 12. ventilerna ska man kolla typ var 15-20 timme. Men en annan polare som har en 450 exc -05 så står det i boken att man ska byta olja och filter var 15 timme om man kör hård körning och var 30 timme om man kör lungn körning. så nu undrar jag hur jag ska serva om jag kör bara i skogen och på lansvägen...alltså ingen hård bankörning. Hoppas någon kan hjälpa mej reda ut detta. Hur servar ni själva era ktmar.

mvh/ roger

Jag har alltid bytt olja+filter var 5:e timme och det tror jag är overkill då oljan varit riktigt fin vid bytena.
Luftfilter rengör jag efter varje körning. Ventilerna har jag kollat vid varje oljebyte och inte behövt ställa om en ända gång ännu på 45 timmar.
Nu är den iofs rätt lungt körd och det förändrar ju mycket mot en motard-anpassad eller tävligskörd hoj.
Skulle jag ha kvar den så hade jag nog ökt på serviceintervallerna till 10timmar.

Pratade med en KTM-mekaniker om detta och han rekommenderade 7-8h serviceintervall om den går som motard
Och skulle den gå enbart som enduro 15h.

Pratade med en KTM-mekaniker om detta och han rekommenderade 7-8h serviceintervall om den går som motard

ok! ja jag tänkte man kanske kunde lägga sig på att byta olja var 10 timme och filter var annan gång (var 20 timme) förutsat att oljan är ljus o fin o det inte är spån på oljepluggen. Sedan att man kollar ventilerna vid varje filterbyte . Vad tror ni om det?

Jaha jag trodde att det var tvärtom, att intervallerna blev längre vid landsväg. (eller menar du att motard är = bana?)

Tycker att folk gör alldeles för stor skillnad på bana och vägåka. Om folk i allmänhet kör som dom här omkring så ser jag ingen större skillnad på gången, fullgas, full broms, slangen, stoppie. Det är ju inte direkt nåt goldwingåkande.

3157188 Jaha jag trodde att det var tvärtom, att intervallerna blev längre vid landsväg. (eller menar du att motard är = bana?)
Nja motard för landsväg är ju värre än enduro i skogen, höga varv hela tiden och en hel del på samma varv osv.

Jag hade inte kört 15 timmar på gatan utan att byta olja kan jag säga iaf, max 8 timmar.

Nja motard för landsväg är ju värre än enduro i skogen, höga varv hela tiden och en hel del på samma varv osv.

Jag hade inte kört 15 timmar på gatan utan att byta olja kan jag säga iaf, max 8 timmar.

Jag tänkte mest att man släpper hästarna lite hårdare på grus, med spinn och full gas. Men det är klart, man kommer ju aldrig upp i samma hastighet/snittvarv.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back