Busted!

Varför inte styrändespegelar.
Har sådana på min xt, små och lätta att plocka av.

När vi ändå snackar speglar, måste man ha två eller är det ok med en ?
 
Varför inte styrändespegelar.
Har sådana på min xt, små och lätta att plocka av.

När vi ändå snackar speglar, måste man ha två eller är det ok med en ?

Läs länken i inlägg #5. :tummenupp

Jag har inga speglar alls på motarden. Det är fult, i vägen och opraktiskt för man ser inte så mycket mer än vibrationer i dem. Precis som Adrenaline_ och wdac skriver ovan så tycker jag man blir mer vaken på trafiken utan speglar, man tvingas vända sig om helt enkelt.
 
Om jag inte läste fel i länken angåenda lagen om speglar så står det att 3.5 m på vardera sida om fordonets mittlinje skall vara synlig på 20 meters håll i backspeglarna...eller nåt sånt, orka kolla länken igen!

Det står även att om inte speglarna uppfyller dessa krav så ska man montera på extrapeglar...snyggt :hihi. Hur jag än gör så hamnar mina armbågar i speglebilden på ninjan. Böjer alltså på armen varje gång jag ska använda spegeln alternativt flytta huvet i sidled.

Någon här som kör med dubbla backspeglar x2 eller ;)?
 
Har inte åkt utan inna, utan detta är första säsongen. De gånger i år jag snackat med blå har det dock inte varit en issue öht. ASkulle det bli det skulle jag argumentera grundlagsprincipen, "lagen är till för att tillämpas". 999cc V-twin och backspeglar är som att stirra i frostat glas, man vänder sig om ändå!
 
Schysst! :)
Problemet är bara att jag bor 55 mil från dig. :tungan
Västerås närmare bestämt.
Men det fixar sig nog. I värsta fall får jag väl köpa ett par. Kan ju inte bli ruinerad av det hoppas jag. :näsblod

Tjöp! Köpte nya duke-speglar till min 640 innan jag sålde den och dom gick på 226kr per sida.....
 
Jag har aldrig haft backspeglar på ngn av mina hojar, inte ens på besiktningen, men jag har å andra sidan aldrig ägt en hoj nyare än den 93:a jag har nu. Jag trodde att det var krav endast from -99. Men när man läser paragraferna i vv-länken längre upp i tråden så kan man ju tolka det som att det faktisk är krav på 1 st spegel from -69 :va

/J
 
Jag har aldrig haft backspeglar på ngn av mina hojar, inte ens på besiktningen, men jag har å andra sidan aldrig ägt en hoj nyare än den 93:a jag har nu. Jag trodde att det var krav endast from -99. Men när man läser paragraferna i vv-länken längre upp i tråden så kan man ju tolka det som att det faktisk är krav på 1 st spegel from -69 :va

/J
på bilar...
 

Ja det har du rätt i, jag läste fel, men det var den här frasen som fick mig att tveka kring om jag verkligen trott rätt när jag antagit att hojar före -99 slipper ha speglar: "Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Inte helt lätt text att rodda sig igenom med alla hänvisningar. Hursomhelst, hittils har inte Bilprovningen sagt ngt när jag besiktigat mina gammelhojar utan speglar. Framstänka har jag heller inte haft sist jag besiktigade. En bolltuta måste jag däremot sätta dit för att komma igenom:hihi

/J
 
Hursomhelst, hittils har inte Bilprovningen sagt ngt när jag besiktigat mina gammelhojar utan speglar. Framstänka har jag heller inte haft sist jag besiktigade.
Besiktningen är ett lotteri och inte någonslags fast referenspunkt för vad som är godkänt.
 
Styrändspeglar funkar bättre än "vanliga".
Tycker jag.
I normal trafik har man ingen jättenytta av speglar, men det är rätt skönt att ha ändå, så att man får en förvarning när någon kommer ikapp och blåser om.
Ja: Jag kör sakta och tittar på naturen ibland.
Men:
Största nyttan av spegeln har jag när jag räjsar!
Skall man hetsa varandra på krokväg eller bana måste man ha koll på bakomvarande.
Kör någon avsevärt fortare SKALL man välja spår som släpper förbi på ett säkert sätt.
(bland) Det värsta jag vet är orutinerade ungtuppar som försöker tjäna en placering mot en bättre förare genom att stänga på ett farligt sätt.
Vad fan bevisar man med ett sånt beteende?
 
Artikelnummer 27-103 på biltema. Backspegel för montering på cykelstyre. Kostnad? 10 spänn styck.,..
 
Märkligt att du fick böter för regskylten, jag fick anmärkning på miniskylt, men "uppmanandes" att fixa en originalskylt, om dom tog mig IGEN med denna skylt får jag 1500:-

PS. jag är rebell, & kör vidare med min lilla snygga skylt.... :tungan
 
Någon här som kör med dubbla backspeglar x2 eller ;)?

bara när jag drar husvagn med duken.

Framstänka har jag heller inte haft sist jag besiktigade.

Var finns kravet på stänkskärm?

Det kan ju inte bli tydligare än så. Osäker på om alla blåvita kan reglerna bara.
Vet många som blivit stoppade men dom har aldrig sagt något om backspeglar.

Det tycker jag det kan. Man kan ju tolka Motorcykel av 1968 etc som om det gäller 3 & 4-hjuliga eller alla. Men då känns det som det är en lucka mellan 1968 och 1999.


Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
 
Last edited:
Besiktningen är ett lotteri och inte någonslags fast referenspunkt för vad som är godkänt.

Nej därom är jag väl medveten, det är ju människor som arbetar där.
Men det är intressant att vete huruvida backspeglar är föreskrivna eller ej på hojar äldre än -99.

Framstänka vet jag att jag inte behöver iaf.

bara när jag drar husvagn med duken.



Var finns kravet på stänkskärm?

.

Jag minns inte under vilket kapitel jag läste det när jag kollade, det var länge sedan. Men det framgick då att det inte fanns ngt krav på framstänka, iaf inte på hojar äldre än -99.

Jag kollade även det med en handläggare innan jag for till besiktningan första gången utan framstänka.

/J
 
Last edited:
Verkar vara många som dumpar speglarna.. själv klarar jag mig inte utan på gatan.. Först och främst om man åker i grupp, alltid skönt och veta att alla är med (ska jag vända mig om hela tiden så åker man ju av tillslut :näsblod och vart dom är placerade...
Sen är det alltid smidigt att snegla bak å se så att farbror blå inte sitter å lurpassar på en :)
Sen kör jag mycket med att vända mig med förstås..
 

Personligen tycker jag att det är skitsmidigt att bara vända sig om (seriöst).


Jag har backspeglar på min hoj men håller ändå med dig. Jag vänder mig alltid om. Dessutom så ser jag ändå bara mina armar i dem. För att se bakåt så måste jag dra in armen lite. De används nog mest vid lite högre hastigheter för att kolla så att man inte är förföljd...
 
Jag har backspeglar på min hoj men håller ändå med dig. Jag vänder mig alltid om. Dessutom så ser jag ändå bara mina armar i dem. För att se bakåt så måste jag dra in armen lite. De används nog mest vid lite högre hastigheter för att kolla så att man inte är förföljd...

Ja precis! För även om du har backspeglar så vänder du dig om för att kolla döda vinkeln. Det finns mkt som jag kallar för "officiellt bullshit" i Sverige idag - ytterligare ett exempel är manöverbanan på uppkörningen.
 
Men:
Största nyttan av spegeln har jag när jag räjsar!
Skall man hetsa varandra på krokväg eller bana måste man ha koll på bakomvarande.
Kör någon avsevärt fortare SKALL man välja spår som släpper förbi på ett säkert sätt.
(bland) Det värsta jag vet är orutinerade ungtuppar som försöker tjäna en placering mot en bättre förare genom att stänga på ett farligt sätt.
Vad fan bevisar man med ett sånt beteende?

Livsfarligt! Absolut inga backspeglar när du "räjsar". Byt aldrig spår för att släppa förbi någon på bana. Håll ditt spår och håll inte på att vingla fram och tillbaka.
Det är den som kör om skall anpassa sitt spår efter framförvarande.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top