efter gelleråsen (service)

  • Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Körde min första bandag förra veckan. Innan åkningen bytte jag olja, oljefilter och rengjorde luftfiltret.

Har en maxkittad R6:a. Ska jag serva den igen efter bankörnignen?
 
Kolla din ursprungliga tråd. Var 20:e timma servar jag min banhoj ungefär och den är helt standard. Hur mycket kör du med hojen annars och hur mycket servar du den då? Följ råden du fick i din första tråd om hojen här
 
Kolla din ursprungliga tråd. Var 20:e timma servar jag min banhoj ungefär och den är helt standard. Hur mycket kör du med hojen annars och hur mycket servar du den då? Följ råden du fick i din första tråd om hojen här

Jag kör inte så mkt annars för jag hinner inte. Skolan tar upp så jäkla mkt tid.

Men då är det dags att byta olja och hela köret då. Men jag har fortfarande inte hittat någon som vet hur man kollar ventilspel och kamkedja osv. Är MC-verksatd det enda alternativet? Eller är det någon här inne som har lust att hjälpa till?

Jag är intresserad av att göra det själv för det blir för dyrt på sikt att gå till verkstäderna. Och där borta får man ju aldrig se hur de gör...:huvet
 
Jag kör inte så mkt annars för jag hinner inte. Skolan tar upp så jäkla mkt tid.

Men då är det dags att byta olja och hela köret då. Men jag har fortfarande inte hittat någon som vet hur man kollar ventilspel och kamkedja osv. Är MC-verksatd det enda alternativet? Eller är det någon här inne som har lust att hjälpa till?

Jag är intresserad av att göra det själv för det blir för dyrt på sikt att gå till verkstäderna. Och där borta får man ju aldrig se hur de gör...:huvet

Kommer du ner med hojen hit kan jag hjälpa dej:tummenupp
 
Jag kör inte så mkt annars för jag hinner inte. Skolan tar upp så jäkla mkt tid.

Men då är det dags att byta olja och hela köret då. Men jag har fortfarande inte hittat någon som vet hur man kollar ventilspel och kamkedja osv. Är MC-verksatd det enda alternativet? Eller är det någon här inne som har lust att hjälpa till?

Jag är intresserad av att göra det själv för det blir för dyrt på sikt att gå till verkstäderna. Och där borta får man ju aldrig se hur de gör...:huvet

men så mycket oftare behöver man väl inte kolla ventilspel om man kör bana eller!?
vad brukar ni köra med för intervaller ni som har riktgit hårt trimmade hojjar?

mvh//PB
 
nej men han har en SS-trimmad hoj o då bör man se efter ventilerna oftare. annars kan det bli DYRT :)
 
Det är ju som vanligt lätt att vara efterklok men att köpa en Supersport-trimmad 600:a är kanske inte det bästa valet för en rookie om man inte är en fena på motorer. Visst, de går som skållade råttor men de som vinner tex Rookie 600 kör ofta standardhojar (motormässigt).
 
Det är ju som vanligt lätt att vara efterklok men att köpa en Supersport-trimmad 600:a är kanske inte det bästa valet för en rookie om man inte är en fena på motorer. Visst, de går som skållade råttor men de som vinner tex Rookie 600 kör ofta standardhojar (motormässigt).

Jag får väl bli den första rookien som vinner med en supersporttrimmad hoj:squid

Kommer du ner med hojen hit kan jag hjälpa dej:tummenupp


Jag måste panikringa farsan och säga till att han inte ställer av hojen...Kan du pm:a ditt nummer? hur långt tid tar det att göra kollen?:D

men så mycket oftare behöver man väl inte kolla ventilspel om man kör bana eller!?
vad brukar ni köra med för intervaller ni som har riktgit hårt trimmade hojjar?

mvh//PB

Tja - jag snackade med Backlunds mr. mekaniker och han sa att det räcker om jag kollar motorn en gång per säsong, men jag vet inte. Nr. 18 har stenkoll :yoparty
 
Last edited:
Det finns SS-hojar i Rookie 600 men jag vet åtminstone en som sköt sin motor på Anderstorp :näsblod

Och jag vet minst 1 som sköt sin motor på Gelleråsen förra året :(

Kolla ventiller mm räcker med att göra 1-2 gånger per år beroende på hur mycket du kör.

Men skall man vara noggran och se till att motorn håller så måste man ju skruva isär den och kolla lager och spel på prylarna. Det gjorde inte jag och det kostade en ny motor. Då jag fick hjälp med att kolla vad som gick att spara och vad som var skrot upptäcktes att det var många lager mm som sjöng på sista versen.
 
Som student kanske det vore läge att satsa på något som är lite billigare att underhålla.

Hur var din första bandag annars då? Du såg ut att trivas. :)
 
Som student kanske det vore läge att satsa på något som är lite billigare att underhålla.

Hur var din första bandag annars då? Du såg ut att trivas. :)

Tjena Patrik! Tja, alltså jag är en sån där som bara MÅSTE och SKA - det spelar ingen roll vad det är - det handlar bara om vilja. Nr.18 här ska ju visa mig hur det går till när man gör en liten undersökning av motorn - och det uppskattar jag verkligen.

Sen bor jag kvar hemma också så jag har inga hyres/mat kostnader osv. Därtill jobbade jag 2 år innan högskolan så lite kosing har jag ;)

Gelleråsen var sjukt roligt och från och med den dagen så har jag blivit en inbiten banåkare. Nästa år kommer jag förmodligen att ta racinglicens och köpa en skåpbil:tummenupp Måste dock träna ihärdigt på högerkurvor.

Ha det bäst så ses vi på banorna igen :yoparty

Daniel
 
Men skall man vara noggran och se till att motorn håller så måste man ju skruva isär den och kolla lager och spel på prylarna. Det gjorde inte jag och det kostade en ny motor. Då jag fick hjälp med att kolla vad som gick att spara och vad som var skrot upptäcktes att det var många lager mm som sjöng på sista versen.
Låter inte som någon höjdare. Sen kan man ju undra hur de SS-hojar som har ett par år på nacken står sig rent prestandamässigt mot 06-07:or, de går ju rätt bra i originalskick.
 
Låter inte som någon höjdare. Sen kan man ju undra hur de SS-hojar som har ett par år på nacken står sig rent prestandamässigt mot 06-07:or, de går ju rätt bra i originalskick.

Min hoj ska ha 150 pollar i motorn men det vet man ju inte hur det ser ut efter några år om man inte bänkar den. En 07:a har antingen 127 eller 133 hästar (i motorn om jag förstår det rätt). Sen beror det väl lite på föraren också - jag lär ju inte vinna mot en bra förare oavsett om han/hon kör en 99, 07 eller 02:a.

Som sagt, det krävs lite skicklighet för att köra en SS-hoj snabbt för det händer i princip ingenting under 7-8000 varv - moped/vespadrag:tuttar
 
Min hoj ska ha 150 pollar i motorn...
Kanske stämmer, är inte så insatt i 600:or och deras effekt. Cajbacks Honda (i SuperSport-utförande) som han kör i år ska ha runt 140 bakhjulshästar. Men precis som du skriver hänger det mer på föraren än på effekten på amatörnivå.
 
Tjena Patrik! Tja, alltså jag är en sån där som bara MÅSTE och SKA - det spelar ingen roll vad det är - det handlar bara om vilja. Nr.18 här ska ju visa mig hur det går till när man gör en liten undersökning av motorn - och det uppskattar jag verkligen.

Sen bor jag kvar hemma också så jag har inga hyres/mat kostnader osv. Därtill jobbade jag 2 år innan högskolan så lite kosing har jag ;)

Gelleråsen var sjukt roligt och från och med den dagen så har jag blivit en inbiten banåkare. Nästa år kommer jag förmodligen att ta racinglicens och köpa en skåpbil:tummenupp Måste dock träna ihärdigt på högerkurvor.

Ha det bäst så ses vi på banorna igen :yoparty

Daniel


Följer dina framsteg med leende på läpparna. Kul att du kommit igång! -Verkligen kul.

Du verkar ta det hela med ro trots allt. -Det e ju många som pepåkar att supersport hit o dit, motor rasar tjohej o hå... Det brukar lösa sig i sista änden med en ödmjuk uppriktighet (Du har tex förstått att du sannolikt inte kommer vinna Rookie 600 nästa år. -Bra! Det finns många roliga exempel på forumsmedlemmar som varit alldeles övertygande om att de hur enkelt som helst både vinner o klassar upp sig knappt innan försäsongen slutat... ). Ett tips är att du tar dig till en tävling o tittar lite. Då lär du dig massor, samt kanske lär känna några trevliga räserkollegor.


Igen. Lycka till o kämpa på!

/Erik
 

Tja - jag snackade med Backlunds mr. mekaniker och han sa att det räcker om jag kollar motorn en gång per säsong, men jag vet inte. Nr. 18 har stenkoll :yoparty
Hårt trimmade motorer kräver viss kärlek i garaget, men Mummeladerton har en tendens att serva ihjäl sina grejer, han ger helt enkelt för mycket kärlek i garaget.

Motorn känner sig till sist kvävd och tvångstyrd likt en desmodromica, då reagerar motorn precis som en kvinna, hon blir kinkig och förlorar alla vätskor.

Erat förhållande kraschar och du blir fattig på kuppen.

Lagom är bäst.
 
Låter inte som någon höjdare. Sen kan man ju undra hur de SS-hojar som har ett par år på nacken står sig rent prestandamässigt mot 06-07:or, de går ju rätt bra i originalskick.

Motorbyte och några 1000-lappar fatigare. Fördelen med en gamal R6:a är ju att det inte är så svårt att hitta en motor till en vettig penning.

En "gammal" (99-02) supersport R6:a ligger väl någon stans mellan 115-125 hk på bakhjulet och det är väl tveksamt om en 07:a gör det helt original. Nyare supersporthojer ligger nog inte så mycket mer än 130 hk men de har väl en bättre effektkurva med insprutningen.

Sedan ligger ju nya supersporthojar som Cajbacks/Stiggys ligger på 140hk+
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top