Parkering!?

kactus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Honda CBR 600F-92
hur är det igentligen, vart får man stå och inte. Alla säger olika, där det inte finns mc parkering får man inte stå där då eller!? Typ på stormarknads parkeringar! :S

Använd sökfunktionen. Men i korta ordalag, det bestämmer varje kommun för sig själva så ngn generell regel finns egentligen inte.

På stormarknadens parkering gäller de regler som är skyltade vid infarten. OM inget annat anges så gäller samma regler för mc som för bil.

Dock får man parkera flera mc i samma ruta och det räcker med att en har betalt - dock får alla böter om tex tiden gått ut...

Tror det stod nåt om detta i körskoleboken så kolla i den.

Den här frågan kommer du aldrig att få ett entydigt svar på.
Frågar du polisen så får du ett svar direkt tolkat ur lagtexten. Frågar du din kommuns lokala P-bolag så får du ett svar som beskriver deras praxis (kan ändras utan att du får information om det). Frågar du privata P-bolag så frågar de dig var du brukar ställa hojen och sen traskar de dit o lappar den omgående. Frågar du mig så får du inget svar alls. Jag är så trött på jidder att jag betalar hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag parkerade hojen på Kolmårdens parkering för några år sen. Där kostar det slantar så jag gick och frågade en p-vakt som gick runt å patrullerade. Enligt henne så snodde folk bara p-biljetterna från hojar, så dom fick stå gratis. Bra att dom hade insett det iaf! :tummenupp

Den här frågan kommer du aldrig att få ett entydigt svar på.
Frågar du polisen så får du ett svar direkt tolkat ur lagtexten. Frågar du din kommuns lokala P-bolag så får du ett svar som beskriver deras praxis (kan ändras utan att du får information om det). Frågar du privata P-bolag så frågar de dig var du brukar ställa hojen och sen traskar de dit o lappar den omgående. Frågar du mig så får du inget svar alls. Jag är så trött på jidder att jag betalar hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Det beror på var du parkerar - På kommunens mark gäller deras regler, privat mark har ofta något privat bolag, tex carpark, och där gäller regler som är skyltade vid infarten till området.

Spelar ingen roll att det är en MC - samma regler som för en bil om inte annat anges. I stockholm har vi MC parkeringar och således en liten skylt som talar om detta. I övrigt gäller samma regler som för bil. Man får därför inte parkera i cykelställ fastän många klarar sig undan med det ändå...

Glasklart helt enkelt.

Om man parkerar två hojer i en ruta... ska man behöva betala båda hojarna då?

rent logiskt ska det väl egentligen vara betlning per ruta.

eller???

ps-har fått böter och vill ha lite info innan jag ringer..

Om man parkerar två hojer i en ruta... ska man behöva betala båda hojarna då?

rent logiskt ska det väl egentligen vara betlning per ruta.

eller???

ps-har fått böter och vill ha lite info innan jag ringer..

Behövs bara att en betalar avgift.

Avgiften är per ruta.

Pratade faktiskt med en kille från carpark igårkväll bara för att fråga hur det egentligen ska göras.

han höll ju med om att jag skulle hålla biljetten i min ficka och inte sätta den på hojen.
men han visste faktiskt inte vad som gällde med 2 hojar i 1 ruta.

han berättade att carpark inte sätter böter p ett släp som sitter kopplat på bilen om bara bilen är betald.

tycker jag e sjukt för då förbrukar man ju två platser.
Men han sa bara att DEN vakten som lappade hojarna tyckte att det va per fordon och en annan kanske tycker att det borde vara per ruta.

knasigt att de inte har samma regler rakt över.
återstår att se vad huvudkontoret säger.

Pratade faktiskt med en kille från carpark igårkväll bara för att fråga hur det egentligen ska göras.

han höll ju med om att jag skulle hålla biljetten i min ficka och inte sätta den på hojen.
men han visste faktiskt inte vad som gällde med 2 hojar i 1 ruta.

han berättade att carpark inte sätter böter p ett släp som sitter kopplat på bilen om bara bilen är betald.

tycker jag e sjukt för då förbrukar man ju två platser.
Men han sa bara att DEN vakten som lappade hojarna tyckte att det va per fordon och en annan kanske tycker att det borde vara per ruta.

knasigt att de inte har samma regler rakt över.
återstår att se vad huvudkontoret säger.

Carpark är luriga att ha å göra med. Va bestämd och visa att du vet vad du pratar om.

Man kan säga att markägaren "hyr ut" p-platserna till bilisterna för biljettavgiften, alltså marken han äger. Han får bara ta betalt för marken, p-rutorna, fordonen tar upp. Vilket i praktiken innebär att det för markägaren är ointressant hur många fordon som står på hans mark, det han får betalt för är den platsen de tar upp. Det är p-rutorna som är avgiftsbelagda, det är p-rutan du hyr. Hur många fordon som står i p-rutan spelar ingen roll, markägaren får bara ta betalt en gång. Så länge det finns en giltig p-biljett så gäller den för alla fordon i rutan.

Hoppas det löser sig.:tummenupp

Carpark är luriga att ha å göra med. Va bestämd och visa att du vet vad du pratar om.

Man kan säga att markägaren "hyr ut" p-platserna till bilisterna för biljettavgiften, alltså marken han äger. Han får bara ta betalt för marken, p-rutorna, fordonen tar upp. Vilket i praktiken innebär att det för markägaren är ointressant hur många fordon som står på hans mark, det han får betalt för är den platsen de tar upp. Det är p-rutorna som är avgiftsbelagda, det är p-rutan du hyr. Hur många fordon som står i p-rutan spelar ingen roll, markägaren får bara ta betalt en gång. Så länge det finns en giltig p-biljett så gäller den för alla fordon i rutan.

Hoppas det löser sig.:tummenupp

Ja snacka inte om hur luriga Carpark är det är helt sanslöst :näsblod

På vår parkering vid mitt jobb så är det gratis mellan 19,00-7,00

En som stog där fick parkeringsböter kl 6,58!!!!!! Alltså undertiden som det var gratis.

Inga problem att få den boten avskriven men mer än lite retfullt :gnissla

Gatukontoret vill ha det till att man betalat per fordon...

hmmm :( ser inte bra ut det här.

HJÄLP!!!
avslutade nyss ett samtal med CARPARK..

De jävlarna vill inte avskriva pboten trots att jag hade betalt.
Därför att just lappen inte va synlig, den hade jag ju i fickan av säkerhetskäl.
men det tyckte inte alls han va ok. :@ arg e jag nu i alla fall..

HJÄLP!!!

Därför att just lappen inte va synlig, den hade jag ju i fickan av säkerhetskäl.

På riktigt? Det är ju helt sanslöst. Ring upp imorgon igen och be om att få prata med någon som bestämmer. Att lappen måste sitta på fordonet är ju helt jävla analt.
Simpa.

HJÄLP!!!

går det inte att visa upp lappen för dom då? så har du ju bevisat att du har betalat .

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!