Ska de vara så??

cricka

Cricka
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Byte pågår..
Jag köpte en KTM 640 LC4 Supermotard -05 från en butik i somras, visserligen begagnad men riktigt fräsch. När den stod i butiken saknade den någon blinkers och ett kopplings handtag typ. Säljaren sa att allt kommer att fixas och vara i topptrim innan jag hämtar den. Den såg verkligen fräsch ut när jag hämtade den men nu i efterhand märker jag att toppen av luftburken inte är med?

Ringer dit å frågar då handlarn börjar säga att "det borde jag som köpare ha kollat" och "att de sålt för kunds räkning" vilket ingen heller informerat om. Vidare säger han att "Det handlar bara om några hundringar så de e väl inget att bråka om men ja kan inte ge gratis" ?? Det konstigaste sist "Men om det inte duger så kan du få ett lock men då måste jag göra en deal med tidigare ägaren för jag står inte för den" Jag undrar vad jag har med det att göra?

Om jag köper en produkt som säljaren säger är komplett så tror jag honom i de flesta fall... Å andra sidan kanske det inte är hojens viktigaste del men jag tycker ändå att jag som kund borde få välja om jag vill ha den på eller av??

Vad tycker ni?? Synpunkter gärna..

// MVH

Stromhu

mycket dålig stil av försäljaren men tyvärr e det nog så de flesta försäljare verkar vara. iaf om man ser till bilbranchen. jag hade ju inte gått till den affären mer och berättat för alla man känner om händelesen.

läs igenom Konsumentköplagen så ser du att du kan kräva det 6 månader efter köp, längre om du kan bevisa att det varit fel vid köp.

Det där locket kastar man vanligtvis bort då det är en strypning.
Inget att bråka om...

Såg du om det stod en privatperson eller firman när du skrev på pappret om ägarbyte?

Som sagt, det locket kastar man ändå bort + lite andra grejer i luftburken.

Du kan få mitt lock om du vill, skicka din adress bara så fixar vi det. Jag kan stå för frakten också! :tummenupp

Jag vill ha min hoj ostrypt, därav använder jag inte 'locket'.

Lägg locket på!...sluta gråta nu.

Att det är en strypning har jag redan fått reda på och jag har släppt tanken på att kräva ett lock redan när jag pratade med säljaren. Jag ville mest se om min åsikt

om jag som kund ska ha valet att ta bort delar efter att jag köpt hojen, eller om de i butiken ska bestämma vilka saker jag inte behöver utan att informera om det?

Får medhåll??

Jag har kollat powerparts och sett att det finns ett lock som inte släpper in störreparticklar som typ lera lr sand men har mycket luftflöde och tillverkad i rostfritt så om det blir ett lock för mej är det det locket.

Annars tackar jag för olika åsikter och snabba svar :)

Last edited:
Har dom sagt att hojen är komplett så ska dom se till att den är det. Deras fel att dom är dum i huvudet i så fall.

Jag anser att om försäljaren har sagt att den ska vara komplett vid försäljning så ska den fanimej vara det oxå. Oavsett om det är en onödig detalj eller ej. Komplett är ändå komplett... man får mer vid vidareförsäljning om ALLA detaljer är med.

Försäljaren kan yra hur mycket han vill, det är hans plikt att upplysa om kända fel.

Det finns ett enkelt sätt att straffa dåliga affärer, byt affär.

Last edited:
Men att locket är borta är inget fel.

... och eftersom hojen onekligen är begagnad också så är den ju komplett. Hojaffären har ju köpt in/bytt in hojen i det skick de köpte den - det skick som de ville ha den - och säljer den vidare i samma skick. Vari ligger felet, det förstår jag inte. Strypningar får man ju till alla andra hojar köpa till och mig veterligen följer den inte med till 640:n utan endast till 625 och 660.

... och eftersom hojen onekligen är begagnad också så är den ju komplett. Hojaffären har ju köpt in/bytt in hojen i det skick de köpte den - det skick som de ville ha den - och säljer den vidare i samma skick. Vari ligger felet, det förstår jag inte. Strypningar får man ju till alla andra hojar köpa till och mig veterligen följer den inte med till 640:n utan endast till 625 och 660.

Menar du att det inte finns ett lock till luftburken original? :va

//Cricka

Men att locket är borta är inget fel.

Inget fel i betydelsen trasigt, mer som avvikelse.

Ja men de sålde inte det skick som kunden väntade sig.
Om det nu är standard att ta av det så lär säljaren vetat om att det saknades.
Jag skiter egentligen i lockets vara eller icke vara, det jag är trött på är vissa säljares dåliga ursäkter.

Inget fel i betydelsen trasigt, mer som avvikelse.

Ja men de sålde inte det skick som kunden väntade sig.
Om det nu är standard att ta av det så lär säljaren vetat om att det saknades.
Jag skiter egentligen i lockets vara eller icke vara, det jag är trött på är vissa säljares dåliga ursäkter.

Ja precis det jag tycker åxå, min uppfattning var att han uppförde sig ruskigt dåligt. Vad gäller locket så kommer ja nog att skaffa ett från powerparts för att minimera sand å allt annat vindar å virvlar drar med sig i luftfiltret.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard