Verktyg för att byta fjäder

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Vill kunna byta fjäder på dämparen själv,
var hittar jag en sån?
Ev. en bild, skiss,ritning så jag kan låta tillverka en.
Om jag minns rätt så är dom inte så komplicerade, en liten domkraft med mothåll som går att justera?
 
är det bak du menar så är det bara att släppa på muttrarna till fjäder det är inge förspänning på den..bara släppa
 
På en hoj går det utmärkt att byta fjädrar utan några specialverktyg. Är man lite mer perfektionist med sina prylar så kan en haknyckel vara bra istället för drivdorn när det kommer till bakdämparen.
 
Är en del dämpare på 4-t som man måste ha en fjäderpress för att få av fjädern. Fjädern är längre än vad det går att gänga upp den på dämparen.

Hade visst en bild på hur en sån där fjäderpressare ser ut. :)
 

Bifogat

  • fjäderpress.JPG
    fjäderpress.JPG
    108.6 KB · Visningar: 942
Last edited:
Är en del dämpare på 4-t som man måste ha en fjäderpress för att få av fjädern. Fjädern är längre än vad det går att gänga upp den på dämparen.

Hade visst en bild på hur en sån där fjäderpressare ser ut. :)

Har sett en del fjädringskillar ha sådana men trott att det berodde på lathet vid förspännandet.Finns där någon bra tanke bakom användandet av massor med förspänning?Bättre top out egenskaper?:va
 
Är en del dämpare på 4-t som man måste ha en fjäderpress för att få av fjädern. Fjädern är längre än vad det går att gänga upp den på dämparen.

Hade visst en bild på hur en sån där fjäderpressare ser ut. :)

Så var det även på min RS.
 
Tack, vet du var man köper en sån?

Öhlins har ett specialverktyg som kan köpas här bla.

Annars finns där smidigare varianter för halva priset, googla shock spring compressor så lär du hitta massor av varianter. Personligen hade jag nog letat upp en bra kompis som kunde snida till en och komplettera med Biltema domkraft.
 
Säkert en dum fråga men räcker det inte med att trycka ihop fjädern?
Isf finns det ju billiga "fjäderpressare" att köpa som varenda bilverkstad använder.
 
Säkert en dum fråga men räcker det inte med att trycka ihop fjädern?
Isf finns det ju billiga "fjäderpressare" att köpa som varenda bilverkstad använder.

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-256_l.jpg


Biltema 98kr fungerar kanske men det går inte lika snabbt och lätt, dessutom ser det inte lika fint ut och man riskerar nog att skrapa av den fina färgen på öhlinsfjädern:D
 
Last edited:
Har testat sådana och dom får inte plats, inte ens dom med en krok går att använda på 2 sidor. Det blir till att tillverka, jag har ju 2 bra bilder nu så det blir nog inga problem. Btw, Öhlins variant kostar styvt 5000 kr inkl:skrämd
 
Har testat sådana och dom får inte plats, inte ens dom med en krok går att använda på 2 sidor. Det blir till att tillverka, jag har ju 2 bra bilder nu så det blir nog inga problem. Btw, Öhlins variant kostar styvt 5000 kr inkl:skrämd

Om du ändå är igång och tillverkar en så är jag intresserad av att också få en tillverkad. Höjer ju fabrikskänslan med multum:tungan
 
Ok, jag återkommer senare i höst när jag kollat upp vad det kostar.
Man har ju så olika prisuppfattning, vad tycker ni att det vore värt?
 
helt allvarligt jag har precis bytt på min r1000-01 bara att släppa på muttrarna..förspäningen spänner du med muttrarna men det är ju oväsentligt..du ställer hänget på muttrarna för att få det bra för just din vikt
 
helt allvarligt jag har precis bytt på min r1000-01 bara att släppa på muttrarna..förspäningen spänner du med muttrarna men det är ju oväsentligt..du ställer hänget på muttrarna för att få det bra för just din vikt

Helt allvarligt så läs om läs rätt....

Där finns en del stötdämpare där även om man justerar upp förspänningsringarna max så går inte fjädern att få på utan att komprimeras. Då använder man dyligt verktyg.

Ok, jag återkommer senare i höst när jag kollat upp vad det kostar.
Man har ju så olika prisuppfattning, vad tycker ni att det vore värt?

Svårt att säga då jag än så länge klarat mig utan men 500-1000 kr är väl rimligt det är ju inte raketteknologi direkt
 
Last edited:
Helt allvarligt så läs om läs rätt....

Där finns en del stötdämpare där även om man justerar upp förspänningsringarna max så går inte fjädern att få på utan att komprimeras. Då använder man dyligt verktyg.

jaja duktolle det vet jag..klart han kan köpa en å ställa i hylla tills han ska byta på en annan hoj.men dom hojarna han äger har han ingen användning av en fjäder kompressor:pannkyss
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top