Ny Honda Med V5 Motor!!

Ok, tack för svaren! :tummenupp Jag tyckte bara det lät för jäkla märkligt med en osymetrisk motor. Hade inte hört talas om det förut.

Ok, tack för svaren! :tummenupp Jag tyckte bara det lät för jäkla märkligt med en osymetrisk motor. Hade inte hört talas om det förut.

Det finns många motorer som SER vådligt symmetriska ut men invärtes är haltande som en dragen höna. Sätt upp tändtidpunkterna i ett diagram för din egen cykel till att börja med eller fundera på de fram- och återgående massorna i en boxer.
Om man älskar den fullkomliga symmetrin, är väl en "H-motor" det enda raka...

En topp?? Hur då?

6-cyl v-motor med 15 graders vinkel mellan cylinderbankarna.

edit: nu vart det en VR6:a orkar inte ändra till V5:an men om jag inte är ute på allt för tunn is ska konstruktionen vara liknande. Jag tror tom att det är så styggt att dom bara plockade bort en cylinder, har för mig att jag läst det någonstans och det skulle kunna stämma med tanke på VR6 2,8L V5 2,5 :confused:

Bifogat

• show_pimage.jpg
    show_pimage.jpg
    22.7 KB · Visningar: 62
Last edited:
Men har jag fel i mitt antagande så blir jag glad ändå, jag skulle gärna se ett modernt försök till 150hk 400cc turbohoj, en modern wankel (suzuki kan väl skicka ut ett team dykare, norton kanske har grejorna kvar) och en modern storkubiks tvåtaktare....

Udda teknik är kul! :tummenupp

Du är väl såpass till åren att du minns då RE-5:an var ny och cool, själv har jag bara upplevt den live en gång och bara instrumenteringen är ju ett kapitel för sig själv.

Men då måste väl en VWV5-motor peka åt 5 olika håll? :va

tror det är enklast om man betänker att VW's v5a i själva verket är en vr5a, och en vr-motor är mer radmotor där cylindrarna ligger lite om lott än "riktig" v-motor.

VW's W motorer blir med andra ord i princip en vanlig v-motor, så en w5a kommer ha två block där den ena har två cylindrar som inte ligger i linje och den andra har tre cylindrar där den första och sista ligger i linje, den mittersta är något förskjuten.

Däremot borde VRmotorer, t.ex en VR4a eller VR6a vara utmärkta motorcykelmotorer, enkelheten och den lägre vikten från en rad-fyra/sexa (vs motsvarande v4a v6a) men betydligt smalare. Undrar varför ingen har dragit fram en sådan konstruktion, kanske VW sitter på för många patent :va

edit: eller så är det svårt att få balans vid höga varvtal för en "v"-motor med så smal vinkel....

Last edited:
Mmm jag skulle kunna tänka mig honom med lite marinad på!

För övrigt har jag hört att många modeller kommer ut nästa år i ny tappning...
Precis som förra året fast nästa liksom.

Ja - liksom Hondas tråkiga (läs långsamma) uppdatering av modellerna.
Bra på ett sätt, men tråkigt på andra, då man går och väntar på "den där stekarmodellen"
De kommer ju typ bara var 10:e år... sen somnar Honda om.
Så har det alltid varit hos Honda ända sedan 750 fouren kom.

Först att vara värst, sedan...inget.

3 på ena sidan och 2 på andra. Fast det kan också vara 2 på ena sidan och 3 på andra. Och det är viktigt att påpeka att det är cylindrar vi pratar om, inte bananer.

säker på det?:va

och en modern storkubiks tvåtaktare....

Udda teknik är kul! :tummenupp

den saknar jag också! stort fan av allt vad gamla rd500, rg500 samt kawasaki h1 och h2 heter, de hojarna står i en klass för sig!:yoparty tvåtakt äger!:D

Last edited:
Däremot borde VRmotorer, t.ex en VR4a eller VR6a vara utmärkta motorcykelmotorer, enkelheten och den lägre vikten från en rad-fyra/sexa (vs motsvarande v4a v6a) men betydligt smalare. Undrar varför ingen har dragit fram en sådan konstruktion, kanske VW sitter på för många patent :va

edit: eller så är det svårt att få balans vid höga varvtal för en "v"-motor med så smal vinkel....

Vad det gäller VW's V5 spis så tycker jag den jag hade gick rätt segt/orkeslöst på låga varv, men ganska jämnt och fint på högre varvtal. Men visst, nu snackar vi bilmotor. Tror inte ens VW har den kvar i sortimentet och jag är inte direkt ledsen.

Men varför inte en VR4:a. Det skulle jag vilja se! Lite OT här men vad var det Motoczcysz hade för spis?

Åter till ämnet, personligen har jag lyckats missa snacket om denna 5:a, men där emot att vanliga V4:an skulle få svälla upp i volym som ett mjölkpaket. Det tycker jag låter lovande. Någon som vet mer om det?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard