Ska fyrhjuliga motorcyklar förbjudas?

För att inte snacka om Sjukhus!!

Enligt en undersökning dör det fler Svenskar på sjukhus än på något annat ställe = sjukhus är dödligt farliga! :fakta

:rolleyes:

puhh! tur du sa det.. jag fick precis innan en ilande smärta i hela armen o lite andnöd o tänkte åka in..
jag tror jag skiter i det.

Jag tycker tvärtom. Se till att statistiken för olyckor på fyrhjuliga motorcyklar INTE klumpas ihop med olycksstatistiken för tvåhjuliga motorcyklar. Antar att det var det du menade.

/J

Det jobbas på detta - VV, McRF, SMC, STR, etc. som sittar i MC-Rådet är alla övernens att dom inte hör till i MC statstikken.

Sen är det är väl även fel dom hetter nått med Motorcykel.

Det jobbas på detta - VV, McRF, SMC, STR, etc. som sittar i MC-Rådet är alla övernens att dom inte hör till i MC statstikken.

Vad bra.

Ja tack och lov är det ju sannolikt att begreppet "fyrhjulig motorcykel" snart glömts bort till förmån för i fyrhjuling, iaf i folkmun.

Det står nog inte länge på innan ngn av det stora tillverkarna utnyttjar försäljningsframgångarna av fyrhjulingar hos hojkortslösa unga män genom att sätta in en radfyra och skapa den första "värstingfyrhjulingen". När det händer är jag ganska säker på att man som motorcyklist inte villl dela den redan galopperande olyckstatistiken hos fyrhjulingarna. :näsblod

/J

Håller med, skrev exakt det i en annan tråd häromdagen,vad det gäller behörighet så tycker jag att dom skall ha en egen klassning, varken A eller B är rätt, borde vara någon form av 4-hjulingsbehörighet med kör och teoriprov precis som för alla andra fordon, för att få upp riskmedvetandet hos förarna.

På min ort kryllar det av dom och ingen har jag sett ha på sig skyddskläder+ att dom kör på cyckelbanor, gångvägar etc.

OT när vi ändå är inne på behörigheter, EU- moppar och deras förarbevis är okså rena skämtet.

Min grabb tog detta bevis förra våren och kom stolt hem med godkänt resultat, fanns bara en hake, dom hade absolut 0% procent körundervisning enbart teori.
Så att olyckor på moppar har ökat är inte konstigt, dom har relativ hög toppfart, tillräckligt för att stryka med, absolut inga krav på skyddskläder mer en hjälm och förarna har inga kunskaper om hur man använder bromsar etc.
Så samma sak där som med 4-hjulingar skapa utbildning med körprov.

Om inte annat så blir trafikskolorna glada.

Frågan är väl att se till att det är kompetenta förare och inte puckon som kör dem på vägarna??

Som med sporthojar menar du? :D

Håller med och precis som jag skrev, en väg kanske kan vara högre krav på förarutbildning. Att vem som helst med bilkort kan sätta sig på ett fordon som har mer med en mc att göra förefaller inte vara någon höjdare.

Fyrhjulig motorcykel? Heter inte fordon med fyra hjul bil?

Förbjud bilar så blir allt så mycket bättre...

Förbjud bilar så blir allt så mycket bättre...

Vattenskoter??? ...är inte en skoter en fordon med a) två hjul eller b) medar och banddrift...:rolleyes: :D

Vad bra.

Ja tack och lov är det ju sannolikt att begreppet "fyrhjulig motorcykel" snart glömts bort till förmån för i fyrhjuling, iaf i folkmun.

Det står nog inte länge på innan ngn av det stora tillverkarna utnyttjar försäljningsframgångarna av fyrhjulingar hos hojkortslösa unga män genom att sätta in en radfyra och skapa den första "värstingfyrhjulingen". När det händer är jag ganska säker på att man som motorcyklist inte villl dela den redan galopperande olyckstatistiken hos fyrhjulingarna. :näsblod

/J

Det vore kanske ett nytt projekt för dig när du filat klart på Sporren :D

Vattenskoter??? ...är inte en skoter en fordon med a) två hjul eller b) medar och banddrift...:rolleyes: :D

Är en vattenskoter en snöskoter de kör med på vatten? :) Läste ett reportage de gjorde i Norrland, där några småtokiga snöskoteråkare brukade köra över en sjö (ej frusen) och tävla i vem som klarade det. Det var en och annan som misslyckats och fått bärga sin skoter. :gnissla

En liten utflykt från ämnet, men vet någon vad ordet skoter egentligen betyder och varför så pass olika fordon alla har samlingsnamnet skoter, om än med olika prefix?

Det vore kanske ett nytt projekt för dig när du filat klart på Sporren :D

Säg inte så, nu har vi snart pajat den här tråden också...:gnissla

Jag har faktist tänkt på det! Men att då knöla dit en vass 140-hästars lätt Kawa H2 motor med GAST-kammare istället. Så det knattrar som en prostock på tomgång och sedan bara tjuter.

En HD-motor skulle vara lite förnedrande att operera ihop med en sån simpel strandleksak, men jag har fantiserat lite om det med får jag erkänna. Skulle vara maffigt att i söderledtunneln smyga upp bredvid ngn snubbe med original pluttstånka i sin fyrhjuling, och sedan smacka upp en Mikuni HSR48 på vid gavel till en S&S bigincher :D

Kul att hitta en till sporsterkille här! :tummenupp

Nu ska jag smita iväg till ISR för lite fredagsshopping!

Ha en skön helg!

/J

Nej nej nej...

Fyrhjulingar borde klumpas ihop med bilar eftersom de har fyra hjul...saba olycksstatistiken mer för tvåhjuliga fordon är ej bra.
Dundermiss. Och den som gjorde den var jag. Är man trött som ett djur så är det mycket lätt att glömma bort ett litet "inte".

...

Östersunds Posten, http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=816319

Christoffers gokart väcker uppmärksamhet i trafiken

STRÖMSUND.

När Christoffer kommer körande med sin gokart efter
vägarna har han inga problem med varken
polis eller vägverket. Men många förvånade blickar får han från
andra trafikanter.

Läsarkommentarer
Skriv första kommentaren! Till skillnad från Elisabeth Fröling och hennes eldrivna tvåhjuling Segway, som ÖP tidigare skrivit om, så får Christoffer Ohlsson
köra sin gokart i trafiken helt lagligt.
- Den är registrerad som motorcykel och får köras med vanligt körkort. Som med andra fyrhjulingar får man köra 75 kilometer i timmen med den. Jag tror till och med att jag får köra på motorväg med den. Visst är det många som kommer fram och säger att det måste vara olagligt att köra
efter vägarna, men när de ser registreringsskylten så tystnar de, säger Christoffer Ohlsson.
Hjälm måste Christoffer ha eftersom det är lag på det. Gokarten är också mycket låg och syns därför sämre i trafiken. För att
synas bättre har Christoffer satt en cykelvimpel på gokarten.
- Jag köpte gokarten för att åka billigt till jobbet. Den drar bensin som en moped ungefär. Motorn är på åtta hästar och 100 kubik, så någon fartmaskin är det ändå inte, säger Christoffer medan han låser fast gokart-
en med ett mc-lås runt ett träd på gården.

[ 2007-08-31 Rikspolisstyrelsen ]

Kör försiktigt med fyrhjuling

Allt fler kör fyrhjuling, både på vägarna och i skogen. Dödsolyckorna blir också fler.
– Folk kör på fel sätt och på fel ställen, säger Bengt Svensson som arbetar med trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen.
En fyrhjuling, ett motorfordon på fyra hjul, kan vara registrerat som antingen terrängskoter, motorcykel, moped eller traktor.
De fyrhjulingar som registrerats som mopeder eller motorcyklar syns däremot allt oftare i trafiken. På senare tid har flera allvarliga olyckor skett. Vid några av tillfällena har passagerare suttit bakpå, vilket gör fyrhjulingen mer instabil.

Dålig väghållning
– Många som kör fyrhjuling har dålig kunskap om fordonets förmåga. Väghållningen är dålig och välter en fyrhjuling får föraren ofta hela fordonet över sig, säger Bengt Svensson.

De fordon som registrerats som mopeder eller motorcyklar får inte köras i terräng som inte är under snö, enligt Terrängkörningslagen.

– Eftersom fordonstypen lockar till att köra i terräng tror många att det är tillåtet, trots det är tillåtet endast i några få undantagsfall.

Johanna Orre

Mer om fyrhjulingar och vad som gäller kan du läsa på Vägverkets webbplats. Det är Vägverket som ansvarar för trafikfrågor i Sverige.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=9915822

Last edited:

STRÖMSUND.

Till skillnad från Elisabeth Fröling och hennes eldrivna tvåhjuling Segway, som ÖP tidigare skrivit om, så får Christoffer Ohlsson köra sin gokart i trafiken helt lagligt.

Med min taskiga logik borde i så fall en Segway vara en typ av cykel. :)

Hur som helst, tack för inlägget!

Förstår dock inte att en go-kart kan registreras som motorcykel!? Det verkar helknasigt. Statistiken kan inte bli riktigt rättvis när man börjar blanda in fordon på fyra hjul bland motorcyklar tycker jag. De borde logiskt sett hamna i bil-statistiken, men så har vi i och för sig redan kommit fram till att min logik är i taskigt skick. :gnissla

Last edited:

Smart kille och ännu smartare är det att den går att regga som en mc.

Ser en bild framför mig, Christoffer ligger i filen bredvid en lastbil som kommer på lite sent att han ska byta fil,blinkar, kollar i spegeln och ser att det är tomt och svänger över, vad han inte ser är en 50cm hög plastpryl med 4 hjul och en dåre i mitten, smack ytterliggare ett offer i mc statistiken.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20020925.HTM

Fordonsförordning (2002:925)
3 kap. EG-typgodkännande
Inledande bestämmelser

9. Motorcyklar: Tvåhjuliga sådana fordon som definieras som motorcyklar i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
10. Trehjuliga motorcyklar: Tre- och fyrhjuliga sådana fordon som definieras som motorcyklar i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Förordning (2004:1362).

Säg inte så, nu har vi snart pajat den här tråden också...:gnissla

Jag har faktist tänkt på att då knöla dit en vass hässtock Så det bara tjuter.

jag har fantiserat lite om det får jag erkänna. Skulle vara maffigt att smacka upp en bigincher i en snubbe på vid gavel och bara pluttstånka.

Kul att hitta en till sportkille här! :tummenupp

Nu ska jag smita iväg för lite fredagsshopping!

Ha en sköööön helg!

/J

Förlåt Jörgen! Jag kunde inte låta bli. klipp å klister kan man ha kuuul med, det har Jag lärt mig från kvällspressen.:D

Det står nog inte länge på innan ngn av det stora tillverkarna utnyttjar försäljningsframgångarna av fyrhjulingar hos hojkortslösa unga män genom att sätta in en radfyra och skapa den första "värstingfyrhjulingen".
/J

Dom får väl inte ha mer än 25kW, så det får bli en värsting harleymotor i såna fall, för en japansk 250 är väl på mer än så....

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back